Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Sebbeh

Medlem
Inte för att vara den som är den, men rätt många spanska ungdomar är och krökar friskt i Kroatien och Grekland just nu och kommer nog så fortsätta i flera veckor till.

Eller.... Vi kan nog ta bort "spanska" i stycket ovanför - för jag stöter ihop med massor av svenskar på diverse strandklubbar i olika grekiska öar. Och ungdomar från i princip alla europeiska länder (jag kanske räknas dit än som 28 åring :p)

Jag tycker du definitivt räknas dit än.

Jag hemestrar i år men kan även tycka att det är väldigt avslappnat i Sverige när det kommer till att hålla avstånd osv.
 

kungcarl

Medlem
Efter att ha spenderat snart en vecka i och runt Barcelona kan jag konstatera att majoriteten bär mask inne och ute (endast krav inomhus). Men majoriteten är samtidigt totalt värdelösa på att hålla avstånd överallt

Det känns lite som att alla tror att allt är lugnt bara man har en mask.. Aja det är trevligt här i alla fall
 

adhoc76

Medlem
Det känns lite som att alla tror att allt är lugnt bara man har en mask..

Din iakttagelse stämmer väl med Anders Tegnells invändning (utan att jag för den skull tar ställning för eller emot - passar inte här). Så här sa han i augusti 2020 i Financial Times:

”Mr Tegnell himself is keeping an open mind. “Face masks can be a complement to other things when other things are safely in place. But to start with having face masks and then think you can crowd your buses or your shopping malls — that’s definitely a mistake,” he said, adding that countries such as Belgium and Spain with widespread mask use still had rising infection rates.”
 

kungcarl

Medlem
Din iakttagelse stämmer väl med Anders Tegnells invändning (utan att jag för den skull tar ställning för eller emot - passar inte här). Så här sa han i augusti 2020 i Financial Times:

”Mr Tegnell himself is keeping an open mind. “Face masks can be a complement to other things when other things are safely in place. But to start with having face masks and then think you can crowd your buses or your shopping malls — that’s definitely a mistake,” he said, adding that countries such as Belgium and Spain with widespread mask use still had rising infection rates.”
Ja diskussionen om politikerna / myndigheternas beslut kan vi låta vara. Men det är intressant bara
 

aruba1

Medlem
Checkade in via appen igår mellan PMI-CPH. Fick ut mina boardingkort utan krav på någon test. När vi idag kommer till flygplatsen och ska lämna väskan kräver tjejen i incheckningsdisken krav på antigen test. Talar om för henne att någon test inte bör krävas och ber henne höra med sin supervisor, varpå hon svarar ”I have my own rules” och är helt ointresserad att prata med oss. Andra passagerare råkar ut för samma sak. Går och tar en antigentest på flygplatsen för 29 EUR. Får uppgift att resultatet kommer inom en timme, vilket gör att vi missar vår flight. Går tillbaka till incheckningsdisken varpå tjejen plus ytterligare en personal ropar på oss och säger att det är OK nu. Talar om för damerna att vi ännu inte har fått svar på antigentestet. Hon säger att det är OK eftersom vi ska vidare till Sverige. Vår väska checkas in ca 40 min före avgång. Svaret på testet kommer 15 min senare och visar Negativt. Slutet gott allting gott!
 
Last edited:
Jag tycker att det vore bra att hålla värderingar om avstånd vs munskydd utanför den här tråden. Jag tycker tråden har många intressanta och givande inlägg men det är också lätt att bli upprörd kring en sån laddad fråga som munskydd vs avstånd är i Sverige.
 

DRG

Medlem
Jag tycker att det vore bra att hålla värderingar om avstånd vs munskydd utanför den här tråden. Jag tycker tråden har många intressanta och givande inlägg men det är också lätt att bli upprörd kring en sån laddad fråga som munskydd vs avstånd är i Sverige.
Jag kan iofs tycka det är en relevant information huruvida folk håller avstånd eller inte, själva sakfrågan behöver dock inte diskuteras för det är solklart från alla hälsomyndigheter över hela världen att det primära är att hålla avstånd, munskydd är/kan sedan vara ett komplement. Man kan inte att låta bli att hålla avstånd och bara använda munskydd och om det är oklart för några resenärer tycker jag det är utmärkt att det upprepas här. Tänker i övrigt inte ge mig in i en diskussion om detta
 
Jag kan iofs tycka det är en relevant information huruvida folk håller avstånd eller inte, själva sakfrågan behöver dock inte diskuteras för det är solklart från alla hälsomyndigheter över hela världen att det primära är att hålla avstånd, munskydd är/kan sedan vara ett komplement. Man kan inte att låta bli att hålla avstånd och bara använda munskydd och om det är oklart för några resenärer tycker jag det är utmärkt att det upprepas här. Tänker i övrigt inte ge mig in i en diskussion om detta

Nej, det där är svenska Folkhälsomyndighetens strategi och det är inte samma i varje land. Jag tycker inte vi ska diskutera det eller lägga in värderingar om det i detta forum.
 
Toppen