Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. aruba1

aruba1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då hade ni nog bara tur. De kollade samtliga idag och likaså under mina fyra tidigare tillfällen under juni och juli. Idag stod vi i en kö på ca 2-3 min och jag noterade att SAS damerna ville se bevis på alla som skulle in. Det går heller inte att passera genom de vanliga grindarna.

011430121 synes godt om dette.
  2. GOTBound

GOTBound Medlem

By:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    https://www.gp.se/ekonomi/ökade-avgifter-att-vänta-inom-flyget-1.51890174

”Enligt en rapport som Transportstyrelsen tagit fram kan underskottet som uppstått leda till att de måste höja avgifterna, vilket i förlängningen kan leda till högre biljettpriser.

De skriver också att det kan leda till minskad vilja från utländska flygbolag att etablera sig i Sverige och "en allmän påverkan på branschen och konkurrensen.

3. igelkotten

igelkotten Medlem

By:
    London
    Jag läser mellan raderna att de gör detta utspel för att få större anslag.

fcx og GOTBound synes godt om dette.
  4. Osten

Osten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då regler uppdateras på löpande band och jag vet att många av er här på forumet flyger via Köpenhamn för vidare resa till Sverige. Undrar om någon gjort resan Spanien-Köpenhamn-Sverige, med endast transit i Köpenhamn för vidare flyg/bil/tåg till Sverige.
    Enligt vad jag kan läsa mig till online krävs inget test för transit i Danmark från Spanien som räknas som "gult", men läst någonstans att test krävdes innan boarding även vid transit. Någon med egna erfarenheter från senaste veckan som kan lugna mina nerver eller? :)

5. JAM(1)777

JAM(1)777 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Osten synes godt om dette.
  6. aruba1

aruba1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska inte vara några problem att göra transit via CPH. Ingen test ska krävas vid incheckning eller boarding. Vi råkade ut för incheckningspersonal häromveckan i PMI som inte hade koll på regelverket. Supervisorn kom och kunde efter samtal med SAS i CPH bekräfta att ingen test krävdes från Mallorca då vi gjorde transit via CPH. Är regionen/landet rött enligt coronasmitte.dk krävs vaccinationsbevis alt negativ test. Kolla på danskarnas hemsida innan du reser ut.

Sidst redigeret: 27 Juli 2021
    Osten synes godt om dette.
  7. Mr Basic

Mr Basic Medlem

By:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det fortfarande så att alla icke-britter som är fullt vaccinerade måste sitta 10 dagar i karantän (endast ”fully UK vaccinated” är undantagna) när man kommer från ”Amber list country”? :rolleyes:
    Ngn som rest till UK nyligen?

8. henrik l

henrik l Medlem

By:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Är hos fruns släkt på Sicilien sedan midsommar. Kan bara hålla med om vad du skriver om munskydd. Själv har jag ett i strandryggsäcken eller någon ficka på shortsen som återanvänds. Var lite samma förra året, men den stora skillanden nu är att dom flesta vi umgås med är vaccinerade, så nu behöver man tjata på dom andra om att hålla avstånd, även om man är utomhus större delen av tiden. Men det är intressant med munskydden. Var nera i Göteborg några svängar i november-december förra året. Där åkte mitt FFP 2 på så fort jag klev på spårvagnen. Det återanvändes, men hanteringen var helt annorlunda:D

Vad gäller gamlingarna här nere kan jag bara konstatera att gubbarna på 70-80+ hänger i år som vanligt i klasar vid kafféer och barer.

RickardG synes godt om dette.
  9. trekker

trekker Medlem

10. chronomaster

chronomaster Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nån som vet om det är något speciellt som krävs vid tillbakaresa från Grekland till Sverige? Via CPH i dagsläget men funderar på att hitta en direktresa istället. Ej vaccinerad, men frågan är om det krävs PCR / antigen.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!