Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. Fredde18

Fredde18 Medlem

By:
    Norrköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Även om det är långt från att ropas hej känns ändå höstlovsresa till USA som inte helt orimligt...

direktörnSE synes godt om dette.
  2. Ricci

Ricci Medlem

By:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick ett SMS ikväll från 1177 om möjlighet för bokning av vaccinering snarast...:)
    Blir lite koll på resor i sommar som jag nästan avskrivit...

Axxo, 011430121, Kris og 7 andre synes godt om dette.
  3. ssh9721

ssh9721 Medlem

By:
    Nacka Strand
    Land:
    Sverige Sverige
    Onsdag morgon, då får vi båda i hushållet första sprutan, Pfizers vad det verkar, sen kan vi börja tro på resande igen.

direktörnSE, ekf, Ricci og yderligere 1 synes godt om dette.
  4. Nilann

Nilann Medlem

By:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Både herr Nilann och jag är fullvaccinerade sedan en månad. Problemet i dagsläget är att flight efter flight inom Europa ställs in. Vi åker oftast Lufthansa Group (helst Swiss) i business. I ett tiotal avgångar som blivit inställda har vi, enligt seatmap, varit ensamma i business innan man ställt in. Förhoppningsvis kommer vår resa till Malta i början av juni att bli av efter sex avbokningar/ombokningar.

direktörnSE synes godt om dette.
  5. direktörnSE

direktörnSE Medlem

By:
    Fjollträsk
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ingen doktorshatt men glad att andra har det och kan diskutera det epidemiologiska läget

em9frl, Ricci og Fredrik synes godt om dette.
  6. Glenn E

Glenn E Medlem

By:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Så saker har hänt som gör att jag måste åka till Sverige snart. Jag har varit fast i Kina senan 6e mars 2020.
    Jag hade en vaccinbokning 30 juni men igår gick jag till vaccinationslliniken här i Shanghai för att fråga om jag kunde få en tidigare bokning. Alla där pratar engelska.
    Efter att sköterskan frågat var det bara att ställa sig i kön med cirka 50 personer före, alla utlänningar. Efter 45 minuter fick jag vaccinet Sinopharm Beijing. Innan dess fick man skriva på papper att det var på eget ansvar samt betala 100 CNY. Sedan scannades en streckkod jag hade i appen. Sedan fick man vänta där i 30 minuter innan man fick gå. Då var redan vaccinationen registered i appen och jag kunde boka dos 2 om 3 veckor.
    2 veckor efter det planerar jag att flyga till Göteborg via Frankfurt med min förstaklass biljett från förra året. Problemet är att den biljetten går till Oslo. Så jag pratade med Lufthansa första klass bokningen idag och de ska boka flyget till Oslo med lång transfer tid i Frankfurt och så plockar jag ut bagaget där och checkar in det igen på en separat biljett till Göteborg. Vet att det är emot reglerna men det kan inte hjälpas.
    Jag behöver nog ett Covid PCR test för Tyskland?
    För Sverige behövs väl inget som svensk?
    Ett annat problem är att när jag ska tillbaka vill jag flyga från Köpenhamn och då måste antibody test och PCR test göras i Danmark.
    Hur lång tid tar det??
    Tror jag måste åka dit dagen innan för att göra testerna som jag tror laddas upp till Kinas ambassad i Köpenhamn?
    Vill göra karantän i Shanghai istället för Peking och man kan inte flyga från Sverige direkt till Shanghai nu. Returen blir i början av juli och jag behöver inget visum eftersom jag tagit kinesiskt vaccin samt har uppehållstillstånd i Kina.

Cristoffer Cedergren synes godt om dette.
  7. mha321

mha321 Medlem

Som svensk medborgare gäller just nu att du ska isolera dig (hemma) i 7 dagar efter ankomst. Ett test inom 48h (kan hoppas över om du testat precis innan resan) och ett test efter 5 dagar i isolation.

Det kan såklart ändra sig på ett par veckor :)

8. I nuläget ja. Tror inte kinas vaccin kommer godkännas av EU.

9. Glenn E

Glenn E Medlem

By:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet är att bara vaccin tillverkade i Kina är godkända i Kina. Jag tror att kinesisk vaccin blir godkänd i EU som reseförenkling för annars gör Kina likadant.

LarsCph synes godt om dette.
  10. Glenn E

Glenn E Medlem

By:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    7 dagar. Gäller det för alla länder eller bara utanför EU?

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!