Senaste nytt

Champagnetråden

011430121

Medlem
Är det någon som har tips på "bra" besök av Champagnehusen? Gärna i Reims. Och även om det finns några som man kan bo på, Typ Palmer har ju sitt Domaine du Chalet, men var fullbokad våra datum..
Du fick många bra tipps av den fantastisk kunniga @kristerj
Nu vet jag inte om du har bil när ni är i området.
Att bo i Remis skulle inte jag rekomodera, tråkig stad det ända som är värt att se är domen, bo hellre i Eperney en trevlig liten stad där det är gångavstånd till allt, missa inte Avenue Champange de flesta husen öppnar klockan 10,00

Om ni har bil måste ni besöka mitt favorit hus Champagne Michel Arnould & Fils de sänder med UPS till Sverige, ni måste ringa och boka tid föra tt få komma.
Snett över gatan ner till vänster ca 20 meter gå in portalen så finner ni ett annat trevligt hus CHAMPAGNE DE CARLINI
VERZENAY skickar även med UPS till Sverige

Om ni åker inom de närmsta veckorna tänk på att just nu är det skörd av druvorna

Vill du ha lite tipps om vad man kan gå och äta gott, slå ett PM mig så blir det inte OT på denna tråd
Ha en trevlig resa.
 
Är det någon som har tips på "bra" besök av Champagnehusen? Gärna i Reims. Och även om det finns några som man kan bo på, Typ Palmer har ju sitt Domaine du Chalet, men var fullbokad våra datum..
I Reims tycker jag Tattinger, Veuve Clicquot, Pommery och Mumm är värda att besöka (i den ordningen) - Tattinger är bäst tycker jag, och i Epernay har ni Moet, Mercier och Castellane, där Mercier har ett tåg, finns nästan inte alls i Sverige och är ett stort hus (volymmässigt) men de säljer mest till den inhemska marknaden. I utkanten av Epernay finns även Leclerc Briant http://leclercbriant.fr/uk/ som behöver bokas. Jag föll mest för Les Chevres Pierreuses och La Croisette när jag var där.

Utanför städerna skulle jag rekommendera Chateau de Rilly Hôtel, Restaurant & Spa - Château de Rilly - fantastisk restaurang, trevliga rum och trevlig personal. Eller Le Mas Champenois LE MAS CHAMPENOIS - CHALONS EN CHAMPAGNE - FRANCE - antingen boka direkt (på franska) eller via Booking.com jättetrevligt lugnt boende i en villa med frukost, svimmingpool, solstolar och öl/vin på eftermiddagen. De har garage som kan hålla vinet lite svalt i alla fall, måste dock nog bokas då det bara finns två garageplatser.

Annars skulle jag sikta på byarna, speciellt Ambonnay (Paul Dethune, Egly-Ouriet och Marguet) och Bouzy (Paul Bara och Andre Clouet)
 

DRG

Medlem
6492192B-79F9-4216-976C-3907B78F9BD2.jpeg

Äntligen Fredag
 

Rickard_O

Medlem
Hittade denna längst bak i kylen som jag fick i födelsedagspresent i somras.
Har druckit den förut och tyckte den va drickbar då, men nu kändes nästintill vattnig.

skulle aldrig betala pengar för denna, men är det gratis går det väl an!

E6BA7184-5038-455A-B69E-8403A7A46288.jpeg
 
Toppen