Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

LarsCph

Medlem
7 dagar. Gäller det för alla länder eller bara utanför EU?

Alle lande. Hvis vi tager bilen fra Malmö og kører på besøg hos mine forældre i et par timer og derefter direkte hjem til Malmö igen. De bor i Danmark nord for København - og de er begge vaccinerede. Så skal min datter ikke vise sig på skolen før efter 7 dage fordi hun så har været i udlandet. Ja de 7 dage gælder bestemt også indenfor EU.
 

chazzie

Medlem
The Commission proposes to allow entry to the EU for non-essential reasons not only for all persons coming from countries with a good epidemiological situation but also all people who have received the last recommended dose of an EU-authorised vaccine.

På Kina står det "Subject to confirmation of reciprocity", kan vi anta att ömsesidigheten gäller de redan "godkända" länderna, eller är AUS/NZ med bara för att de har väldigt låg spridning?o_O
 

Fredrik

Medlem
Australien kommer hålla stängt ett bra tag till.

Finance Minister Simon Birmingham said borders would remain shut this year with public opinion clear protecting lives and jobs was paramount.

"They're not reopening anytime soon," he told Sky News on Thursday.

"Australians do not want us to reopen borders and risk COVID entering into this country, and risk the consequential loss of life, economic damage and loss of jobs across Australia."

International travel still a long way off
 

pedantic

Medlem
Funderar på hur det funkar om man får ett positivt PCR prov precis innan avresa, räknas det som "akut sjukdom" som täcks av avbeställningsskydd på kort/hemförsäkringen?

Kollade runt en del på bland annat Folksam och If, det känns lite som dom duckar frågan medans t ex Allianz är super tydliga.

Någon som har behövt avbeställningsskydd med hänvisning till COVID nyligen?
 

Osten

Medlem
Funderar på hur det funkar om man får ett positivt PCR prov precis innan avresa, räknas det som "akut sjukdom" som täcks av avbeställningsskydd på kort/hemförsäkringen?

Kollade runt en del på bland annat Folksam och If, det känns lite som dom duckar frågan medans t ex Allianz är super tydliga.

Någon som har behövt avbeställningsskydd med hänvisning till COVID nyligen?
Jag testades positivt mindre än 24 timmar innnan en resa med Air France för en månad sedan, billigaste ekonomi biljetten köpt. Ringde Air France sa typ bara "Behöver avboka och få pengarna tillbaka eller voucher på hela beloppet, på grund av Corona" hade voucher på kontot 30 minuter senare.
Vet inte hur det fungerar på de andra bolagen, men de flesta har ju otroligt generösa ombokning/avboknings-policies just nu. :)
 
Last edited:

Senator

Moderator
I en artikel i The Guardian tidigare i veckan så meddelar Italiens premiärminister Mario Draghi att Italien planerar öppna nu under maj månad för turister med genomgången sjukdom (antikroppar), vaccinintyg eller negativt test (står inget om PCR eller Antigen gäller).

" ‘Green pass’ will apply to travellers who have recovered from Covid, been vaccinated or tested negative"

Vi har våra sedvanliga Sorrento-planer efter Midsommar. Hotell är bokat med en mix av poängnätter och cash-bokning. Inget flyg bokat än, orkar inte agera bank åt Lufthansagruppen. Håller på att förhandla med mina lokala kontakter för att få hjälp att flytta poängbokningen en natt men faktisk är hotellet fullbokat en natt i slutet av juni.

Som det ser ut nu med vaccination i Stockholm, borde vi båda få en injektion innan avresa. Jag kanske båda, men min fästmö är 10 år yngre så det är ganska osannolikt att hon har båda. Vi planerar för slutet av juni, men i värsta fall skjuter vi på det till september när vi är fullvaccinerade.

Men kul att det börjar röra på sig. Har knappt varit utanför egendomen senaste månaden :eek:
 

Sullon

Medlem
Funderar på hur det funkar om man får ett positivt PCR prov precis innan avresa, räknas det som "akut sjukdom" som täcks av avbeställningsskydd på kort/hemförsäkringen?

Kollade runt en del på bland annat Folksam och If, det känns lite som dom duckar frågan medans t ex Allianz är super tydliga.

Någon som har behövt avbeställningsskydd med hänvisning till COVID nyligen?

Om du blir sjuk i Covid så skulle en läkare definitivt skriva ett sjukintyg åt dig. Varför skulle det inte räknas som att du är akut sjuk innan avresa?
 

igelkotten

Medlem
I en artikel i The Guardian tidigare i veckan så meddelar Italiens premiärminister Mario Draghi att Italien planerar öppna nu under maj månad för turister med genomgången sjukdom (antikroppar), vaccinintyg eller negativt test (står inget om PCR eller Antigen gäller).

" ‘Green pass’ will apply to travellers who have recovered from Covid, been vaccinated or tested negative"

Vi har våra sedvanliga Sorrento-planer efter Midsommar. Hotell är bokat med en mix av poängnätter och cash-bokning. Inget flyg bokat än, orkar inte agera bank åt Lufthansagruppen. Håller på att förhandla med mina lokala kontakter för att få hjälp att flytta poängbokningen en natt men faktisk är hotellet fullbokat en natt i slutet av juni.

Som det ser ut nu med vaccination i Stockholm, borde vi båda få en injektion innan avresa. Jag kanske båda, men min fästmö är 10 år yngre så det är ganska osannolikt att hon har båda. Vi planerar för slutet av juni, men i värsta fall skjuter vi på det till september när vi är fullvaccinerade.

Men kul att det börjar röra på sig. Har knappt varit utanför egendomen senaste månaden :eek:

Artikeln lämnade det oklart huruvida enbart en dos är OK, eller om man måste fått båda. @Palazzi kanske kan hitta något från italienska källor?
 
Toppen