Senaste nytt

[Business class] Beijing-Los Angeles T/R, China Southern, 11.700 SEK inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
China Southerns Business Class saver från Beijing till Los Angeles.
Köpa senast: 2018-OCT-20

[Business class] Beijing-Los Angeles T/R, China Southern, 11.700 SEK inkl. skatter

PEK-LAX T/R
Flygbolag: China Southern (CZ)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I:
Fare basis: IPTZU
Pris: 7.000 CNY + skatter. Totalt från ca 9.030 CNY (ca 11.700 SEK) inkl. skatter
Förköpskrav: --
Min/Max stay: -- / 3 månader
Köpa senast: 2018-OCT-20
Gäller för utresa: under följande perioder
  • mellan 2018-DEC-18 och 2018-DEC-31
  • mellan 2019-JAN-11 och 2019-JAN-27
  • mellan 2019-FEB-07 och 2019-MAR-31
Gäller för hemresa: --
Blackout: --
Hemresa:
  • mellan 2018-DEC-14 och 2018-DEC-24
  • mellan 2019-FEB-08 och 2019-FEB-19
  • mellan 2019-JUN-01 och 2019-JUN-23
  • mellan 2019-AUG-10 och 2019-AUG-18
  • mellan 2019-OCT-05 och 2019-OCT-15
Stopover: upp till 4 fria stopover är tillåtna i Nordamerika.
Obegränsat antal stopover är tillåten i Kina mot avgift 100 USD per stop
Byte: upp till 2 byte är tillånta per rikning
HIP Check: Gäller ej
MPM: --
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 1.000 CNY
Ändring: Ja, mot 1.000 CNY per gång
Routing: Beijing-(CZ)-Shenyang-(CZ)-Los Angeles

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tillåtna routings:
Kod:
/VIA THE PACIFIC/
 TRAVEL BETWEEN DTT AND BJS MUST BE VIA CAN
 TRAVEL BETWEEN DTT AND SHA MUST BE VIA CAN
 TRAVEL BETWEEN SEA AND BJS MUST BE VIA CAN
 TRAVEL BETWEEN SEA AND SHA MUST BE VIA CAN
DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
 1. BJS-CZ-CAN-CZ-NYC-AA-LAX
 2. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-LAX
 3. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-NYC-AA/CZ-LAX
 4. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-NYC-CZ/DL-LAX
 5. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-YTO-AA/CZ-LAX
 6. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-YTO-CZ/WS-LAX
 7. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-YVR-CZ/DL-LAX
 8. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-YVR-CZ/WS-LAX
 9. BJS-CZ-CAN/WUH-CZ-SFO-AA/CZ-LAX
10. BJS-CZ-WUH-SFO-CZ/DL-LAX

China Southerns Business class på Airbus A330:
china-southern-business-class-a330-03-jpg.35720

china-southern-business-class-a330-02-jpg.35721

china-southern-business-class-a330-01-jpg.35722

(Foto: Dr. Miles)



Prisexempel:

Screenshot20181017 01 CZ.png
 

Berglund

Medlem
Tack snälla @Dr. Miles för att du läser, funderar och postar alla dessa deals! Sanna mina dar och på min ära - jag är imponerad!!!

7. BJS-CZ-CAN/SHE/SZX-CZ-YVR-CZ/DL-LAX
Nu kan ju inte "optimeraren" i mig låta bli att fundera kring den här, detta borde kunna gå att överutnyttja...

Låt oss kika och räkna litegrand!

Inom FlyingBlue får man XP poäng som räknas ihop till ens status.
Att åka inrikesflygningar med Delta inom USA ger lika många statuspoäng som att flyga inrikes i Frankrike, med andra ord knappt värt det.
Istället vill man åka så många flighter som möjligt över landgränser, då faller det ut fler XP poäng.

Därför, om jag förstår ovanstående rätt, innebär routingen att man börjar med
Flight 1, BJS - SZX, inrikes business ger 6 XP.
Flight 2, SZX - YVR, utrikes business på vad Flying Blue kallas "Long 3" ger 36 XP.
Flight 3, YVR-LAX, utrikes business på vad Flying Blue kallar "Medium" ger 15 XP.

Totalt får man alltså ihop 57 XP per riktning, totalt 114 XP för en tur och retur.

Om vi tar biljettpriset 11 700 kr och delar det på antalet XP får vi ett pris per XP på:
11700 / 114 = 102,63 kr

Problemet för mig är att jag inte bor i Kina och heller inte vistas där på någon som helt regelbunden basis. Inom Europa kan man åka businessclass med AirFrance för mellan 4500-5000 kronor med anslutning i Paris. En sådan flight räknas som "Medium" och ger 15 XP. Totalt för en sådan tripp får man alltså 4 x 15 = 60 XP till en kostnad av 5000 / 60 = 83 kronor per XP. Det finns flera exempel på FlyerTalk där en del lyckas komma ned till €4.90 eller runt €5 Euro per XP vilket gör dealen ovan till en dyr deal om man bara ser till antalet XP som delas ut.

Den verkliga vinsten ligger i att antalet miles som delas ut är väldigt många fler än vad det egna programmet (Flying Blue) delar ut. Flying Blue är ju numera revenue baserat medan partner bolag fortfarande delar ut enligt den gamla intjäningen plus de olika statusbonusarna.

