Senaste nytt

Champagnetråden

Stort tack för förslagen och din tid!:)

Ska fundera lite men troligen lutar det åt André Clouet, risken för "pärlor åt svin" är ändå överhängande...:D I
bästa fall kommer dom vara mindre intresserade av alkohol i allmänhet än vad jag var/är.;)
Varsågod, inga problem alls, kul att hjälpa till :) Clouet låter som ett bra val!
 
Lite vägledning om det går bra?
Jag har aldrig haft någon större tilldragelse för Champagne överlag, men jag skulle gärna vilja bli bättre på att dricka Champagne.

Finns det, låt oss säga tre olika bubbeldrycker som rekommenderas för en amatör som vill lära sig mer om smakpaletter och storlek på bubblor?
En instegsvariant, en steget ovan och en "bra" Champagne?

Om det kommer något förslag, gärna i Systembolagets ordinarie sortiment.

Några tips utifrån att kunna känna skillnad på "nivåerna"

"Insteg"
Mercier Brut 269:- är en liten doldis som jag gillar, de säljer mesta produktionen i Frankrike, men nu (eller för ett tag sen) har den kommit till Sverige. De har ett tåg i källaren :)
Tsarine Brut 291:- är prisvärd. Lite kul flaska. Standardskumpan på Brasserie Excelsior i Reims (eller brukade vara det iaf)
Andre Clouet Grande Reserve 299:- är sedan länge en av favoriterna, försök att titta förbi om ni är nere, Jean-Francois är både trevlig och kan ta emot i en vacker 1700-tals villa. Han har också en Silver Brut Nature utan socker (zero dosage) för 329:-

"Steget ovan"
Taittinger Brut Reserve 405:- De har ett vackert ställe i Reims på 9 Rue Saint-Nicaise, där man kan få en tur i källaren, lite turistigt men kul om man inte sett de romerska källarna förut.
Louis Roederer Brut Premier 439:- alltid hög standard på deras standardskumpa. Ännu en favorit.
Deutz Brut Classic 419:- Klassiker, riktigt bra standardskumpa, och Aÿ är aldrig fel ;)

"Bra"
Diebolt Fleur de Passion 2007 1100:- Lysande, och 2008'an är ännu bättre så det kan vara läge att vänta litet. Trevligt litet hus där man kan droppa in och handla lite i förbifarten.
Laurent-Perrier Grand Siecle 1199:- En klassiker som alla borde prova. Världsklass.
Comptes de Champagne Grand Cru 1200:- Taittingers prestigevin. En klassisk Blanc de Blanc (100% Chardonnay) som är väldigt lättdrucken men ändå komplex. Även om det nu kanske inte finns så mycket skumpa som inte är lättdrucket :cool:. Rosé'n är min absoluta favorit Rosé, den borde alla också prova. De går att prova på 9 Rue Saint-Nicaise, gör det om ni råkar åka förbi Reims.

Enjoy.
 

NotRyan

Medlem
Det viktigaste är att man öppnar champagneflaskan på rätt sätt
dvs. med sabrage metoden




världsrekordet är 55 flaskor på 60 sekunder


misslyckat försökt,19 flaskor Veuve Clicquot på 60 sekunder


Du får ursäkta bäste @Homer men jag tycker faktiskt att det är ganska vulgärt att sabotera (Mr. Auto Correct verkar hålla med :) ) Champagne :D
 

rosenstam

Medlem
11042608c47a5274a51a0210e72fa200.jpg
Egentligen skulle jag hålla denna info för mig själv men varsågoda...
 

Buffy

Medlem
För att lära sig mer får man prova mycket och olika hus. Hitta de husstilar man gillar på standard cuvéer. Men också prova ett antal av de olika typerna champagne, blends (två eller tre av standard druvorna Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Menuier) (det finns fler tillåtna men det är ovanligt) Blanc de Blancs (bara Chardonnay) och Blanc de Noir Pinot N & Pinot M)
Börja på en nivå som plånboken tillåter men tänk också på att som med allt får man vad man betalar för. Det finns en anledning om en champagne kostar 199:-
 
Älskar tråden! Unnar du dig Champagne varje dag eller ”bara” på fredagar och lördagar? Misstänker hursomhelst att det blir ett glas på måndag oavsett svaret på min förra fråga. Ser med spänning fram emot att se vad det blir för flaska! En Magnum kanske? ;)
Inte varje dag, men flera gånger i veckan. Nästan roligare att öppna en flaska en grå tråkig måndag än helg för att liva upp lite. :) Blir ju på gott humör direkt när den kommer ut ur kylen bara av att titta på flaskan :) Ingen magnum, får se vad jag gräver fram.
 
För att lära sig mer får man prova mycket och olika hus. Hitta de husstilar man gillar på standard cuvéer. Men också prova ett antal av de olika typerna champagne, blends (två eller tre av standard druvorna Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Menuier) (det finns fler tillåtna men det är ovanligt) Blanc de Blancs (bara Chardonnay) och Blanc de Noir Pinot N & Pinot M)
Börja på en nivå som plånboken tillåter men tänk också på att som med allt får man vad man betalar för. Det finns en anledning om en champagne kostar 199:-
Ja, så är det absolut. För 199kr har den inte så stort djup eller många dimensioner i vinet, men det finns ändå de som är goda. Det är roligt att leta runt i beställningssortimentet och hitta goda och billiga champagner. Provade för någon vecka sedan champagner med bl.a Pinot Blanc, Petit Meslier, Pinot Gris och Arbane. Väldigt roligt och man kände direkt att här är något jag inte smakat förut. Väldigt kul! Goda var de också.
 
Toppen