Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Palazzi

Medlem
Jag är rätt övertygad om att eventuella booster-doser i vår del av världen kommer att vara med nya versioner av mRNA-vaccinerna (Pfizer-BioNTech, Moderna, och det kommande Curevac) snarare än virusvektorvaccinerna (AstraZeneca, Janssen - även Sputnik V tillhör den kategorin), dels för att det hittills varit ännu mindre biverkningar, och dels för att Pfizer & Moderna har varit mycket mer pålitliga leverantörer till EU än AstraZeneca. Sedan får vi väl se hur proteinvaccinerna (Novavax verkar vara först i pipelinen) beter sig, i den mån de alls hinner börja användas på bredden i västvärlden.

Curevac är intressant för att det både är ett mRNA-vaccin och för att det har mindre stränga temperaturkrav än de övriga i den kategorin.

Du verkar ha fått det bekräftat snabbt: EU Commission to end AstraZeneca and J&J vaccine contracts at expiry - paper | Reuters
EU verkar avbryta avtal med Astra och Johnson & Johnson när detta år är till ända.

Det är dock leveransproblematiken som anges som främsta skäl, så kanske innebär det nödvändigtvis ingen annan syn på inresande vaccinerade med vaccinet. Kan man ju hoppas iaf.
 

Kimmen00

Medlem
EU närmar sig om vaccinpassen | Aftonbladet

De 27 EU-ländernas Brysselambassadörer enades på tisdagen om sin syn på EU-kommissionens så kallade "gröna digitala certifikat".

"Det är av största vikt för våra medborgare, våra samhällen och våra ekonomiers återhämtning. Jag välkomnar det här första steget. Det visar att vi är redo att engagera oss konstruktivt", säger António Costa, premiärminister i ministerrådets ordförandeland Portugal, i ett pressmeddelande.

Certifikaten är till för att alla EU-medborgare och invånare i Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein på ett enkelt lätt ska kunna visa upp om de blivit vaccinerade, lämnat ett negativt covid-19-test eller rentav nyligen varit sjuka.

Alla EU-instanser betonar att det inte rör sig om någon resehandling i sig. Man måste inte ha ett certifikat för att få resa. Däremot är förhoppningen att certifikaten ska underlätta för resandet med jämbördiga och likartade uppgifter. Samtidigt är det fortsatt upp till varje medlemsland att bestämma över vilka krav eller restriktioner man anser sig ha behov av på grund av hälsoläget.


Det gröna certifikatet

EU-kommissionen har föreslagit införandet av ett digitalt grönt certifikat för resande inom EU. I certifikatet ska finnas uppgifter om vaccinering, tester och tidigare covid-19-sjukdom.

Certifikatet ska gälla i alla EU-länder och även vara möjligt att införa för Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein. Det ska vara gratis, finnas i både digital form och på papper och kunna utfärdas på alla officiella EU-språk.

Den som ännu inte vaccinerats ska ändå kunna använda certifikatet för att exempelvis bevisa att man nyligen blivit testad eller redan haft covid-19.

Vaccineringsuppgifterna ska främst gälla för de vaccin som blivit allmänt godkända av EU:s läkemedelsmyndighet EMA. För den som fått ett annat vaccin – exempelvis från Ryssland eller Kina – blir det upp till medlemsländerna att avgöra om det ska godkännas eller inte.

Om EU-länderna och EU-parlamentet godkänner förslaget kan certifikaten börja användas från den 1 juli.
 

tidyverse

Medlem
Funderar på att ge mig ut i Europa i sommar. Räknar med att PCR-testen kommer att finnas kvar. Brukar flygbolag och länder i allmänhet acceptera digitala reseintyg? Har inte tillgång till någon skrivare just nu...
 

