Senaste nytt

Chatflights

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det fler än BC-folk som ifrågasatte posten? Fanns det några lurade kunder som uttryckte sin besvikelse att de inte kunde boka?

Kommenterades både på Instagraminlägget och i den slutna gruppen på Facebook flera gånger att det var ljug och falsk marknadsföring men poängen är att inlägget fick vara kvar så länge för att marknadsföra Chatflights.
 

trekker

Medlem
Var det fler än BC-folk som ifrågasatte posten? Fanns det några lurade kunder som uttryckte sin besvikelse att de inte kunde boka?
Okej så om man inte vet att man blivit lurad så är det okej? Snubbe X kontaktar chatflights och vill boka en resa i Augusti precis som Schulman, Chatflight svarar att tyvärr finns ingen tillgänglighet men de kan hitta i C. Snubben bokar i C och är besviken att resan inte blev i F men sitter nu med en bokning i C trots att det inte alls var tanken.
 

Taggen

Medlem
Vad är alternativet....? Att boka en LH F till LAX den 15 augusti kanske? Nej just det, avgången fanns ju inte.

Varför fokuserar ni på annat än vad det hela handla om. Företaget har agerat fel och bör väl rimligen kunna stå för det utan massa försvarstal.

Eller är det jag som konsument som bär skulden för att dom försöker lura kunder med flashiga resor som inte finns?
Fast det är väl ändå Karma till sist? Det är bara Chatflight som har förlorat på detta då de fått en massa arga kunder som inte kan åka med Calle Schulman till LA och massa folk på diverse FF-forum som aldrig kommer använda deras tjänst för att de farit med en av de grövsta osanningar man kan komma med.

Det är väl tur då att vi kan rena våra själar genom att flyga med det etsikt rena bolaget Qatar Airways, SAS som aldrig ljuger för sina kunder och aldrig har missvisande prisinformation och tillgänglighet men det är klart, utan SAS skulle vi inte få åka i ANA first för en billig peng så SAS kan för mig komma undan med det mesta utan att jag slutar flyga med dem. Vi är ju trots allt lite smaratare och lite finare och lite bättre än alla andra då vi sitter på den ovärdeliga informationen att det inte går att boka LH F mer än 14 dagar i framtiden.
 

Taggen

Medlem
Okej så om man inte vet att man blivit lurad så är det okej? Snubbe X kontaktar chatflights och vill boka en resa i Augusti precis som Schulman, Chatflight svarar att tyvärr finns ingen tillgänglighet men de kan hitta i C. Snubben bokar i C och är besviken att resan inte blev i F men sitter nu med en bokning i C trots att det inte alls var tanken.
Fast hur vet du inte om att du blivit lurad när Chatflight svarar att sätena inte finns tillgängliga förrän 14 dagar innan avgång eller att sätena inte finns just nu men du kan bokas i C? Och varför bokar snubben i C om det var F han ville ha? Om han kände sig lurad skulle han bara bett dem fara och flyga när han fick redan på sanningen och inte boka C. Ett annat alternativ är att Chatflights kanske informerar X om att LH F är bara bokningsbart 14 dagar innan avgång och han då gärna får återkomma närmare resans avgång eller så kan han boka den sämre produkten C redan nu och mot en kostnad givetvis, boka om till F om dessa biljetter skulle släppas.
 
Fast det är väl ändå Karma till sist? Det är bara Chatflight som har förlorat på detta då de fått en massa arga kunder som inte kan åka med Calle Schulman till LA och massa folk på diverse FF-forum som aldrig kommer använda deras tjänst för att de farit med en av de grövsta osanningar man kan komma med.

Det är väl tur då att vi kan rena våra själar genom att flyga med det etsikt rena bolaget Qatar Airways, SAS som aldrig ljuger för sina kunder och aldrig har missvisande prisinformation och tillgänglighet men det är klart, utan SAS skulle vi inte få åka i ANA first för en billig peng så SAS kan för mig komma undan med det mesta utan att jag slutar flyga med dem. Vi är ju trots allt lite smaratare och lite finare och lite bättre än alla andra då vi sitter på den ovärdeliga informationen att det inte går att boka LH F mer än 14 dagar i framtiden.

