Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Nu har en del medlemmar börjat skicka PM till mig själv och mina kollegor. Vi vill gärna att dessa frågor ställs här i tråden:
1. Troligtvis är inte frågan så specifik att det inte finns andra med samma tankar
2. Vi vet nog inte så mycket mer än vad som redan finns att hämta
3. Vi vill gärna att så många som möjligt tar del av svaren

Så jag kommer tyvärr vara hård här: ställ frågan i tråden då jag inte kommer svara på PM eller hänvisa till tråden.

MVH,
Moderator-teamet som vill hjälpa där vi kan
 

Mikeswe

Medlem
Det är väl samma sak som gäller i Danmark. Dvs man tillåts komma in i landet för att resa direkt vidare till sitt hemland. Ie transfer och genomresa.

Nu tror jag det gällde (iallafall ifrån min sida) familjemedlemmar ifrån tredjepartsländer till EU medborgare (dvs. den regel om fri rörlighet som säger att om jag t.ex. arbetar i annat EU land än där mitt medborgarskap finns, så har jag rätt att bo/leva med min familj i det landet utan krav på uppehållstillstånd för partnern).

Där tyckte jag informationen var aningen oklar.

Enligt EU hotline är det dock upp till varje land att bestämma tolkningen och att göra bedömningar i frågan case by case (dvs. det är nu mycket mer oklart). Rekommendationen var att ringa ambassaden landets ambassad för deras tolkning.
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Nu tror jag det gällde (iallafall ifrån min sida) familjemedlemmar ifrån tredjepartsländer till EU medborgare (dvs. den regel om fri rörlighet som säger att om jag t.ex. arbetar i annat EU land än där mitt medborgarskap finns, så har jag rätt att bo/leva med min familj i det landet utan krav på uppehållstillstånd för partnern).

Där tyckte jag informationen var aningen oklar.

Mmm, liknande. Därav min oro av deras skrivning.

Enligt EU hotline är det dock upp till varje land att bestämma tolkningen och att göra bedömningar i frågan case by case (dvs. det är nu mycket mer oklart). Rekommendationen var att ringa ambassaden landets ambassad för deras tolkning.

Tack för uppdatering! Det låter som att det finns en viss risk där. Vi lär se de närmaste dagarna hur olika länder tolkar och implementerar.
 
Jag har lovat någon uppdatering innan vi reste och det har även blivit ombett av uppdateringar från mig senaste dagarna.

Vi är nu hemma igen från Thailand, innan vi var där en vecka var vi i Singapore.

Vår upplevelse i Singapore stämmer bra med det som rapporterats i tråden senaste veckan, det tas temperatur på diverse ställen (oftast med IR-kamera så man märker nästan inte av det). I övrigt är saker öppna. Vi har aldrig varit där innan men det kändes som rätt lite folk på gatorna för en storstad. Det är dock inte dött på något sätt utan människor är i rörelse.

I Thailand var vi på en resort och rörde oss inte ute i samhället alls. Där kändes det helt lugnt, vissa dagar var det rätt lite folk för vad som rimligen är högsäsong, men det är inte på något sätt tomt. Vi märkte inte av något här förutom att det stod handsprit på diverse ställen på resorten.

Det vi har märkt av är resemässigt. Vi skulle egentligen rest hem på torsdag (dvs imorgon) med SQ i F, SIN-FRA sen hotellnatt och så FRA-Sverige på fredagen.

Jag har skrivit om det innan men vi försökte i fredags ändra vår hemresa eftersom Singapore införde restriktioner mot resenärer som varit i Tyskland senaste 14 dagar (och vi bytte i FRA på vägen ner). Fick blankt nej, "normal ticketing rules apply". Först när flyget ställdes in gick man med på att ändra biljetterna.

Natten till lördag ställdes SIN-FRA in och vi ringde SAS svenska kundtjänst (eftersom Tallinn var stängt). Man bokade om oss Phuket-BKK-MUC-Sverige. Jag hade föredragit att flyga med Lufthansa till FRA men den anslutningen såg hon inte alls i sitt system. Jag vet inte om Tallinn som har lite mer rutin kanske hade kunnat få fram den, jag såg ingen egentlig anledning till att den inte skulle finnas tillgänglig baserat på att det fanns biljetter. Men under omständigheterna valde jag att inte bråka om det.

