Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Andet' startet af palmen, 4 Februar 2020.

1. Homer

Homer Medlem

2. mha321

mha321 Medlem

Det är väl FDA som inte godkänt Astra för användning i USA. Det finns än så länge så gott jag vet inget som säger att en Astra vaccination inte skulle "räcka för att räknas som vaccination", om tex en amerikansk medborgare (som får resa in med vaccin bevis) fått sin vaccination utomlands. Eller har jag missar något?

chazzie synes godt om dette.
  3. Tomas E

Tomas E Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte hur USA har tänkt göra, men t.ex. Polen har följande regler:

Persons vaccinated against COVID-19 are exempt from quarantine. This applies to persons who have been issued a certificate of preventive vaccination with a vaccine that has been approved for marketing in the European Union.

Så anländer du till Polen vaccinerad med ett icke-EMA-godkänt vaccin (t.ex. Sputnik V eller Sinovac) så hamnar du för tillfället i 10 dagars karantän.

chazzie synes godt om dette.
  4. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det ni skriver ger ändå visst hopp, självklart är det förståeligt att man endast tar med de vaccin som är godkända i landet (jag hade ingen aning att Astra inte var godkänt i USA), men förhoppningen i längden är väl att alla effektiva vaccin kommer att godkännas som skydd i alla fall av de flesta länder. Vad jag förstår så är det endast Kinas variant som verkar ha lite tveksam skyddsfaktor medan samtliga andra, inklusive Sputnik V, har en väldigt hög skyddsfaktor mot svårare sjukdomsförlopp.

5. raffe

raffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt Covid-19 vaccines: Spain will not require coronavirus tests or quarantines for travelers arriving with ‘vaccine passports’ | Society | EL PAÍS in English
    Covid-19 vaccine passports, which the European Union is officially calling “Digital Green Certificates,” will allow citizens of Europe to enter Spain without having to quarantine or take a coronavirus test. That’s according to an announcement made on Thursday by Alfredo González, the general secretary of Digital Health, Information and Innovation at the country’s National Health System. The document will come in the form of a free Qatar Airways-code, will be available by the end of June, and will allow for “more people” to arrive in the country “in a safer manner,” he explained.

Samosaguas synes godt om dette.
  6. Zissou

Zissou Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som har en bra länk där jag i detalj kan läsa om vad som gäller i Italien avseende karantän? Jag förstår det som att det är 5 dagar som gäller men vad innebär det exakt, får jag gå utanför boendet någon timme per dag för att handla/träna etc?

7. På svenska är nu UD:s sida bästa valet: Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad

8. Zissou

Zissou Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har varit inne där och även klickat mig vidare till länkarna de hänvisar till. Jag hittar dock ingen specifik skrivelse annat än att det är 5 dagar som gäller.

9. Homer

Homer Medlem

10. raffe

raffe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I Spanien var det helt enkelt att man inte fick gå ut om inte man absolut behövde det, t ex gå till apotek eller köpa mat var OK vid behov om man inte kunde beställa hem det man behövde. I Italien vet jag inte, men här har du kontaktuppgifter till Italiens Covid-19 Information Hot Line 1500 24/7 så du kan ringa och fråga dem Covid-19 Information Line 1500

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!