Senaste nytt

Chatflights

Status
Stängd för vidare inlägg.

trekker

Medlem
Tack för det klargörande @Jonas C , gillar uppriktigheten i ditt inlägg. Synd att detta inte kom fram direkt och att en av era medarbetare kastades under bussen i ett annat forum. Men som du skriver, målgruppen för er är inte andra poängnördar så skadan är nog väldigt liten för er.
 

Jonas C

Medlem
Tack för det klargörande @Jonas C , gillar uppriktigheten i ditt inlägg. Synd att detta inte kom fram direkt och att en av era medarbetare kastades under bussen i ett annat forum. Men som du skriver, målgruppen för er är inte andra poängnördar så skadan är nog väldigt liten för er.
Korrekt för bonusresor så finns det ingen anledning att anlita Chatflights om man själv har bra koll på det och tycker att det är värt att lägga ner tiden.

För betalda resor så skadar det inte att testa Chatflights om man vill boka en mileage run eller TP-run, om ni har en specifik fare från ExpertFlyer eller ITA Matrix. Dvs biljetter som inte hade gått att boka eller prissättas direkt via flygbolagets kanaler.
 
Korrekt för bonusresor så finns det ingen anledning att anlita Chatflights om man själv har bra koll på det och tycker att det är värt att lägga ner tiden.

För betalda resor så skadar det inte att testa Chatflights om man vill boka en mileage run eller TP-run, om ni har en specifik fare från ExpertFlyer eller ITA Matrix. Dvs biljetter som inte hade gått att boka eller prissättas direkt via flygbolagets kanaler.
Kan man med er boka en flygresa (betald resa) samt hotell på destinationen?
 
Väldigt många upprörda känslor här i tråden och mycket ryktesspridning. Blir tyvärr rätt ledsen av att läsa det några av er har skrivit.

Som många redan känner till så var jag med och startade upp Chatflights 2017. Är delägare i bolaget och har haft en central roll i vår tillväxt och framgång. Jag håller avsiktligt en låg profil om det främst då jag även är en aktiv medlem på detta forum sedan snart 10 år tillbaka och är väl bekant med forumets grundare och moderatorteamet, samt min tidigare roll som redaktör. BusinessClass är inte Chatflights målgrupp, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, därav inget skäl för mig att agera de-facto företagsrepresentant.

Jag kan börja med att adressera vår blunder på Instagram. Chatflights har ett marknadsföringssamarbete med Calle Schulman sedan ett par år tillbaka. Det är i högsta grad ett adhoc-samarbete och i det ingår ett antal delningar på sociala medier. Delningen i måndags var på Calles initiativ och i postningen ville han demonstrera hur tjänsten fungerar. En av mina kollegor fick som uppgift att chatta med Calle via appen. Calle ville specifikt ha ett exempel på en resa i first class, varvid min kollega i hast sökte upp några Lufthansa-flyg i vår GDS och skickade över dem som förslag. Min kollega är väl medveten om att Lufthansa First endast kan bokas 14 dagar i förväg och var tydlig med det för Calle, som trots detta valde att gå vidare med att publicera inlägget. Det är tyvärr olyckligt att inlägget publicerades då det skadar vår trovärdighet och det är absolut inget som gynnar oss.

Rent historiskt så har vårt samarbete med Calle Schulman varit väldigt framgångsrikt, även om en av nackdelarna med att jobba med influencers är att man inte har full kontroll över budskapet. Oftast är det influencern själv som väljer att anpassa budskapet för sin egen publik och det är väldigt få influencers som skulle gå med på att ge upp kontrollen över sitt eget instagramflöde.

Jag själv är just nu inte fullt involverad i vår svenska verksamhet och fick inte reda på detta förrän inlägget publicerades. Vi har en content manager som sköter all kommunikation utåt och vi ska se över våra rutiner framöver.