Bokningsklass I ger till Flying Blue 100% av flygna miles i businessclass.
Flying Blue
Enligt Flying Blue är distanserna som följer:
Flight 1, 1222 miles
Flight 2, 6369 miles
Flight 3, 1081 miles
Totalt: 8672 miles
Tur och retur: 17 344 miles

Är man Flying Blue Gold får man 75% extra miles och är man Platinum får man 100% extra miles av "distance flown".
Guld får alltså: Miles Flown x booking class (17 344 x 100%) + Elite bonus (17 344 x 100% x 75%) = 17 344 + 13 008 = 30 352 miles
Platinum får (17 344 x 100%) + Elite Bonus (17 344 x 100% x 100%) = 34 688 miles

35 - 40 000 miles räcker vanligtvis till en businessclassresa tur och retur inom Europa, med anslutningar.
50 - 80 000 miles räcker vanligtvis till en businessclassresa tur och retur över Atlanten till USA, med anslutningar både i Europa och i USA. Lite grovt sett kan man se det som att man får en halv transatlantisk businessclassresa eller en hel intra Europaresa på köpet. Jag säger "vanligtvis" eftersom poängpriset numera är helt dynamiskt inom Flying Blue och man kan göra rena fynd men också bli fullständigt lurad! Fördelen är å andra sidan att så länge det finns en ledig stol ombord, så kan den köpas för poäng. Dock borde/vill man inte köpa den sista stolen för det dynamiska poängpriset, för den stolen kommer säljas med en fullständig fantasti-prislapp mätt i poäng - men det är en annan femma!
En sådan resa bör i alla fall värderas till runt 5000 kronor i rent värde.

Då börjar kalkylen i vart fall se en smula bättre ut:
11 700 kr för biljetten ovan av @Dr. Miles minus 5000 kronor = 6700 kronor
Då får vi fortfarande 114 XP för 6700 kronor vilket ger ett pris på 6700 / 114 = 58,77 kronor per XP. Nu börjar det likna något! :)

Tyvärr bor jag fortfarande inte i Kina och det är jag, trots allt, väldigt glad för.

Med SAS kan man åka tur och retur ARN-CPH-PEK för 100 000 Eurobonuspoäng samt 963 kronor i flygskatter per person. Med en Amexvoucher plockar man ner poängpriset till 50 000 poäng. 50 000 Eurobonuspoäng kan man få ihop på många sätt, exempelvis genom att hyra Avisbilar! :D Fem hyror som ger 10 000 poäng till kostnaden 711 kronor per hyra ger ett totalpris på 5 x 711 = 3555 kronor
Lägg till skatter och avgifter på 963 kronor så får vi totalen 4518 kronor för en resa med SAS Businessclass tur och retur till Peking.

Lägger man då ihop de 6700 kronorna ovan med de 4518 kronorna så får vi ett totalpris på äventyret på 11 212 kronor vilket är i samma härad som @Dr. Miles ursprungliga biljettpris på 11 700 kronor vilket var något vi förkastade eftersom det blev för dyrt att göra enbart för poängens skull.

Lägger man sedan till de rekommendationer som @agehall brukar hänvisa till, med att ta höjd för eventuella förseningar och reroutings så får man nästan lägga till en hotellnatt på ditvägen och en på hemvägen. Utan att orka kolla vad en hotellnatt kostar så höftar jag lite grovt att man säkert kan få något hyggligt hotellrum som duger för att sova en natt för mellan 1000-1500 kronor i Kina.

Allt som allt har en sådan här resa då kostat i alla fall 14 000 kronor samt en SAS Amexvoucher som jag valt att inte sätta ett pris på men för sakens skull, låt oss anta att en sådan voucher i alla fall är värd 1000 kronor. Då landar totalen på jämna fina 15 000 kronor och för det får man 114 XP och 34 688 miles (givet att man är Platinum). Dessutom går det rätt mycket tid åt till det hela. Har man behov av och kan utnyttja Flying Blue miles på ett klokt och vettigt sätt, då kan ovanstående möjligtvis vara något att fundera på men som milagerun eller XP-run skulle jag inte rekommendera det till den generella poängjägaren.

Om man ställer det här mot grundalternativet, en intra Europaresa, i businessclass, med anslutning i Paris, som nämnts ovan, går dessa att få för 5000 kronor jämnt. Det är inte svårt att hitta dessa priser. En sådan resa ger 60 XP totalt, för fyra flygningar som alla är över landgränser inom Europa. Milesintjäningen kommer att baseras på det rena biljettpriset men låt oss för sakens skull göra det enkelt, jag har hämtat några medelvärden från FlyerTalk och kan av egen erfarenhet säga att man får mellan 2500 - 3000 miles för en sådan resa till det priset.

För 15 000 kronor som alternativet ovan kostade totalt, kan man åka tre sådana här snurror, antingen som separata resor och välja övernattning på destinationen eller som rena "milageruns" och exempelvis saxa biljetter för att få ihop det. Då får man 60 XP x 3 = 180 XP och högt räknat 3000 x 3 = 9000 miles ! För 9000 miles kan man få en direktflight i businessclass, tur och retur, mellan Paris/Amsterdam och London. Mer än så blir det tyvärr inte.

Man ser snabbt att milesintjäningen på de egna flygen, som är revenue baserad, är riktigt dålig! Däremot är statusintjäningen riktigt bra! Status blir billigt att uppnå inom det egna bolaget och bonusresor blir riktigt dyra. Jag vill minnas att @Senator har gjort liknande uträkningar och kommit till liknande slutsats för Lufthansa jämfört med SAS.

Behöver man flyga mellan Peking och LAX tror jag nog att dealen i sig är ett väldigt konkurrenskraftigt pris! :)

Tack än en gång @Dr. Miles !
 
Toppen