Osten

Medlem
Funderar på att ge mig ut i Europa i sommar. Räknar med att PCR-testen kommer att finnas kvar. Brukar flygbolag och länder i allmänhet acceptera digitala reseintyg? Har inte tillgång till någon skrivare just nu...
Yes, av de bolagen jag har rest med under denna pandemi har alla accepterat digitala reseintyg. (KLM, Air france och SAS). Har inte heller hört om någon som blivit nekad ombordstigning på grund av att de inte har en utskrivet reseintyg.
 

marcusb

Medlem
hej,
är det någon här som har lyckats själva resa in till usa eller vet ngn som vet ngn som vet ngn som vet ngn......(!) som lyckats göra det? med ett giltigt esta men från sverige med SAS. och utan egentliga skäl (de skälen om vissa visum, reident, legal parent etc etc) pga covid.
ringde sas och försökte veta om de nekar boarding t.o.m eller om det är upp till immigarion (pga covid alltså). om d etom nekar boarding känns det som bottenlöst men om jag tillåts finns iaf chansen. men har ni hört om ngn som blivit nekad boarding?

jag har varken vaccin eller haft covid men vet att jag iaf måste testa mig, vilket jag gjort en gång redan men...

men om ni smarta jävlar vet ngn... eller hört om ngn grej... hur att komma runt den entry bann ang covid som finns (2 veckor i mexiko i all ära men tror även det är svårt och tiden finns inte) SÅ VORE DET SÅ UPPSKATTAT.

måste måste in till usa helt enkelt.

men tusen tack om ni vet ngt eller har några tips, hur långsökta de än är
 

palmen

Moderator
hej,
är det någon här som har lyckats själva resa in till usa eller vet ngn som vet ngn som vet ngn som vet ngn......(!) som lyckats göra det? med ett giltigt esta men från sverige med SAS. och utan egentliga skäl (de skälen om vissa visum, reident, legal parent etc etc) pga covid.
ringde sas och försökte veta om de nekar boarding t.o.m eller om det är upp till immigarion (pga covid alltså). om d etom nekar boarding känns det som bottenlöst men om jag tillåts finns iaf chansen. men har ni hört om ngn som blivit nekad boarding?

jag har varken vaccin eller haft covid men vet att jag iaf måste testa mig, vilket jag gjort en gång redan men...

men om ni smarta jävlar vet ngn... eller hört om ngn grej... hur att komma runt den entry bann ang covid som finns (2 veckor i mexiko i all ära men tror även det är svårt och tiden finns inte) SÅ VORE DET SÅ UPPSKATTAT.

måste måste in till usa helt enkelt.

men tusen tack om ni vet ngt eller har några tips, hur långsökta de än är
Mig veterligen så kontrollerar sas att du har rätt papper för att komma in i USA innan boarding. Dina chanser att komma igenom detta utan rätt papper är så nära noll man kan komma. Om sas släpper igenom dig och du sen blir stoppad i USA (viket du lär bli) kommer det bli dyrt för sas att lösa.

Vill du åka till USA, spendera 14 dagar i ett land som är ok att åka till USA från, eller skaffa ett NIE visa.
 

Senator

Moderator
hej,
är det någon här som har lyckats själva resa in till usa eller vet ngn som vet ngn som vet ngn som vet ngn......(!) som lyckats göra det? med ett giltigt esta men från sverige med SAS. och utan egentliga skäl (de skälen om vissa visum, reident, legal parent etc etc) pga covid.
ringde sas och försökte veta om de nekar boarding t.o.m eller om det är upp till immigarion (pga covid alltså). om d etom nekar boarding känns det som bottenlöst men om jag tillåts finns iaf chansen. men har ni hört om ngn som blivit nekad boarding?

jag har varken vaccin eller haft covid men vet att jag iaf måste testa mig, vilket jag gjort en gång redan men...

men om ni smarta jävlar vet ngn... eller hört om ngn grej... hur att komma runt den entry bann ang covid som finns (2 veckor i mexiko i all ära men tror även det är svårt och tiden finns inte) SÅ VORE DET SÅ UPPSKATTAT.

måste måste in till usa helt enkelt.

men tusen tack om ni vet ngt eller har några tips, hur långsökta de än är

Du kommer inte kunna boarda med SAS. Du kommer nekas och om du inte är amerikansk medborgare så vill du inte stå och tjafsa med US CBP. Du kommer skickas tillbaka om du mot förmodan skulle ”lura” SAS.

Alternativ ett är att åka till Mexico i 14 dagar, sen åka in i USA. Jag tror det finns andra alternativ som Barbados och några andra.

Ett annat alternativ är att få en ”National Interest Exception” eller NIE. Det kommer kräva att någon, troligtvis jobbrelaterat eller investeringar, bjuder dig till USA men sen är det upp till konsulatet i Stockholm att utfärda intyget.

Det går att ta sig in i USA, men inte direkt just nu.
 
Toppen