Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Så här hanterar Singapore Airlines det kommunikativa runt Corona.
Redan fått tre uppdateringar sista veckan. Imponerande kommunikation om man jämför med alla andra bolag jag har status hos.
Förtroende är A och O och till och med här är Singapore på en annan nivå.

Singapore_Corona.png
 
Då får jag träffa henne på fredag morgon - hoppas jag.

Vad skulle teoretiskt hända om man har lite feber på avgångsflygplatsen av vilken orsak som helst? Får man automatisk ombokning, test och karantän tills man är redo igen, eller får man stå kostnaderna själv (reseförsäkring?)? Hon kinesiskan som dog i Frankrike hade ju proppat i sig febernedsättande innan boarding.

Hört lite olika. Men eftersom det gått så långt nu så tror jag alla sätts i karantän nu. Läget är ju onekligen på tipping point nivå.

Ja, tydligen var så fallet men kinesiskan. Ett öderstiget misstag/beslut.

Det var ju även någon på forumet som gjorde något liknande, även om de inte hade viruset (med det visste de ju inte då). Hoppas alla känner att även om detta virus kanske inte dödar en 32 årig annars frisk man/kvinna så kan man potentiellt döda en hel del andra människor runt omkring sig, så om man känner sig sjuk är alla "febernedsättade" och sedan flyga = att utsätta andra för livsfara. Tänker inte säga mer än så om det.
 

Maja

Medlem
Hittar ingen info (än) på Thai Airways hemsida ang. om du kommer bli blockad om du kommer från Singapore eller ej.

Någon som vet mera vad som gäller? Har en planerad resa till Singapore den 2 april och vidare till Bangkok den 8 april, för att sedan flyga hem från Bangkok via Singapore den 12-13 april.
 

chaudi

Medlem
Jag har en likadan resa den 2 april, byter plan i Singapore och Bangkok på väg mot Seoul. Rapportera gärna med värmekameror och tillgänglighet i Seoul etc. Jag är inte så orolig för själva viruset utan är mer orolig att jag ska få en dagisbakterie av kidsen dagen innan avresa och få feber som misstas för Coronaviruset med tvångsisolerad som följd.

Inte seoul än men i Singapore. Värmekamera vid flygplatsen, temperaturmätning samt blankett vid incheckning på hotellet.

Ska försöka skriva en liten reserapport senare men serveringen på Singapore Airlines verkade vara helt normal, fick gott om mat och dryck. Ett par i besättningen hade munskydd. Så vet inte riktigt vad dom mena med mejlet som skickades ut.
 

Glenn E

Medlem
Jag har en icke avbokningsbar bokning med Lufthansa första klass från Shanghai till München 23 april. Den är inte avbokad men det går inte att boka nu förrän 26 april. Jag har inte fått något meddelande från Lufthansa.
Vad gör man? Bara att vänta?
68BD1F88-8125-42C6-A994-D06E3A73A8C1.png
E127FBF4-A316-4CFE-99CB-857854113F40.png
 

Fredrik

Medlem
Min arbetsgivare har nu stoppat arbetsresor till Italien och kräver 14 dagars karantän av alla som varit där. Samma regler gäller för Kina(inkl självstyrande regioner) och Singapore.
 
Toppen