Senaste nytt

Business till Nordamerika

majer

Medlem
Hej forumet!

Jag och tjejen planerar en resa till USA och Kanada och ber om er expertis.
Vi vill besöka Seattle, Vancouver och avsluta i Houston. Mellan Seattle och Vancouver tänker vi transportera oss med bil så destinationen blir antingen Seattle eller Vancouver.
Vi vill stanna ca 2-3 dagar i Seattle, ca 3-4 dagar i Vancouver (helst över en helg då vi ska besöka en bekant där) och 4-5 dagar i Houston.

Jag har fått pris med Expedia på i, runda slängar, 25000 per person;
ARN - ORD (SAS C)
ORD - SEA (Alaska Airlines F)
SEA - IAH (Alaska Airlines F)
IAH - ORD (American Eagle F)
ORD - ARN (SAS C)

Gör jag något dumt? Jag har sökt Multi-city på Star Alliance och One World JV-bolagen men då blir priset mycket högre.
Jag har även sökt en vanlig tur/retur till SEA/YVR/IAH med ovan nämnda bolag men landar då på ca 25000 ändå. Tanken var då att lägga till en tur/retur intra-US med Lifemiles-poäng.
Finns det något jag förbiser? Går det att utöka med lite "kreativa routings"?
Undviker helst Lufthansa och Swiss då jag rest med deras business class många gånger och det vore kul att prova något nytt, detta är dock inget krav.
Oneworld och Skyteam accepteras, dock inte BA.


Varifrån vill du börja din resa? ARN/BMA
Var är din destination? SEA/YVR och IAH
När vill/behöver du resa ut? Vecka 45 eller 46 (2-8/11 eller 9-15/11)
När vill/behöver du komma hem? Ca två veckor senare
Hur länge vill du vara borta? Ca två veckor, flexibelt
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
I vilken kabinklass? Business eller First
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance i första hand men inget krav
Vad är din budget? Helst runt 25 000, max 30 000kr per person + 60 000 Lifemiles
Vad är det viktigaste för dig? Upplevelse ombord, gärna kreativ routing med många fräsiga lounger (tjejen är med på tåget), om Star Alliance så vore det fint med bra intjäning men inget måste.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Stort tack på förhand forumet!
 

Senator

Moderator
Så "alla" business class priser med Star Alliance Joint Venture (LH/LX/OS/SN/AC/UA) ingår gratis stop-over i NYC, ORD, SFO, och WAS. Vad jag skulle göra är titta om ORD-IAH-ORD eller SFO-IAH-ORD är billigast som extra.

Jag skulle boka ARN-YVR-ORD/SFO(stopover)-ORD/SFO-ARN + använda poäng eller köpa ORD/SFO-IAH retur. Ett annat alternativ är att köpa ARN-YVR, IAH-ARN som open-jaw men jag tror det blir dyrare.

ARN to YVR.JPG


Här är alla priser till YVR. Thanksgiving är ca 1.500kr billigare om ni kan vänta till den 18:e

IAH är lite dyrare faktisk:

ARN to IAH.JPG


ARN-YVR-ARN med stopover borde landa på ca 24.000kr per person.
 

majer

Medlem
Så "alla" business class priser med Star Alliance Joint Venture (LH/LX/OS/SN/AC/UA) ingår gratis stop-over i NYC, ORD, SFO, och WAS. Vad jag skulle göra är titta om ORD-IAH-ORD eller SFO-IAH-ORD är billigast som extra.

Jag skulle boka ARN-YVR-ORD/SFO(stopover)-ORD/SFO-ARN + använda poäng eller köpa ORD/SFO-IAH retur. Ett annat alternativ är att köpa ARN-YVR, IAH-ARN som open-jaw men jag tror det blir dyrare.

Visa bifogad bild 104844

Här är alla priser till YVR. Thanksgiving är ca 1.500kr billigare om ni kan vänta till den 18:e

IAH är lite dyrare faktisk:

Visa bifogad bild 104845

ARN-YVR-ARN med stopover borde landa på ca 24.000kr per person.
Underbart @Senator, tack!
Jag ska kolla vidare på detta. Gissar att stopover enklast bokas med hjälp av multi-city-funktionen på respektive bolags hemsida, eller behöver jag blanda in en resebyrå?
 

Senator

Moderator
Underbart @Senator, tack!
Jag ska kolla vidare på detta. Gissar att stopover enklast bokas med hjälp av multi-city-funktionen på respektive bolags hemsida, eller behöver jag blanda in en resebyrå?

Google Flights med direktlänk till United.com är mitt vanliga framgångssätt för dessa. Dock kommer du behöva boka två olika biljetter
 

Johans00

Medlem
Något sånt här kanske? Sen lösa inrikesbiljetten med Lifemiles poäng. Observera att ni får ta en natt i Munchen dock.
Edit: Insåg att utresan på bilden är 10:e men det är exakt samma pris dagen efter.
b2b4624ab5cbde7ce56ce6dc700c92fc.png


89311b7f67e521c43f305f46b0aa77f1.png
 
Last edited:

majer

Medlem
Intressant förslag @Johans00, tyvärr lyckades jag inte få fram samma priser. När jag sökte på samma flighter så hamnade det på ca 2500 EUR. Med övernattning och separata biljetter till MUC blev det lite för mycket.

Hsh, nu är det bokat, stort tack @Senator för din expertis! Vi fick ihop följande:

ARN-FRA LH C
FRA-YVR LH C
SEA-SFO UA F
IAH-FRA UA C
FRA-ARN LH C

Totalt 48750kr för oss båda. Jag var förvånad över att man kunde få ihop så många brutna segment på en biljett och till det priset.
Enda smolket är väl att jag hellre hade bokat resan till Vancouver med Air Canada från LHR men då funkade inte direktlänken till United.
 
Toppen