Senaste nytt

Concorde - Hur många har flugit Concorde?

Min mamma var Snr Cabin director på BA undertiden concorde användes. Så hade förmånen att åka med ett par gånger. Både som barn (när Concorde började) och även fram till sista året den flög och då jobbade jag själv inom flyget.

Komforten ombord var inte speciellt imponernade även om den blev bättre efter de gjorde D service. Men maten och service ombord var alltid på 100%

Lustigt nog slutade hon jobba på BA (Pension) ett par veckor efter BA001/002 började mellan LCY-JFK. Så hon har alltså jobbat på båda produkterna.
 

Frigidus

Medlem
Lite porrbilder för den intresserade. Hittade denna hos Airbus i Bristol. Tyvärr är den inte längre tillgänglig för besökare så det fick enbart bli exteriörbilder.


IMAG0207.jpg IMAG0208.jpg IMAG0209.jpg IMAG0212.jpg
 

jumbooze

Medlem
Det närmaste jag har kommit är ett besök i det som står i NYC, Intrepid museum.
Men det klar då fick man ju bara sitta och lyssna på en guide vilket iofs är intressant men det slår ju inte att åka med.
 

speedwing

Medlem
Trånga var/är dom inte. 34" pitch. Den som försöker skjuta ner Concorde genom att säga att stolarna inte var bekväma/utav första klass standard borde nog ta och besöka doktorn. Hela poängen med Concorde var hastigheten och exklusiviteten. 3 timmar till NYC, med mat av hög standard samt vinlista med Michelin-krog standard.

För att avsluta diskussionen om "trånghet" så är det ett relativt begrepp, det beror på vad man jämför med. Jämfört med Ryanair så var Concorde inte trång men om man jämför med en "normal" första klass-stol så hade Concordesätet definitivt sämre bredd, mindre mellanrum mellan stolarna och sämre benutrymme. Kabinen var också smalare vilket bidrog till "trånghetskänslan".

Till syvende och sist är det ju en personlig känsla. En tunna kvinna på 50kg hade givetvis en annorlunda upplevelse än en klaustrofobisk 120 kgs gubbe...Mitt eget starkaste minne när jag klev in i kabinen första gången var i alla fall just hur "trångt" det verkade jämfört med vanlig första klass.

Concorde var ju trots detta ett mycket trevligt alternativ (ingen "nerskjutning" här..)
 

Concorde

Founding Member
Japp, alla mina miles hade gått till Concorde redemptions, ensam. Ingen fru, inget household account. Bara concorde på concorde. Du känner mig väl Björnström ;)

Såg den dagligen mellan 2000-2003 (minus pausen efter AF CGD incident). Det spelade liksom ingen roll var i centrala London man befann sig. Concorde hördes och många vände blicken uppått, varje dag...
Mycket speciellt ljud. Alla som hört den kan relatera till det.

Blev inte mindre fäst av att andra jobbet i London hade ett kontor i västra London. Concorde passerade rakt över taket på ett par hundra meters höjd vid landning. Start = jordbävning.

Ironin i det hela är att mellan 2000-2005 flög jag uteslutande SAS mellan LHR-ARN/CPH och sparade till EB. Hade jag redan då bytt till BA skulle jag haft poäng för en eller två Concorde resor innan man avbröt oktober 2003. Cash fanns inte på kartan för 10 år sedan.
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
Minns när jag jobbade på stort engelskt bolag att jag satt på ba.com och gått igenom hela registreringsprocessen till sista sidan för en concord bokning till NY. Detta var 2002 och priset var inget problem. Problemet var att jag då inte hade varit i USA en enda gång, och var lite rädd. Ångrar såklart idag att jag inte bokade den resan.
 
Toppen