Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
2007 är ju en topp årgång för Chardonnay, dock pratar alla bara om 2008. Jag tror att toppviner BdB från 2007 kommer skina starkare än 2008 om ett par år.
Kan mycket väl bli så, får kanske fylla på med något mer från 2007. Beställade nu annars Comtes de Champagne 2008 på bolaget, kom ju ganska många flaskor i webblanseringen idag. Avsevärt dyrare än tidigare årgång men blev ändå köp.
 

Dbodenfo

Medlem
Nu inte en champagne - men drack en tysk Sekt från vingården Greisel. Var mycket god, och ett vin som står sig starkt mot många av de av de vanliga champagnerna.

Jag drack den på E&G i stockholm - och rekomenderar den varmt.

Såg också att Moët har släppt en Limited Edition (https://www.moet.com/en-us)


signature-rose-imperial.jpg

(bilder länkad från Moët Hemsida och deras Copyright)
 

Tomas E

Medlem
2007 är ju en topp årgång för Chardonnay, dock pratar alla bara om 2008. Jag tror att toppviner BdB från 2007 kommer skina starkare än 2008 om ett par år.
Tja, 2007 är en årgång som mognar snabbare och har lite lättare stil, men förmodligen passar den bra för Blanc de blancs i stram stil. 2008 har både koncentration och hög syra, vilket betyder att det är en tidskrävande årgång, men definitivt en toppårgång.
 

aruba1

Medlem
Kan mycket väl bli så, får kanske fylla på med något mer från 2007. Beställade nu annars Comtes de Champagne 2008 på bolaget, kom ju ganska många flaskor i webblanseringen idag. Avsevärt dyrare än tidigare årgång men blev ändå köp.
Blev beställning av två flaskor här med. Noterade att ca 1000 flaskor blev bokade inom loppet av några minuter. Tittade på kvällen och då var alla 1500 borta. Vet någon hur länge man bör lagra denna champagne?
 

MTheC

Medlem
Blev beställning av två flaskor här med. Noterade att ca 1000 flaskor blev bokade inom loppet av några minuter. Tittade på kvällen och då var alla 1500 borta. Vet någon hur länge man bör lagra denna champagne?
Är ju delvis en smakfråga men jag har för avsikt att absolut minst spara i 10 år men blir sannolikt längre. Har sett en del ange att 20-30 år nog är lämplig tid för det.

Ser dock att många generellt verkar dricka champagne när den är väldigt ung så det går ju också.
 

Dbodenfo

Medlem
Är ju delvis en smakfråga men jag har för avsikt att absolut minst spara i 10 år men blir sannolikt längre. Har sett en del ange att 20-30 år nog är lämplig tid för det.

Ser dock att många generellt verkar dricka champagne när den är väldigt ung så det går ju också.

Min sommelier till fru (WSET 3) säger att då det blivit varme klimat och mindre regn så blir juicen mycket mer koncentrerad och skapar mer socker - därför kan man skapa ett vin som är gott direkt, men inte alltid så bra för att spara i många år. Sen för att höja försäljningen gör man viner som är direkt drickbara och på så sätt också ”förstör” för de som vill spara.

Samma gäller korken - kvalitén är sämre än tidigare och det gör det svårare att spara länge.

Vad jag kan läsa mig till så är dryckesfönstret från nu till 2035. Lycka till och tänk på att den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!
 

MTheC

Medlem
Min sommelier till fru (WSET 3) säger att då det blivit varme klimat och mindre regn så blir juicen mycket mer koncentrerad och skapar mer socker - därför kan man skapa ett vin som är gott direkt, men inte alltid så bra för att spara i många år. Sen för att höja försäljningen gör man viner som är direkt drickbara och på så sätt också ”förstör” för de som vill spara.

Samma gäller korken - kvalitén är sämre än tidigare och det gör det svårare att spara länge.

Vad jag kan läsa mig till så är dryckesfönstret från nu till 2035. Lycka till och tänk på att den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!
Känns väl som en generalisering att säga att det är mer socker i vinet nu än tidigare? Om du tittar på kvarvarande socker (residual sugar) i champagne och jämför hur det ser ut nu och hur det historiskt sett ut så skulle jag säga att förhållandet snarare är det omvända. Det beror dock enligt min uppfattning mer på att man inte tillsätter lika mycket socker idag (genom mindre eller inget dosage) så kan ju kanske vara kopplat till att det finns mindre behov av dosage med varmare klimat (men är mer killgissning från min sida).

Gällande korkarna så har jag inte riktigt samma uppfattning som dig att det blivit sämre. Jag har visserligen inte gjort någon vetenskaplig undersökning men har ändå snackat med många av de champagneproducenter jag besökt och de mäter detta. De rapporterar snarare det omvända att antalet flaskor med korkdefekter minskat avsevärt vilket snarare tyder på det motsatta förhållandet. Vad jag förstod så var det till stor del beroende på att korktillverkarna har förbättrat produktionsprocessen och vill minnas att det till och med finns ett antal producenter av naturlig kork som nu är så säkra på sina produkter att de garanterar att de inte blir några korkskador.

