Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Det börjar bli mer och mer uppenbart för mig att mitt affärsresande kommer ta till stor del en paus till i alla fall våren 2021. Den 30:e juni lämnade jag min huvudsysselsättning helt frivilligt men jag jag vet att några av de kunder globalt vill gärna att vi jobbar vidare när min självdefinerade sabbatstid är slut. Men dessa kunder är själva i någon form av lockdown och reser inte, eller tar inte emot personer på plats.

Jag läste idag om CNNs Richard Quest första resa på 4 månader och känslan blev inte bättre:

What happened on Richard Quest's first flight in four months

Why flying in an airplane will never be the same again | CNN Travel

Jag blir inte direkt sugen.

Familjen har bokat Neapel i september och sedan länge, en resa till Vietnam i november. Vi får se hur det blir med dessa. Jag kan själv tänka mig att åka till London, Paris, Barcelona, Zürich och Prag som troligtvis blir mitt fokus från hösten men det blir minimalt för min del.
 

LarsCph

Medlem
Hvad forretningsrejse angår for min del regner jeg heller ikke med noget før tidligst foråret 2021. Lige nu er al rejse forbudt og ingen af vores kontorer er åbne. De starter så småt med at åbne kontoret midt/sidst August men en del kommer nok tidligst at åbne igen i Oktober. Der er ingen meldinger om hvornår det er OK at besøge kunder igen eller få besøg af kunder. Artikler som RIchard Quest's er gode - det hjælper lidt på at overbevise mig om at det er fint at vente. Jeg har en flyrejse booket til London i første uge i November - det er en privat tur.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Såsom @Senator blir det lång paus även för mig. Jag tog självvald paus, från min huvudsysselsättning, ett par veckor innan pandemins utbrott i Europa.
Tanken var att jag skulle lägga mer tid på egna bolagen och familj. Tji fick jag, men visste kunde familjelöftet iaf infrias

Jag plockades i praktiken snabbt bort som löntagare från egna bolag och då min huvudprofession annars är etableringsexpert för nya marknader är det kanske inte superhett under överskådlig tid Två ”mindre” uppdrag gick upp i rök innan jag ens hann ha ett uppstartsmöte.
Kanske någon som önskar accelerera i denna tid, men frågan om förväntningar kommer gå att infria. Då har jag hellre is i magen och behåller någon form av gott rykte

Kan inte säga att det går någon vidare nöd på mig, bortom stundtals tristess. Bor bra till för varierade dagssysslor och har som sakteliga börjat röra mig lite inrikes.
Skulle egentligen, arbetsmässigt, ”behövt” resa till London, Milano, Lugano och Oslo i höst....men jag tror att det blir webbmöte ändå.

Jag siktar på att inleda resandet med antingen italiensk skidresa februari 2021 (med en blandad känsla då jag var där när utbrottet kom) eller tidig italiensk sommarsemester samma år.
Blir det norra Italien så tar jag bil, men blir det längre söderut ska jag överväga flyg.

Arbetsmässigt så uppskattar jag normalt det relationsbyggande som möjliggörs genom resandet, men kanske är det inte samma sak med fyra utspridda stolar i styrelserummet och äldre damer/herrar i ansiktsmask.
 
Gjorde sista resorna mellan December och Januari. Det var tanken att 2020 skulle bli ett resandes år med flera uppgraderingar med guld, platinum black mm. Dock insåg vi redan i Januari att detta kommer ta en stund, trodde dock på Q3, dvs nu att saker skulle lätta, vilket det iofs. gjort men inte på det sättet som vi trodde. Lite innan sommaren trodde jag på Q4 men är väldigt osäker just nu.

Har skaffat en ny kund, mitt i pandemin vilken kändes lite absurt i relation till alla arbetslösa, och jag har försökt att betala tillbaka genom att använda Uber Eats m.fl minst en gång i veckan, försöker ta en öl eller två på ställen som har det svårt. Många företag håller dock i sina fakturor så länge som möjligt, vilket har skapat likviditetsproblem så några first class resor i år blir det nog inte. Dessutom har skattmasen inte så stor förståelse för de med enskild firma så en skatteskuld på 6-siffrigt belopp ska regleras från ett bra 2019. Denna går nog via bilhop och Amex Elite..

Några YouTube profiler har ju postat lite "covid-flights" och det känns inte bra, precis som @Senator har jag följt Richard Quest (Och Sanjay Gupta ) och det känns inte kul alls se deras amerikanska resande.

Då jag bytt fokus på kunder kommer mitt resande eventuellt att bli mer domestic/norden så det blir nog mer tåg och bil, men vi brukar ju alltid kompensera det med lite privat resande, något jag inte riktigt planerar för nu.

Att stänga lounger och kräva mask och i några fall visir samt att kabinpersonal kör full PPE känns mer som jag ska in på en operation än resa :)

Jag tror det blir europa också för egen del, eller kanske en trip till Dubai, eller annan direkt-destination på lämpligt avståndet. Spåret med antikroppar som jag såg framför mig att mitt pass skulle kompletteras med som ett slags fast track är ju helt sänkt. Sen finns det ju en priskomponent med också, och ombokningsregler som ändras, svårare att betala med poäng, att boka den route man vill

Vi kommer inte bli av med viruset, desto tidigare alla förstår det, och ju mer data vi samlar desto snabbare kan vi öppna upp. Vi siktar på någon/några resor i Q4.
 

Tomas E

Medlem
Last edited:

Homer

Medlem
EUROPATRAFIK ÅTERHÄMTAR SIG FÖRST 2024, ENLIGT ACI EUROPE (Direkt)
2020-07-20 08:21
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Branschorganisationen Airports Council International Europe räknar med att flygtrafiken i Europa först kommer att vara tillbaka på nivåerna före pandemin covid-19 år 2024.

Det skriver flygbranschsajten Check-in.dk, enligt Ritzau.

I en trafikprognos från i maj uppskattade organisationen att det skulle ta tre år för flyget att komma tillbaka till en normal trafiknivå, men den bedömningen ändras nu till fyra år då återhämtningen gått långsammare än förväntat.

För helåret 2020 väntas Europas flygplatser förlora 1,57 miljarder passagerare, vilket motsvarar en nedgång med 64 procent jämfört med 2019. Detta kan betyda att flygplatsernas samlade omsättning faller med 241 miljarder danska kronor.

"Återhämtningen av passagerartrafiken sker i ett långsammare tempo än vi hade hoppats på. Så var det i juni, och de första data för juli indikerar också att vi sannolikt bara återupprättar 19 procent av trafiken i fjol, snarare än de 30 procent vi hade väntat oss", säger Olivier Jankovec, generaldirektör i ACI Europe.

I juni var det vid de europeiska flygplatserna 93 procent färre passagerare än motsvarande månad. Det var ett litet fall framåt, då passagerarnedgången i maj var hela 98 procent.
 
Toppen