Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bamse35

Medlem
När det gäller inresa till Norge från grönlistat område i Sverige så förstår jag det som att varken vaccin eller negativt test krävs. Stämmer det? Tycker det är lite otydlig information.
 

RickardG

Medlem
Lite förväntad läge i Stockholm. Oroande.

Källa SVT.se kl. 12:59 idag.

Smittökning i Stockholm – var tredje från utlandsresenärer

Under vecka 26 så rapporterades 374 fall av covid-19 i Stockholm. Vecka 27 hade den siffran stigit till 440 konstaterade fall. Det är tredje veckan i rad som smittotalen ökar.

Det är främst i gruppen 18-29 år som ökningen sker. Flera av dessa har blivit smittade under en resa utomlands. I Länstyrelsens rapport bedöms resande från Spanien stå för en stor andel.

SVT · Jonas Ekman
Det ska bli väldigt intressant att se om det bara är smittorisken som ökar, medan sjukhusinläggningar, IVA och avlidna fortsatt ligger lågt. Det kommer nog bli helt avgörande för hur restriktioner och resebegränsningar förändras.
 

igelkotten

Medlem
Absolut höga siffror, utlandsresande, men dom flesta blir trots allt fortfarande smittade hemma.

Och antalet smittade totalt i hela landet är knappast höga, hoppas myndigheterna kan nå ut bättre till 18-25 gruppen bara.

Det är trots allt knappt halva befolkningen som är fullt vaccinerad, och siffrorna är ju markant bättre mot vad det en gång var.

Så, det gäller att se "nyktert" på det hela :)


Stor variation hur man ser på det hela utomlands, var en dag i Istanbul, där var man hårda med munskydd överallt.
Georgien samma sak, med temperaturmätning på många restauranger & butiker.

I Armenien, var det raka motsatsen, inga munskydd någonstans, dom få som använde, var personal i lite finare butiker endast.

Ombord LOT på vägen hem, så var det många med nedhasade munskydd, samt några som helt enkelt vägrade munskydd, trots diskussion med CC, så slapp dom det...o_O

F.Ö, så läste jag i någon tråd för ett tag sedan om cirkusen när LOT landar, exakt så var det på WAW, planet taxar fortfarande i relativ hög hastighet, och folk börja ställa sig upp i gången, för att till slut när vi nåde gate, så stod halva planet upp med sina väskor!

Hur kan detta få fortsätta trots uppmaning i högtalarna?

Och hur kan CC på LOT låta vissa bara vägra munskydd för att dom helt enkelt inte vill?

Märkligt beteende!

Det var jag som rapporterade för en vecka sedan! Som jag misstänkte verkar det vara kulturellt, och därmed no more LOT för mig.
 

Hachans

Medlem
Det ska bli väldigt intressant att se om det bara är smittorisken som ökar, medan sjukhusinläggningar, IVA och avlidna fortsatt ligger lågt. Det kommer nog bli helt avgörande för hur restriktioner och resebegränsningar förändras.

Antalet smittade är inte så intressant längre. Det som är mer intressant - och borde redovisas är antalet personer på IVA och som avlider. Andelen av dem som blir svårt sjuka och avlider trots vaccination är kanske det som är mest intressant.

För det som blir problematiskt är att en fullvaccinerad person där vaccinet funkar, det vill säga får inga eller väldigt milda symptom kommer ändå testa positivt om hen blivit utsatt för viruset. Det gör att antalet fall kommer öka rejält, medan inläggningarna på IVA inte gör det. När alla är vaccinerade blir det som att räkna förkylningsfall eller så, och det är det ingen som gör.

Därför borde andelen svårt sjuka/döda styra mer när restriktioner införs framöver, och även styra semesterval etc.
 

Fredrik

Medlem
Vilka restriktioner som gäller och på vilka grunder är politiska ställningstaganden med allt det innebär.

Jag nöjer mig med att konstatera att jag hoppas smittsiffrorna vänder neråt snart igen.
 

Kimmen00

Medlem
Lite förväntad läge i Stockholm. Oroande.

Källa SVT.se kl. 12:59 idag.

Smittökning i Stockholm – var tredje från utlandsresenärer

Under vecka 26 så rapporterades 374 fall av covid-19 i Stockholm. Vecka 27 hade den siffran stigit till 440 konstaterade fall. Det är tredje veckan i rad som smittotalen ökar.

Det är främst i gruppen 18-29 år som ökningen sker. Flera av dessa har blivit smittade under en resa utomlands. I Länstyrelsens rapport bedöms resande från Spanien stå för en stor andel.

SVT · Jonas Ekman

Ser egentligen inte problemet faktiskt.. äldre är vaccinerade, unga 18-29 blir sjuka (men ej allvarligt vanligtvis) efter utlandsresa/EM etc.. men sjukhusinläggningarna ökar ej.
Så länge folk inte hamnar på sjukhuset ÄR det ju egentligen inget problem.. värre är om det ökar på sjukhusen.
 
Last edited:

Rasmus_1

Medlem
Ser egentligen inte problemet faktiskt.. äldre är vaccinerade, unga 18-29 blir sjuka (men ej allvarligt vanligtvis) efter utlandsresa/EM etc.. men sjukhusinläggningarna ökar ej.
Så länge folk inte hamnar på sjukhuset ÄR det ju egentligen inget problem.. värre är om det ökar på sjukhusen.

Nja, problemet är att många unga får long covid och kanske också måste leva med permanent smakbortfall etc. hela livet etcetera så helt problemfritt är det inte. Men i stort håller jag med, vi bör framförallt styra utifrån vårdbelastning snarare än antalet nya och i huvudsak lindriga fall.
 

Magnus8

Medlem
När det gäller inresa till Norge från grönlistat område i Sverige så förstår jag det som att varken vaccin eller negativt test krävs. Stämmer det? Tycker det är lite otydlig information.
Det går bra. Du måste registrera inresa på reg.entrynorway.no först. Är du fullvaccinerad räcker det med covidbevis och id (ingen registrering behövs då). Passerar själv gränsen ett antal gånger i veckan.
 
Toppen