Du verkar ta oerhört illa upp pga att folk kommemterar och tykcer det är pinsamt av Chatflights att ljuga om en så banal sak. Även du, måste väl finna det komiska i att företaget som till och med staratar en podcast om sina experråd kring bonusresor snubblar på sitt egna bondfångeri, eller?
 

Taggen

Medlem
Nej, men jag antar att jag är mer förlåtande till ett litet misstag än att sätta mig på moraliska höga hästar med slutsatsen att de håller på med bondfångeri, oetiskt ljug och borde kölhalas. Mitt intryck är att hitta fel med Chatflights är ju lite av en sport på BC, vilket är lite komiskt om det nu är så att en majoritet inte använder produkten.

För mig är det också skillnad på att känna sig lurad och att faktiskt bli det. Att bli lurad innebär t.ex. att jag bokar och betalar LH F men kommer till flygplatsen och hamnar i C trots att agenten sa att jag bokades i F och jag betalade för det eller att säljaren säljer mig en 8K TV men det visar sig att den bara är 4K efter jag betalat och fått hem TV:n., håller med er att detta inte är ett ok beteende.

Jag kanske (men bara kanske) skulle känna mig lurad för att jag får reda på efter två rader i en chat-app att jag inte kan boka en resa med LH F så långt in i framtiden trots vad Calle Schulman säger men jag skulle nog inte bli så sjukt besviken och ta fram den moraliska storsläggan och börja prata bondfångeri, anmäla osv.

Jag har också en cynisk världsbild som innebär att jag förutsätter att all marknadsföring förskönar produkten och ljuger för mig och därmed känner jag mig mindre kränkt när jag har rätt i mitt antagande. Jag har också givetvis ett mentalt instagramfilter som förutsätter att ingenting som någon s.k. influencer postar är helt sant mao. så hade jag förutsatt att Calle Schulman snackar skit.
 

ekf

Medlem
För mig är det också skillnad på att känna sig lurad och att faktiskt bli det. Att bli lurad innebär t.ex. att jag bokar och betalar Lufthansa F men kommer till flygplatsen och hamnar i C trots att agenten sa att jag bokades i F och jag betalade för det eller att säljaren säljer mig en 8K TV men det visar sig att den bara är 4K efter jag betalat och fått hem TV:n., håller med er att detta inte är ett ok beteende.
Fast det är ju skillnad på äpplen och päron...

Ditt exempel ovan är ett typexempel på bedrägeri eller bedrägligt beteende.
Det Chatflights anklagas för här är falsk marknadsföring, dvs att de låtit antyda att de hade möjlighet att boka LH F med Eurobonuspoäng i augusti redan nu trots att de mycket väl är medvetna om att så inte är möjligt... i syfte att locka till sig kunder.

Jag har aldrig anlitat Chatflights, och efter att har läst om detta blir jag knappast mer sugen. I grunden handlar det om att jag inte är särskilt sugen på att dela med mig av mina inloggningsuppgifter eller säkerhetskoder till tredje part, definitivt inte en tredje part som far med osanningar eller glider på sanningen...
 
Last edited:
Nej, men jag antar att jag är mer förlåtande till ett litet misstag än att sätta mig på moraliska höga hästar med slutsatsen att de håller på med bondfångeri, oetiskt ljug och borde kölhalas. Mitt intryck är att hitta fel med Chatflights är ju lite av en sport på BC, vilket är lite komiskt om det nu är så att en majoritet inte använder produkten.

För mig är det också skillnad på att känna sig lurad och att faktiskt bli det. Att bli lurad innebär t.ex. att jag bokar och betalar LH F men kommer till flygplatsen och hamnar i C trots att agenten sa att jag bokades i F och jag betalade för det eller att säljaren säljer mig en 8K TV men det visar sig att den bara är 4K efter jag betalat och fått hem TV:n., håller med er att detta inte är ett ok beteende.

