SAS har skickat några äldre 343 till Castellon
CPH använder vissa banor som parkering
Var står resten av flottorna ?
343-orna är väl permanent parkerade där?
343-orna är väl permanent parkerade där?
Vad gäller övriga flottan så är ju normalt alla plan parkerade varje natt, så då borde de ju kunna stå på dessa platser även nu?
Inte longhaul 330/350 de går "dygnet runt" förutom ett pausdygn per vecka eller så.normalt alla plan parkerade varje natt,
Hörde att SAS frågat Swedavia om att parkera ca 45 plan på Arlanda.Var står resten av flottorna ?
Vad gäller SAS så är svaret nej, man har inte 40+ kärror parkerade på Arlanda normalt sett, många står på utestation (t ex LLA, LHR osv.) för att flyga första morgonflighten.Vad gäller övriga flottan så är ju normalt alla plan parkerade varje natt, så då borde de ju kunna stå på dessa platser även nu?
Troligen väljer man att ställa plan där det är billigast, att låta dom stå vid en gate i flera veckor kommer att kosta stora summor.
Iom att man stängt T3 och T4 (T2?) har man frigjort dessa platser för parkering. Flygplatser vill helst parkera flygplan på platser avsedda för just parkering. Detta för att slippa ”sättningar” (vilket uppstår på rullbanor/taxibanor och kostar extremt mkt att åtgärda).Det är väl stort överskott på gater just nu?