Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
IATA spår nu 2024 som tidigast med pre-COVID-nivåer på flygandet. Har svårt att tro att alla bolag som räddas idag ändå kommer finnas kvar om 3.5 år med såpass lågt reseunderlag.

Nä alltså det ser ju alltmer ut som att en gigantisk nedbantning av hela flygvärlden kommer krävas. De statsfinansierade räddningspaketen är väl också dimensionerade för några månaders eller högst ett halvårs stiltje, inte flera år?
Ska bli intressant att se vad som händer, men i nuläget känns det ju som att bara budgetbolagen kommer kunna klara krisen någorlunda tack vare välfyllda kassor och sin inriktning på korta och medellånga direktlinjer till lågt pris.
Tveksamt om systemet med stora hubbar kommer överleva (t.ex. Dubai), tror mer på de nya mindre modellerna med longhaul-kapacitet som A321LR etc.
 

jerixon

Medlem
Vet ej men skulle flugit Skavsta - Gdansk på Söndag 2a Aug och hem Fredag 7e.
Blev inställt för 2 dagar sedan och ingen information varför heller.
Det jag har förstått också är att man ej får flyga direkt, vilket jag tycker verkar mycket märkligt.

Hur som haver blir det ingen resa..... Så nu får man klara sig i sverige några veckor...

Jag tittar på att åka till Polen inom snar framtid men blir inte klok på vad det är för regler de kör med.

Enligt Travel - Coronavirus: information and recommendations - Gov.pl website så finns inga karantänskrav el dyl på personer som reser inom EU.

Men när jag kollar på Swedenabroad.se så säger dom om att resa till Polen:



På Polens egen sida står det:



Jag läser Polens egen information som att det vid 17 Juni ej fanns direktlinje till Polen (Wizz air flyger nu GOT-WAV), men på Swedenabroad så görs tolkningen att det handlar om att det är otillåtet att göra direktflygning från Sverige till Polen.

Någon som kan sprida någon klarhet i detta?
 

Trox

Medlem
Nyligen hemkommen från sommarsemester. Det var intressant att flyga i dessa tider. Jag hade bokat med Lufthansa, men blev ombokad till Swiss på utresan. Alla flighter var fullbokade. Menyerna ombord var 'amended', vilket i praktiken betydde kraftigt reducerade. Det gör nu inget inom Europa. Lite trist att de flesta lounger är stängda. Om man ändå ska sitta på ett fullsatt flygplan så borde inte risken i loungen vara så stor. Den enda lounge som var öppen var Senatorloungen i Frankfurt. Vi hade en lång väntetid där, så det var skönt. De hade t o m en god köttgryta, vilket uppskattades.

Det tråkigaste var sista flighten hem, då en riktigt förkyld passagerare inte ville ha sin mask på sig korrekt, utan valde att ha näsan utanför. Trots att passagerare sade till honom så drog han ned masken. Personalen verkade inte riktigt bry sig, vilket jag nog tyckte att de kunde gjort. Det är lite fräckt att hosta och nysa rakt ut, även i normala fall.
 

MrRob

Medlem
Vet ej men skulle flugit Skavsta - Gdansk på Söndag 2a Aug och hem Fredag 7e.
Blev inställt för 2 dagar sedan och ingen information varför heller.
Det jag har förstått också är att man ej får flyga direkt, vilket jag tycker verkar mycket märkligt.

Hur som haver blir det ingen resa..... Så nu får man klara sig i sverige några veckor...

Ja, informationen (och möjligtvis logiken) känns lite bristfällig just med att flyga från Sverige till Polen just nu. Dagens avgång från MMX till GDN verkar inställd, kan inte se att den varken lämnat Malmö eller landat i Gdansk.

Vi har en resa inbokad från GOT till WAW om två veckor men det återstår att se om den blir av..
 
Satt igår i bilen med familjen på väg hem från en vända i glasriket.

Frugan: "Jacob, om du fick välja varsomhelst i Sverige, var skulle du helst åka på sista delen av semestern"
Jag: "Landvetter"

Det tor jag du kommer ångra.
Ingen Fast Track ingen Lounge och med SAS ny boarding procedur så kan det kvitta.

LH Business och vara på Landvetter så sent som möjligt är möjligen en väg.... ;)
 
Toppen