För att svara på din fråga @Palazzi så har jag en viss roll i företagets ledning, även om de slutgiltiga besluten fattas av vår VD så har jag ett inflytande i beslutsprocessen. Jag har även ett ansvar i att utbilda personalen om allt som har med poäng och bonusresor att göra. Marknadsföringen är jag dock inte involverad i, utan den sköts av vår VD och content manager.


2020 var ett dåligt år för hela resebranschen och även vi tog en del skada. Med det sagt så klarade vi oss igenom 2020 betydligt bättre än många andra företag inom resebranschen och 2021 ser just nu ut att bli ett väldigt bra år för oss. Utan att gå in på för många detaljer så har pandemin gynnat oss stort.



Efterfrågan för vår tjänst fanns även när Star Alliance onlinebokningen var öppen och den kommer med stor sannolikhet att finnas kvar när den öppnar igen.

Som nämnt är BC:are och poängnördar inte Chatflights målgrupp och faktum är att vi (nördarna) representerar en mikroskopiskt liten del av medlemmarna i flygbolagens bonusprogram. Det är lätt att vara hemmablind, men många varken har tiden eller intresset att leta bonusresor eller att sitta i telefonkö och bråka med agenterna på SAS. Vad vi nördar ser som en sport ser andra som börda och besvär. Något som man gärna låter någon annan sköta.

På samma sätt som vissa tycker att det är smidigare och skönare att låta någon annan städa ens lägenhet, även om man hade kunnat göra det själv och slippa betala pengar till någon annan. Att dumförklara och "shamea" folk som anlitar Chatflights för att boka bonusresor och vanliga resor är bara fånigt och skadar enligt mig ingen annan än en själv. Allt handlar om att kunna se saker från någon annans perspektiv. En oförmåga som många här på forumet tyvärr tycks besitta...


Bonusresor står för en stor del av våra intäkter, där vi har goda volymer. Vi bokar även vanliga revenuebiljetter och då mer komplicerade resor. I och med att vi har en GDS så kan vi maximera routing och stopoverreglerna på många fares, samt att vi har tillgång till opublicerade priser på många flygbolag (bland annat Qatar och Thai). Därav vad som i vår marknadsföring har beskrivits med termerna "omöjliga resor" eller som Calle Schulman kallade det "smartresor".

Vi hjälper även till att boka till betalda biljetter på samma flyg som en bonusresa om det t.ex är en familj där fyra flyger på poäng och den femte för cash. Bonusresor brukar bokas på mer komplexa routing och flygbolagskombinationer och dessa är svåra att få till online, i synnerhet när man vill boka dem i rätt bokningsklass. Där har vi en stor fördel av att ha tillgång till en GDS.

Flygbolag som Turkish och Brussels Airlines ger oss även en fördel då de publicerar sina bonusplatser I-klass i GDS:en. På Turkish kan vi t.ex se vilka avgångar som har fler än fyra bonusplatser tillgängliga i business då de endast visar max fyra åt gången.

Hotell står också för en del av intäkterna. Vi har till skillnad från andra resebyråer valt att fokusera på marginal över volym. Färre kunder men större transaktioner och högre marginaler som följd. Återigen en helt annan målgrupp än mig själv och många andra här på BC.


Tyvärr väldigt tråkigt att du drar den jämförelsen då den inte kunde vara längre ifrån sanningen... Våra medarbetare på den svenska och amerikanska sidan består av erfarna resebyråagenter, några med upp till 15 års erfarenhet från både resebyråer och flygbolag, samt en före detta SAS-pilot. Sett ur perspektivet arbetslivserfarenhet så är jag den minst erfarne...



Det är inte riktigt så Chatflights arbetar. Vi är öppna med att Lufthansa First endast går att boka 14 dagar i förväg och något som många av våra kunder är väl medvetna om. Finns det inga bonusplatser så säger vi det direkt.

