Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. I en artikel i The Guardian tidigare i veckan så meddelar Italiens premiärminister Mario Draghi att Italien planerar öppna nu under maj månad för turister med genomgången sjukdom (antikroppar), vaccinintyg eller negativt test (står inget om PCR eller Antigen gäller).

" ‘Green pass’ will apply to travellers who have recovered from Covid, been vaccinated or tested negative"

Vi har våra sedvanliga Sorrento-planer efter Midsommar. Hotell är bokat med en mix av poängnätter och cash-bokning. Inget flyg bokat än, orkar inte agera bank åt Lufthansagruppen. Håller på att förhandla med mina lokala kontakter för att få hjälp att flytta poängbokningen en natt men faktisk är hotellet fullbokat en natt i slutet av juni.

Som det ser ut nu med vaccination i Stockholm, borde vi båda få en injektion innan avresa. Jag kanske båda, men min fästmö är 10 år yngre så det är ganska osannolikt att hon har båda. Vi planerar för slutet av juni, men i värsta fall skjuter vi på det till september när vi är fullvaccinerade.

Men kul att det börjar röra på sig. Har knappt varit utanför egendomen senaste månaden :eek:

Thomasn, LarsCph, FF#1 og yderligere 1 synes godt om dette.
  2. Sullon

Sullon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om du blir sjuk i Covid så skulle en läkare definitivt skriva ett sjukintyg åt dig. Varför skulle det inte räknas som att du är akut sjuk innan avresa?

pedantic synes godt om dette.
  3. igelkotten

igelkotten Medlem

By:
    London
    Artikeln lämnade det oklart huruvida enbart en dos är OK, eller om man måste fått båda. @Palazzi kanske kan hitta något från italienska källor?

4. Jag antar att vi kommer behöva testa oss om vi åker i slutet av juni utan fullvaccinering.

5. Italienska källor anger 6 mån giltighet från "fullföljd vaccinationscykel" vilket jag tolkar som efter andra dosen. Som svar till @Senator så gäller både PCR och Antigen i testning, åtminstone i nuläget (till skillnad från i många andra länder).

I praktiken så behöver ni testa er Senator, om ni inte får första dosen om bara dagar (så ni hinner få två doser).

Värt att belysa är att förslaget för Europeiskt vaccinationspass ger enskilda länder rätten att ändå införa karantän, men den öppningen lämnas inte med italienskt "Green pass". Hur det kommer tolkas i praktiken, om smittan skenare, är väl dock oklart....

Thomasn, igelkotten, Senator og yderligere 1 synes godt om dette.
  6. Det betyder att de som vaccinerades i december 2020 ej anses vara vaccinerade i Juli 2021 när dom vill besöka Italien? Har jag uppfattat det rätt?

7. direktörnSE

direktörnSE Medlem

By:
    Fjollträsk
    Land:
    Sverige Sverige
    Just nu diskuterar man, mig veterligen inte inom EU att bara acceptera en dos. Men jag tror det kommer ske. Dels för att i princip alla länder ligger långt från att ha gett ens de mest sårbara två doser - Finland fokuserar enbart på en dos till de "yngre" (dvs <80 år) och det kommer ju studier från både Israel, USA och UK om hur bra skydd du får mot infektion (då de hunnit vaccinera i lägre åldersgrupper)

"green pass" systemet klarar av att lagra information om antalet doser om ett visst vaccin kräver mer än en dos. Möjligt att olika länder kommer resonera på olika sätt beroende på hur smittspridningen ser ut i stort, i landet och anda faktorer.

8. direktörnSE

direktörnSE Medlem

By:
    Fjollträsk
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror inte jag förstod det där, 6 månader brukar man ju ange som tidsintervall för att man har antikroppar, inte vaccination.

9. Karlssonskan

Karlssonskan Medlem

By:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm intressant detta för oss som vart först ut med vaccinationen, den 4/2 fick jag no 2.
    Känns lite som att vi ramlar längst ner på stegen. Har (hade) ju en förhoppning om att detta skulle göra så man slapp testa sig något mer och jaga intyg.

Har en resa till Italien med lilla mamsen och min systrar i september. Hoppas innerligt att den blir av för hennes skulll.

10. Tomas E

Tomas E Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu var det väl ingen som var fullvaccinerad i december 2020 eftersom de första i Sverige och resten av EU vaccinerades under mellandagarna och det var 3-4 veckors dosintervall som tillämpades i början? "Fullföljd vaccinationscykel" = dos 2 given, eller möjligen dos 2 given + angivet tidsintervall (en vecka?) har inträffat.
    Men det finns några enstaka som blivit fullvaccinerade i januari 2021, framför allt personer på särskilt boende/äldreboende. (Vård- och omsorgspersonal drog igång några veckor senare?) Jag tror inte just dessa reser särskilt mycket...

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!