Att många producenter vill göra lättillgängliga vin som ska drickas nu är ju inte konstigt, det är ju bra ur ett ekonomiskt perspektiv men jag är tveksam till om de lagringsdugliga vinerna verkligen har minskat. Det som jag tror kan påverka det är kanske naturvinstrenden då många av de vinerna inte är lika lagringsdugliga.

Sen är det väl även så att vin som har socker i sig snarare är bättre för lagring - om man ska gå utanför att prata om just champagne så är ju dessertviner ypperliga exempel på det. Jag har druckit fler fantastiska sådana viner från tidigt 1900-tal och de har klarat lagringen väl.
 

Dbodenfo

Medlem
Känns väl som en generalisering att säga att det är mer socker i vinet nu än tidigare? Om du tittar på kvarvarande socker (residual sugar) i champagne och jämför hur det ser ut nu och hur det historiskt sett ut så skulle jag säga att förhållandet snarare är det omvända. Det beror dock enligt min uppfattning mer på att man inte tillsätter lika mycket socker idag (genom mindre eller inget dosage) så kan ju kanske vara kopplat till att det finns mindre behov av dosage med varmare klimat (men är mer killgissning från min sida).

Gällande korkarna så har jag inte riktigt samma uppfattning som dig att det blivit sämre. Jag har visserligen inte gjort någon vetenskaplig undersökning men har ändå snackat med många av de champagneproducenter jag besökt och de mäter detta. De rapporterar snarare det omvända att antalet flaskor med korkdefekter minskat avsevärt vilket snarare tyder på det motsatta förhållandet. Vad jag förstod så var det till stor del beroende på att korktillverkarna har förbättrat produktionsprocessen och vill minnas att det till och med finns ett antal producenter av naturlig kork som nu är så säkra på sina produkter att de garanterar att de inte blir några korkskador.

Att många producenter vill göra lättillgängliga vin som ska drickas nu är ju inte konstigt, det är ju bra ur ett ekonomiskt perspektiv men jag är tveksam till om de lagringsdugliga vinerna verkligen har minskat. Det som jag tror kan påverka det är kanske naturvinstrenden då många av de vinerna inte är lika lagringsdugliga.

Sen är det väl även så att vin som har socker i sig snarare är bättre för lagring - om man ska gå utanför att prata om just champagne så är ju dessertviner ypperliga exempel på det. Jag har druckit fler fantastiska sådana viner från tidigt 1900-tal och de har klarat lagringen väl.

kan också vara jag som fått det om bakfoten om just socker men kolla på viner (röda) från pinot noir från bourgogne med 30-50 år på nacken som än idag är fruktiga, levande och behöver ligga många år för att nå sin top.

Men just på grund av klimatförändringar och den ekonomiska frågan av att sälja för att dricka nu gör att långtidsförvaring för att innehållet ska ädlas dessvärre inte gör sig bra. Utan dryckes fönstren blir Max 20 år istället för 50-70 (drack en 1965 dompa för 6 år sedan där bullerna var borta men smaken var gula äpplen med lätt syra mer som en sautern än champagne).

Korkdiskussionen har varit mer söder ut för mig med vinmakare i Bandol och cote de Provence distrikten - men du har helt rätt att korkade viner blir mer och mer sällsynta - men det är nog pga av att man använder sig att plast och glas etc och då finns det mer av det bättre korkarna till en billigare peng kvar för de som vill använda kork.

men du har nog rätt om sockret - så ändrar till att det är något i produktionen och med värmare somrar och mindre regn som gör att det blir mycket sämre lagringspotential - varpå nya världen har det klimat som loire, bourgogne, och champagne hade tidigare. Vilket gör att de kan skapa riktigt fina viner. Typ roederer Estate i Kalifornien som för sina 600kr är ett riktigt bra vin.
 

Buffy

Medlem
Champagne har som redan nämnts blivit torrare men det har med stilfråga att göra, på tsartiden i Ryssland var det väldigt sött som gällde. Många hus drar (eller drog nyligen) fortfarande ner dosagen men man gör det i små steg för att ”vänja” konsumenten.

Angående tillgängliga viner idag så handlar det som MTheC säger ekonomi men även att vinmakartekniker har utvecklats vilket gör att det går att göra fruktdrivna lättdruckna viner på ett annat sätt idag än för 50 år sedan.

Att vin kan lagras länge beror på en kombination av många saker, Bland annat en gynnsam årgång med hög syra, koncentration, tanniner för rött mm. Socker, alkohol och kolsyra är konserverande och ger därmed en lång hållbarhet (Dessertvin, fortifierade viner, champagne)
 

bhen

Medlem
Barnkalas för äldsta sonen avklarat, firades med denna. Intressant med 100% meunier och brut nature på samma gång! Jag gillade det, väldigt ostig start kanske lite kort kropp men allt i allt väldigt gott. Moutardier börjar bli en personlig favorit
 

Attachments

  • 1B4F8AE9-0014-460A-8A8E-A7688D83BF28.jpeg
    1B4F8AE9-0014-460A-8A8E-A7688D83BF28.jpeg
    76,8 KB · Visningar: 320
Toppen