I de fall där vi har lyckats boka Lufthansa First åt våra kunder så är det något som vi proaktivt har erbjudit dem, t.ex en kund som har bokat en resa i business och där det har råkat öppnas upp platser i First, där vi har erbjudit en ombokning till first. En win win för båda. I 9 fall av 10 så har folk blivit väldigt nöjda och i de fall där folk har tackat nej så har det antingen varit för att spara poäng eller för att mellanlandningen i Frankfurt varit för lång.

Vår tjänst går i grund och botten ut på att tillföra värde till våra kunder. I de fall där de inte får ut värde för sina poäng så är vi väldigt öppna med det. Exempelvis om någon vill boka en långresa i economy för sina poäng så informerar vi att kostnaden av skatter + vår avgift ofta inte gör det lönt och att det är bättre att köpa en betald biljett och spara poängen till en resa i business. Fokuset har alltid varit relation över transaktion, vilket även återspeglas i våra omdömen.



Utan att gå för djupt in på de legala aspekterna så finns det ingen publicerad policy varken från SAS eller Lufthansa som säger att first class kan bokas 14 dagar i förväg, även om det är vedertaget vid det här laget. Men absolut med den logiken så bör även Nymans Ur (eller valfri annan Rolex AD) anmälas för brott mot marknadsföringslagen för att de på sin hemsida anger att man kan köpa en Rolex Daytona i stål till listpris, även om klockan i praktiken är omöjlig att köpa från handlaren i fråga. De kommer dock garanterat att försöka sälja på dig en Datejust i tvåton med diamanter i damstorlek med löftet om att kanske, eventuellt få stå med på väntelistan för Daytonan med beräknad kötid på 5-7 år.

I likhet med att få köpa Rolexklockor i stål till listpris så är bonusresor i förstaklass ett privilegium av den högsta graden och ingen rättighet. Av att döma från känslorna som har rörts upp så tycks det vara bortglömt hos vissa medlemmar. Tagga ner, bli inte så kränkta och njut av Valborgshelgen.

Det som spreds i marknadsföringssyfte var följande:
515270adcaf04254cf1bf5190568834a.jpeg

Hela inlägget och framförallt jämförelsen med Nymans Ur visar rätt tydligt att ni egentligen inte tycker att ni gjort något fel.

Så är inte fallet, att påstå att man "Hittar denna med Lufthansa...." utan att faktiskt göra det är att ljuga i marknadsföringssyfte, vilket är oetiskt, spelar ingen roll hur mycket whataboutism eller ursäkter ni hittar på.
 

Brandten

Medlem
Har inte sett hela Calle's inlägg men om han bara hade börjat posten med:

Repost från aug 2020 så hade det här aldrig varit en diskussion då ingen hade kunnat genomskåda hans bs.

Vi får då också bortse från att det inte gick något flyg ARN-FRA kl0830 den 15/8.
 
Exemplet berörde mer de legala aspekterna än de etiska. Självklart var det fel av oss att gå ut med Lufthansa First som exempel, om det inte redan var tydligt nog av inlägget ovan. Vad jag syftade på är snarare att det inte finns en officiell policy om 14-dagarsregeln från varken SAS eller Lufthansa att hänvisa till, därav svårt att rent legalt kalla det för vilseledande marknadsföring.

På samma sätt som att det inte finns en officiell policy från Rolex eller Nymans Ur (eller annan auktoriserad handlare) som hävdar att man inte får köpa visa Rolex modeller i stål utan tidigare köphistorik.

Bägge är scenarion möjliga i teorin men inte alltid i praktiken.
Då tar jag det igen, problemet är att ni ljuger i syfte att marknadsföra er tjänst, det är inte acceptabelt. Företag som gör detta agerar oetiskt (och riskerar att bryta mot marknadsföringslagen 4 §, t.ex. om varan inte är tillgänglig).

Spelar ingen roll hur mycket du försöker spinna det och försöka låtsas att det handlar om policy ifrån Lufthansa eller Nymans Ur.

Ni ljuger, sluta med det. Nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen