Senaste nytt

British Airways nya kreditkort från Resurs

Hank

Ny medlem
Är det någon som har hunnit utforska/reflektera över BA:s nya kort som erbjuds via Resurs?

Classic (395:-/år):
5 Avios/100:-

Premium (1188:-/år):
15 Avios/100:-

Med tanke på att om man skulle köpa Avios för motsvarande "premium" årsavgiften, så hade man fått c.a. 5000 Avios.

För att intjäna kortets årskostnad (motsvarande att köpa c.a. 5000 Avios) så hade man behövt spendera c.a. 33333:- (5000/15 * 100) med premium:kortet. Alternativt så hade man behövt spendera 100000:- (5000/5 * 100) med classic:kortet.

Jag är inte bäst på matte och uppskattar om någon påpekar varför jag har räknat fel.

Det jag är ute efter är att bilda en tråd reflektioner över för och nackdelar av BA:s nya kort.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Kul att det kommer ett alternativ men jämfört med Miles & More som utfärdas av Resurs Bank så tycker jag det spontant känns klent. En 1-for-1 startkampanj ändrar nog det ;)
 

freno

Medlem
Ansökte igår, går inte att lägga till executive kortnr ännu, pratade med resurs och de var rätt ovetande om kortet då allt var väldigt nytt så de skulle ringa upp mig med mer info sen.
 

agehall

Medlem
Tycker det känns klent. Ska det bli något så behöver man ju skaffa permium och det man egentligen får då är Loungekey. Jag har visserligen inte tittat på deras reseförsäkring, men jag misstänker att de jag redan har är minst lika bra.

Hade de haft 2-4-1 med vettiga nivåer hade det kunnat bli intressant, men nu tror jag att jag hoppar över detta.
 

palmen

Moderator
Med tanke på att om man skulle köpa Avios för motsvarande "premium" årsavgiften, så hade man fått c.a. 5000 Avios.

För att intjäna kortets årskostnad (motsvarande att köpa c.a. 5000 Avios) så hade man behövt spendera c.a. 33333:- (5000/15 * 100) med premium:kortet. Alternativt så hade man behövt spendera 100000:- (5000/5 * 100) med classic:kortet.

Jag är inte bäst på matte och uppskattar om någon påpekar varför jag har räknat fel.
Korten kommer även med Signup bonus, 5000 för classic och 7500 för premium. Det gör kalkylen betydligt bättre, åtminstone för classic kortet om det just är några få Avios man är ute efter.
 

freno

Medlem
Det är ju rätt avgörande vad man har för spend på kortet med, ju högre spend desto bättre blir ju premiumkortet.
 

freno

Medlem
såg detta nyss.
Classic: 5 Avios per 100 kr på alla köp (30/100 kr hos BA) Premium: 15 avios per 100 kr på alla köp (10/100 kr hos BA)
Borde ju rimligtvis vara en felskrivning, annars tjänar man på ett classic kort om man köper mycket resor.
 
Toppen