Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Volatyle

Medlem
För övrigt helt GALET mycket folk på Makarskarivieran där vi är nu.. Hela Östeuropa har tydligen test hit. Samt massa tyskar.. Inga munskydd överhuvudtaget inom/utomhus..Inga avstånd, tokfullt på stranden. Som om corona ej funnits.

Känns bitterljuvt att läsa, såklart härligt att allt är som vanligt - men min oro besannas om att Kroatien kommer vara galet stökigt denna sommaren. Vi har flyg till Split bokat i Augusti och det känns som det kan eskalera än mer då många kommer hunnit få sin första dos vid det laget..

@Cristoffer Cedergren Var boendet på Korcula enligt förväntnigarna? Det är inte så att det är Korcula Hills ni råkar vara på?
Nyfiken på din review :)

Vol
 
Känns bitterljuvt att läsa, såklart härligt att allt är som vanligt - men min oro besannas om att Kroatien kommer vara galet stökigt denna sommaren. Vi har flyg till Split bokat i Augusti och det känns som det kan eskalera än mer då många kommer hunnit få sin första dos vid det laget..

@Cristoffer Cedergren Var boendet på Korcula enligt förväntnigarna? Det är inte så att det är Korcula Hills ni råkar vara på?
Nyfiken på din review :)

Vol
Åh andra sidan är alla kroater jag möter fullvaccinerade, enligt dem själva. Många är glada att se besökare igen. Mask inomhus i butiker är ingen som fuskar med här.

Ja, var det du som undrade? Stället är perfekt om man vill bo i lägenhet med pool. Ingen lyx men rent, fräscht och bra AC. Gratis cyklar att låna. Korcula Hills ligger granne med stället.

Apartments Valeria
Google Maps

Finns på Airbnb.
https://abnb.me/LVFxAcMGFhb

Nu blev vi OT, men tipset till alla som ska ut och resa i sommar är ju att ta ansvar, se till att bo där det inte är en massa folk och kunna ta sig hem säkert om man blir sjuk. Jag minimerade min tid bland folkmassorna i Split. Här på Korcula är det väldigt lugnt och skönt.
3cd72a02a0c9217de00a8be9dcadff3c.jpg
 
Last edited:

Lukas S

Medlem
När jag hade transit förra veckan (efter att dom uppdaterade reglerna för USA) så frågade de efter antingen ett Covid-test eller vaccinbevis i passkontrollen.
Kontrollanten var inte nöjd förrän jag visade upp ett Covid-test och han behövde se att det var ett PCR test också, så då var dom väldigt petiga iallafall.

Det känns som att det är enklast att ha ett nyligen genomfört test som säkerhet för att inte hamna i problem i passkontrollen eller behöva ta ett test och vänta på resultatet när man landar i Danmark.

Ok! Det där med PCR-test är ännu konstigare, det står ju tydligt på deras hemsida att antigen funkar, så länge man inte kommer från ett rött land.

Enda praktiska testningsmöjligheten här kostar 175 dollar per person (för antigen), så man är inte jättesugen på att behöva lägga en timme på det, få ännu ett nervositetsmoment, genomlida ännu ett test, och punga upp tusentals kronor extra om det faktiskt inte ska behövas.
 

RickardG

Medlem
Är det någon som vet hur det ser ut med aktuella inreserestriktioner till San Marino? Ingen info på UD Resklar, och jag hittar ingen info om covidbeviset och hur det tas emot.
 
Någon som flygit till Barcelona nyligen utan test?
Nej men läste detta tidigare idag, så räkna inte med något kvällsdans :)(Aftonbladet)

"Regionen Katalonien i nordöstra Spanien stramar åt virusrestriktionerna. Detta efter att många nya coronafall har bekräftats på kort tid, vilket skapar hårt tryck på sjukvården.

– Vi måste stänga det nattliv som inte är i öppna utrymmen och införa restriktioner för utomhusaktiviteter som lockar många människor, säger Patricia Plaja, talesperson för regionen.

I juni lättade Katalonien och dess huvudstad Barcelona på restriktionerna. Nattklubbar tilläts hålla öppet med halv kapacitet till halv fyra på morgnarna, förutsatt att gästerna bar ansiktsmask på dansgolvet. Men nu är det slutdansat för tillfället."
 

flatwhite

Medlem
Innreisekarantene og regler ved ankomst til Norge - FHI

Mkt grönt till norge nu! Tolkar jag det rätt är det inga restriktioner resande från grönt område...
Nej, det finns många restriktioner från Norges gröna länder. Just idag gäller (vad jag vet):

Med covidbevis (två veckor efter andra dos eller om man tillfrisknat från Covid-19 senaste sex månaderna) kan man resa in utan föranmälan och test. Fullvaccinerade föräldrar kan inte ta med sig ovaccinerade barn.

Utan covidbevis men man har varit i grönt land/område de sista 10 dagarna (bevis krävs, t.ex. bostadsadress från Skatteverket) krävs föranmälan om inresa samt snabbtest på gränsen. Man kan inte resa genom (eller mellanlanda i) orangea/röda länder/områden på väg till Norge.
 

Lukas S

Medlem
Uppdatering: ringde danska border police hotline 2 ggr o fick båda gångerna svaret att test inte behövs eftersom USA är gult. Synd att man inte har det in writing :)
 
Toppen