Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Snart dags för UD revidera den generella reseavrådan som gäller till 31 maj. Det skulle vara välkommet om de kunde ge grönt ljus till åtminstone några nya länder, men sannolikheten är väl inte så hög. Gissar på förlängning av nuvarande avrådan till 31 augusti.

Håller med att det är svårt att veta hur UD tänker just nu med avrådan med tanke på läget österut. Seychellerna, Indien, Maldiverna, Nepal sätter nya rekord dagligen känns det som. Till och med Taiwan har det plötsligen lite kämpigare: Taiwan was a Covid success story. Now it's fighting its biggest outbreak - CNN

Kanske EU och USA enats om en korridor? Jag tror inte på en totalt förändring av UDs position sista maj. Men kanske vi kan se en gradvis ändring per land/region?
 

Hachans

Medlem
Håller med att det är svårt att veta hur UD tänker just nu med avrådan med tanke på läget österut. Seychellerna, Indien, Maldiverna, Nepal sätter nya rekord dagligen känns det som. Till och med Taiwan har det plötsligen lite kämpigare: Taiwan was a Covid success story. Now it's fighting its biggest outbreak - CNN

Kanske EU och USA enats om en korridor? Jag tror inte på en totalt förändring av UDs position sista maj. Men kanske vi kan se en gradvis ändring per land/region?

Ja, det känns som att ställen som klarat sig bra tidigare blivit lite övermodiga och inte kört så hårt på sina vaccinationsprogram och det straffar sig nog nu verkar det som. Åtminstone enligt artikeln du länkade.

Jag tror inte UD kommer ändra något innan sommaren. Det är en massa små signaler från regeringen som kommit. Ständigt framflyttade restriktionslättnader, långsammare nedgång av smittan än väntat, försening av covidpassen osv. Det sista de verkar vilja ha är en befolkning som är ute och rör på sig. Så blir att planera en sommar hemma igen antar jag.

Sen är ju inte svenskar välkomna på så många ställen heller i nuläget så det är kanske struntsamma.
 

Tomas E

Medlem
Jag ser att GF på LHR har öppnat igen. :)
Airport Lounges: oneworld Lounges & Airport Lounge Access | oneworld

Borde det inte gå att kunna göra en dagstur till GF med enbart negativt test nu från CPH/ARN-LHR dvs om man bara är transit (Airside) på LHR?
Sedan idag gäller en trafikljuslista för resa till Storbritannien, efter att de släppt sitt generella förbud för britterna att resa utomlands utan särskilda skäl. Sverige och huvuddelen av EU (utom Portugal) är "amber" (orange), vilket betyder att reglerna är ungefär som de varit under de senaste månaderna, om man väl reser. Således ett test före ankomst (får vara antigentest) och 10 dagars karantän + två PCR-tester vid ankomst. Såvitt jag förstår är det obligatoriskt att boka ett testpaket med de två PCR-testerna före avresa, och BA förmodas nog kolla att du bokat detta innan de släpper ombord dig + att du måste visa upp bevis på det innan du släpps förbi gränskontrollen. (Senast mina kollegor reste var det inga e-gates som gällde, utan manuell kontroll.)
Så jag tror inte din plan fungerar, om du tänkte runda kravet på att betala för ett PCR-testpaket, för annars blir det ett ganska dyrt loungebesök. Däremot kan du nog som utländsk medborgare avbryta karantänen efter några timmar för att resa tillbaka utomlands utan att bryta mot några regler.
Entering the UK: Before you leave for the UK - GOV.UK
 

RickardG

Medlem
Den första juni går tre regioner i Italien över till den lägsta nivån (vitt) på deras fyrgradiga skala. En vecka senare tillkommer ytterligare tre regioner. Det innebär i praktiken att i princip samtliga begränsningar tas bort. Ser ut som att Italien äntligen är på väg att inte bara öppnas för turism utan kommer kunna erbjuda en bra semester när man väl är på plats.
 

Ricci

Medlem
Sedan idag gäller en trafikljuslista för resa till Storbritannien, efter att de släppt sitt generella förbud för britterna att resa utomlands utan särskilda skäl. Sverige och huvuddelen av EU (utom Portugal) är "amber" (orange), vilket betyder att reglerna är ungefär som de varit under de senaste månaderna, om man väl reser. Således ett test före ankomst (får vara antigentest) och 10 dagars karantän + två PCR-tester vid ankomst. Såvitt jag förstår är det obligatoriskt att boka ett testpaket med de två PCR-testerna före avresa, och BA förmodas nog kolla att du bokat detta innan de släpper ombord dig + att du måste visa upp bevis på det innan du släpps förbi gränskontrollen. (Senast mina kollegor reste var det inga e-gates som gällde, utan manuell kontroll.)
Så jag tror inte din plan fungerar, om du tänkte runda kravet på att betala för ett PCR-testpaket, för annars blir det ett ganska dyrt loungebesök. Däremot kan du nog som utländsk medborgare avbryta karantänen efter några timmar för att resa tillbaka utomlands utan att bryta mot några regler.
Entering the UK: Before you leave for the UK - GOV.UK
Nu tänkte jag inte besöka UK utan enbart vara "transfer" airside och besöka GF. :)
 

Linmet

Medlem
Den första juni går tre regioner i Italien över till den lägsta nivån (vitt) på deras fyrgradiga skala. En vecka senare tillkommer ytterligare tre regioner. Det innebär i praktiken att i princip samtliga begränsningar tas bort. Ser ut som att Italien äntligen är på väg att inte bara öppnas för turism utan kommer kunna erbjuda en bra semester när man väl är på plats.
Vilka?
 

RickardG

Medlem
1 juni: Friuli Venezia Giulia, Molise och Sardegna.
7 juni: Abruzzo, Veneto och Liguria

Från igår kommer man också in i hela Italien utan fem dagars karantän. Endast test som är Max 48 timmar räcker. För arbetsresor upp till 120 timmar, alternativt transit i egen bil under 36 timmar slipper man även testet.
 

Tomas E

Medlem
Nu tänkte jag inte besöka UK utan enbart vara "transfer" airside och besöka GF. :)
Du kallar det för "transfer" men du skulle väl ha en biljett med LHR som slutdestination? Jag tror tyvärr inte du kan räkna med att BA "köper" att du är transferpassagerare som inte behöver uppfylla reglerna för inresa till UK, bara för att du har en bokad returresa samma dag.
 
Toppen