Vi flög därför Thai i C hem. Jag tänker inte skriva någon reserapport men kan väl konstatera att både Lufthansa och SAS är ett rejält steg uppåt från Thai både vad gäller hård och mjuk produkt i C. Men som sagt, ibland behöver man acceptera att läget är som det är. Vi slapp åtminstone ekonomi!

På munchen landade vi strax efter 6 med byte på drygt 2 timmar. Anslutningen inställd och nästa flyg hem gick efter 20. Vi fick alltså över 12 timmars väntan. Länge sen jag var så glad för tillgång till lounge!

Jag försökte få till en lösning via FRA istället där det fanns biljetter att köpa men svaret var att det gick inte. Delvis pga anledningar (hon menade att hon har inte samma tillgång som deras egen hemsida och det har med företagslösningar och annat att göra, vilket mycket väl kan stämma, jag orkade inte gräva i det) men också för att anslutningen till FRA var överbokad med 28 personer redan.

Mycket lite folk på Munchen, det kändes som en sen lördagkväll ungefär. Nästan allt var stängt, man kunde gå ut mot ändarna på terminalen och inte se en människa, väldigt skumt.

Vi åkte också in till stan några timmar och även där kändes ungefär som en helg med lite folk ute. Butiker verkade dock vara öppna, en del caféer och liknande var dock stängda. Vi var inte på något mer turistigt så vet inte om museum och liknande var öppet.

I loungen stängde man business-delen vid 19 och hänvisade alla till senator istället. En senatorlounge såg också helt stängd ut. Väldig kontrast mot hur det har varit tidigare gånger jag varit i loungerna där.

Vi hade också en diskussion i Phuket vid incheck. Vi bor båda i Sverige men min fru reser på sitt finska pass. Det uppstod diskussion huruvida hon kunde checkas in då personalen inte var säker på att hon skulle bli insläppt i Sverige. Att det inte fanns restriktioner in i Sverige verkade man inte riktigt ha koll på, men hon verkade ha förstått att det fanns restriktioner i den delen av världen (t.ex. Norge och Danmark) och oroade sig därför över detta.

Hon bad om ett svenskt ID och fick då titta på körkort, som hon skrev ner ett antal saker från och även tog ett kvitto.

Vi valde att inte bråka om man inte nekade oss ombordstigning vilket inte skedde. Men vi höll också tyst om att körkort inte säger ett dugg om medborgarskap eller bosättningsort egentligen och därför är värdelöst i sammanhanget...



TL;DR
På plats i Singapore och Thailand upplevde vi inga problem eller anmärkningsvärd effekt av COVID-19.

Resandet har blivit påverkat flera gånger och är lurigt. Det känns som att flyg ställs in väldigt mycket och ironin är att även om det är lite passagerare i terminalerna så trycks många in på samma flygningar vilket gör det svårt att få tag i biljetter. Alternativen är också få då så många flygbolag drar in mycket flyg. Situationen ändras snabbt på kort tid.

När vi åkte för två veckor sen oroade jag mig inte alls egentligen, men nu har det varit väldigt skönt att komma hem några dagar tidigt. Det går väldigt fort och jag har ändrat åsikt senaste veckorna, innan tyckte jag resande med lite försiktighetsåtgärder var rimligt men efter senaste dagarna skulle jag inte ge mig ut och resa om jag inte hade väldigt starka skäl och var beredd på en hel del störningar under resans gång.
 

mackan33

Medlem
När man läser på All Accors sidor på FB och Twitter så är det mycket negativt. Jag har idag haft mailkontakt med Sofitel New York, blev erbjuden en innestående kredit på samma belopp som jag bokat för. Giltig i 1 år (30/4 2021) Får väl anses snyggt när man bokat non-redundable.
Uppdatering. Idag fick jag bekräftelse på avbokningen samt ett separat Mail där de skriver att de krediterar mitt kort.

Mycket bra av Sofitel / Accor
 

SimonXYZ

Medlem
Shangri-La erbjuder nu gratis avbokning:

"In view of the current COVID-19 situation, for all guests travelling to any of our hotels globally on or before 30th April 2020, we will waive the cancellation charges, including Advance Purchase reservations, regardless of booking channel. "
 
  • Gilla
Reactions: CJR
Toppen