Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diana

Medlem
Arlanda kl.5 på morgonen. Känns som resandet har kommit igång!
 

Attachments

  • E6EC0101-338E-425D-9520-2848EED48D26.jpeg
    E6EC0101-338E-425D-9520-2848EED48D26.jpeg
    75,5 KB · Visningar: 602

ante_77

Medlem
Arlanda kl.5 på morgonen. Känns som resandet har kommit igång!

Dålig kapacitet skapar långa köer då man dessutom ska hålla avstånd.
Innanför säkerhetskontrollen är det helt dött om än mer folk än det var i början av maj, då jag tog upp flygandet igen.
Jag hade tänkt veckopendla, men insåg fort att det inte går med 3 legs.
Mellanlandning på ARN där jag ska fördriva tiden i 5 timmar. Sedan en mellanlandning i Oslo där jag kommer undan med 4 timmars väntetid.
Hemresan är något bättre.
Jag insåg fort att veckopendling var uteslutet.
Resandet har ökat, men det är ingen större aktivitet på ARN. Man kan kanske tro det när man ser köerna, men det är bara kapaciteten som är usel.
Innanför säkerhetskontrollen så är det inte mycket som är öppet så även där går folk ute i "korridorerna", vilket gör att det kan se ut som att det är någorlunda aktivitet.

Tragiskt
 

TjudöBoy

Medlem
Hamnade just att avboka min Tromsö resa (ARN-OSL-TOS som jag redan bokat om en gång) med dottern då man ej kan besöka Norge då man har utresan bokad från Arlanda :( Tyvärr så har giltigheten på dotterns poäng som hennes resa bokades med utgått så den gick ej att omboka mera och det betyder att 20 000 SAS poäng "gick upp i rök":oops:
Är lite synd att man ej kan ändra på utrese orten på en bokad resa för då skulle problemet varit löst. Man skulle ha åkt från Helsingfors istället och allt hade varit frid och fröjd:rolleyes:
 

JacobGBG

Medlem
Jag tittar på att åka till Polen inom snar framtid men blir inte klok på vad det är för regler de kör med.

Enligt Travel - Coronavirus: information and recommendations - Gov.pl website så finns inga karantänskrav el dyl på personer som reser inom EU.

Men när jag kollar på Swedenabroad.se så säger dom om att resa till Polen:

Sedan 13 juni är Polens gränser till andra EU-länder öppna. Ingen obligatorisk karantän krävs längre om man reser in i Polen från annat EU-land. Internationella flygningar inom EU är åter tillåtna från den 17 juni. Enligt polska bestämmelser är direkta flygningar till och från Sverige och Portugal dock fortfarande inte tillåtna.

Observera dock att det är möjligt att flyga till Polen från Sverige via andra flygplatser inom EU samt resa till Polen med färja eller bil. För mer detaljer om gällande restriktioner se nedan.

På Polens egen sida står det:

Are international flights and international rail traffic operating normally?
As of 17 June 2020, international flights from airports located on the territory of a member state of the European Free Trade Agreement (EFTA) – parties to the agreement on the European Economic Area, Switzerland or a member state of the European Union, except for Great Britain, Northern Ireland, Sweden and Portugal have been resumed.

Jag läser Polens egen information som att det vid 17 Juni ej fanns direktlinje till Polen (Wizz air flyger nu GOT-WAV), men på Swedenabroad så görs tolkningen att det handlar om att det är otillåtet att göra direktflygning från Sverige till Polen.

Någon som kan sprida någon klarhet i detta?
 
Toppen