Jag kanske (men bara kanske) skulle känna mig lurad för att jag får reda på efter två rader i en chat-app att jag inte kan boka en resa med LH F så långt in i framtiden trots vad Calle Schulman säger men jag skulle nog inte bli så sjukt besviken och ta fram den moraliska storsläggan och börja prata bondfångeri, anmäla osv.

Jag har också en cynisk världsbild som innebär att jag förutsätter att all marknadsföring förskönar produkten och ljuger för mig och därmed känner jag mig mindre kränkt när jag har rätt i mitt antagande. Jag har också givetvis ett mentalt instagramfilter som förutsätter att ingenting som någon s.k. influencer postar är helt sant mao. så hade jag förutsatt att Calle Schulman snackar skit.
Anser du att jag sitter på moraliskt höga hästar för att jag anser att det är fult att locka kunder med varor/tjänster som inte finns? Jag känner mig absolut inte lurad på något sätt, däremot en aning förvånad att du anser att alla företag ska få marknadsföra sig hur man vill, och att alla andra ska köpa läget (som jag uppfattar dig).
 

J1981

Medlem
Fast hur vet du inte om att du blivit lurad när Chatflight svarar att sätena inte finns tillgängliga förrän 14 dagar innan avgång eller att sätena inte finns just nu men du kan bokas i C? Och varför bokar snubben i C om det var F han ville ha? Om han kände sig lurad skulle han bara bett dem fara och flyga när han fick redan på sanningen och inte boka C. Ett annat alternativ är att Chatflights kanske informerar X om att LH F är bara bokningsbart 14 dagar innan avgång och han då gärna får återkomma närmare resans avgång eller så kan han boka den sämre produkten C redan nu och mot en kostnad givetvis, boka om till F om dessa biljetter skulle släppas.

Falsk marknadsföring för att locka till sig ev kunder. Precis som en mäklare inte får använda lockpriser för att öka intresset för en bostad.
Man lyckas få intresset av en personer som tror det går att boka en f resa på vissa premisser, men den går ej. Även om personerna då inte bokar något så är marknadsföringen man använt för att personen ska kontakta företaget inte juste.
Sen kan man spekulera i om detta är gjort med flit, så måste idén vara att locka till sig kunder med erbjudande som inte går att uppfylla, men erbjuda dom något annat.

Man kan även fundera på vad chatflights säger till kund? Det är stor skillnad beroende på hur man uttrycker sig:

Det finns tyvärr ingen f resa, men vi har hittat detta istället.
LH f är bara bokningsbart 14dagar innan avgång, men vi har hittat detta istället.
 

Taggen

Medlem
Falsk marknadsföring för att locka till sig ev kunder. Precis som en mäklare inte får använda lockpriser för att öka intresset för en bostad.
Den jämförelsen tycker jag inte riktigt är rättvis då i Chatflights fallet så är det inte något lockpris I syfte att skapa intresse. Produkten går trots allt att boka till det pris som anges i Calles post, bara inte förrän 14 dagar innan och då finns det inga garantier men det gäller alla awardbokningar men mig veterligen så här väl aldrig chatflights gått ut och sagt att de garanterar platser. Sedan vet vi också att alla inte flyger på samma datum och vi vet också att även om Lufthansa hade haft öppen bokning mer än 14 dagar innan så är det fortfarande möjligt att platserna inte hade funnits på de datum en pressumtiv kund velat boka. Hade vi ropat på falsk marknadsföring och omoral också i det fallet? Kunden blir lurad då också trots att produkten finns.

Man kan även fundera på vad chatflights säger till kund? Det är stor skillnad beroende på hur man uttrycker sig:

Det finns tyvärr ingen f resa, men vi har hittat detta istället.
Lufthansa f är bara bokningsbart 14dagar innan avgång, men vi har hittat detta istället.
Precis, detta spelar stor roll för hur kunden kommer att uppleva situationen och ev. känna sig lurad eller ganska nöjd trots att det bara blev en resa i C. Kunden kanske inte ens hört talas om chatflights tidigare och har en bra konversation och få bra hjälp ändå.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen