Senaste nytt

Champagnetråden

rsimon

Medlem
Nu behöver jag lite hjälp, ska förbi Torsplans systembolag i Stockholm och köpa en flaska (max 400 kronor) som ska vara både god att dricka och kunna användas för att toppa en drink (drinken innehåller gin, citron/lime, florsocker).

Har fått fram följande lista på Systembolaget (man måste själv välja Torsplan butiken), finns 18 potentiella kandidater.
Din sökning | Systembolaget

Vad ska jag köpa?
Då det alltid finns risk att något tar slut skulle det vara bra med tips på 2 stycken för att vara lite safe.

Jag hade gått på 1) Gremillet som jag noterat ”Massor av gula äpplen, knäckebrödigt avslut.” på eller 2) Palmer 2013, ”Brödig, fruktig, läcker.”
 

palmen

Moderator
André Clouet Silver Brut Nature | Systembolaget

Torr och låg sockerhalt vilket kompletterar drinken.

Duménil Brut Millésimé Premier Cru, 2008 | Systembolaget

Mest bang for the bucks mellan 350 och 400 kr


Jag hade gått på 1) Gremillet som jag noterat ”Massor av gula äpplen, knäckebrödigt avslut.” på eller 2) Palmer 2013, ”Brödig, fruktig, läcker.”
Tack för hjälpen!
Man får väl skylla sig själv med en öppen fråga :D. Nu fick jag 8 rekommendationer att välja bland. Jag gör som jag gjorde när jag var ett barn och fick följa med föräldrarna och välja vin, ta den roligaste flaskan till utseende :cool:. Det kommer säkert bli bra!
 
Ikväll blir den en Palmer Vintage -13, som @rsimon omnämnde tidigare som ”läcker” med lite tryffelchips till. Raka motsatsen till hur jag känner mig efter denna vecka. :p
Trevlig helg!

4CF4B4CF-0B56-41B7-A793-C93C3AA27BB7.jpeg
 

GOTBound

Medlem
F3B364AB-4469-4726-B57A-2368C4D0AD04.jpeg

Kvällens vin; Juillet-Lallmement Brut Selection Grand Cru [NV]

Smaken är svår identifierad men mild på ett bra sätt, fruktig men svårt sätta frukten, mineral och äpple som drar åt syrligt utan att vara syrligt i eftersmaken.

Doften är också svår men mogna vild-äpplen åt det söta hållet.

Detta vin var svårt att sätta gällande smak och doft.

Vinet är en av de 6 ingående vinerna i Champagne Husets Collection MdSM.
 

pswe

Medlem
Kvällens dryck frambringar minnen av tiden då det gick SAS business mot Hong Kong från Stockholm. Minns med välbehag då denna fanns ombord.
Just denna är från den årgången. Kraftfull uttrycksfull och tyvärr är de nuvarande inte riktigt lika fantastiska, om än bra.
Champagnehuset gjorde en rejäl satsning mot Sverige då, kom in på SAS, planterade en hel del artiklar och dessutom såldes de som Fartygets bubbel på VikingLine, ca 300 per flaska kunde inte annat än bli lådor att släpa hem, dessa börjar tryta nu.
Trevlig helg!
847E632C-ED61-4E98-998B-C078AE1FEA2A.jpeg 23098654-16B6-4D57-A074-81A1C1B083B0.jpeg
 
Tack för hjälpen!
Man får väl skylla sig själv med en öppen fråga :D. Nu fick jag 8 rekommendationer att välja bland. Jag gör som jag gjorde när jag var ett barn och fick följa med föräldrarna och välja vin, ta den roligaste flaskan till utseende :cool:. Det kommer säkert bli bra!
Om den finns kvar ta i så fall Diebolt. Bra innehåll och rolig etikett :)
 

palmen

Moderator
Alla dessa val i livet samt att herrarna här inne inte gör någonting enklare för en. Ett tips är att Clouet - silver alltid funkar, så länge vi pratar om ”inget märkvärdigt extra” :cool:
Ha en trevlig kväll!
Jag dricker öl, champagnen är i kylen... Jag hoppas fått smaka den åtminstone innan de andra dricker upp den :p

Om den finns kvar ta i så fall Diebolt. Bra innehåll och rolig etikett :)
Systemet stängde 19 :rolleyes:
 
Toppen