Senaste nytt

Champagnetråden

Viking75

Medlem
En god champagne i vacker flaska!
Belle Epoque 2012.jpg
 

kristerj

Medlem
Den har hållet fantastisk bra trots sina år. Givetvis mycket bokna äpplen, men ändå frisk och mycket bra mousse. Riktigt god. Vi köpte av Vincents mamma som var generös nog att öppna en flaska för provsmakning när vi var där för något år sedan. € 79,- . Standardchampagnen "Elegance" finns på bolaget Vincent Couche
 

MTheC

Medlem
Äntligen fredag! Preppar inför mindre provning ikväll:
Visa bifogad bild 110241
Tänkte komma med lite intryck efter att ha testat 4 stycken Special Club igår. Det är alltså de som ska vara första rotationen av champagne i businessklass med SAS. Tanken var att dessa skulle köras mellan maj och sept men kan tänka mig att det kanske ändras lite nu.


Jag var väldigt positiv och taggad av satsningen som kändes helt rätt så när jag insåg att ännu en trist bieffekt av corona-krisen skulle vara att jag inte fick dricka dessa ombord så blev man lite extra besviken. Lyckades dock ordna fram lite champagne så man kan köra en provning hemma med några vänner.


Line-up var:
Pierre Gimonnet & Fils Special Club 2012
Marc Hebrart Special Club 2015
Joseph Loriot-Pagel Special Club 2012
Roland Champion, Chouilly Special Club 2012


Vi provade dem inte blint utan alla fick veta vad det var man drack. Vi tog dem också i 2 omgångar, första testade vi igenom alla och sen lät vi flaskorna stå någon timme och testade igen.

Första intrycken av de olika var:
Gimonnet: Självklart 100% Chardonnay, 90% från Grand Cru-lägen. Väldigt ren i doften och man kunde nästan känna den höga syran. Citrus, kalkig och mineralitet. Första smakprovet gav att smaken gick i samma stil men den var överraskande kort.
Hebrart: Den yngsta i sammanhanget men visade inte alls det. 55% PN och 45 Chardonnay. Fortfarande frisk doft men då den kom efter Gimonnet så kändes brödighet mer påtåglig men även äpplen. Torr och bra mix av frukt från PN och fräschör från chardonnay. Bra längd i eftersmaken. Känns inte alls så ung som den är.
Loriot-Pagel: En lite udda fågel i sammanhanget med 100% Pinot Meunier. Härlig doft som sticker ut med mix av honung, gula äpplen och nougat. Trots att syran inte är påtaglig i doften så finns den där och balanserar upp smaken med inslag av gula äpplen, kanderad frukt och trots allt härligt mineraldrivet slut.
Champion: Går tillbaka till 100% chardonnay, denna var doftmässigt förvirrande. Det fanns inslag av citrus men även popcorn i doften. Smakmässigt mer standard, med fin mineralitet men även lite rostat bröd, citrus och äpple. Trevlig men var lite kort.


När vi sen gick på dem igen så var det väldigt intressant att se att alla utvecklades (och förbättrades)
Gimonnet: Friskhet och fräschor fanns kvar men nu hade det blandats upp med mer mogen gul frukt och även en viss brödighet. En helt annan längd i smaken. Gick från att vara något av en besvikelse till att kännas som en rejäl hit.
Hebrart: Var redan bra när testade direkt men utvecklas än mer med lite luft och när den blir något varmare. Smakmässigt kommer en del apelsintoner och röda bär igenom. Riktigt bra.
Loriot-Pagel: Den som ändrades minst, den fick ännu lite mer kropp efter en stund vilket gav lite extra plus. Jag tror starkt på denna som champagne ombord då den har en del kraft.
Champion: Även denna lyfte rejält efter att ha blivit lite luftad och fått upp temperaturen något. Syran fanns kvar men nu även med inslag av lite apelsinskal eller möjligen grapefrukt. Längden blev också mycket bättre.

Riktigt bra urval och det är en satsning jag hoppas få njuta av ombord någon gång. Alla champagnerna var bra men när vi 4 som testade röstade på favoriterna så kom det ut så här:
1. Gimonnet
2. Loriot-Pagel
3. Hebrart
4. Champion

Jag skulle helt klart bli nöjd oavsett vilken av dessa jag skulle serveras ombord. Starkt jobbat av @JohanLG och alla andra på SAS som varit med och gjort urvalet.
 
Toppen