Senaste nytt

British Airways från Arlanda till London

SweCow

Medlem
Hej

Nu sitter vi på planet. Va på Arlanda vid 6, inga problem vid automaterna, men BA hade lite datastrul, så det tog lite tid att lämna bagaget.

Säkerhetskontrollen på T2 lämnar ju lite att önska.

Men när vi boardat och väntar på Push Back så är det tydligen för mycket trafik i luften någonstans på vägen, så vi blir sittandes här i upp till en timme...

Tur vi har gott om tid i London innan nästa plan lyfter.
 

AABack2ARN

Medlem
Va på Arlanda vid 6, inga problem vid automaterna, men BA hade lite datastrul, så det tog lite tid att lämna bagaget.

Det där med datastrul vid inlämning av baggage verkar inte vara helt ovanligt. Reste med dem strax efter nyår och kunde inte få ut boardingkort online eller via automat så det var bara att ställa sig i kön. Det tog en evighet för varje passagerare som hade baggage...

Som det ser ut ska ni landa 9:50, men det återstår väl att se. Trevlig resa.
 
Hej

Nu sitter vi på planet. Va på Arlanda vid 6, inga problem vid automaterna, men BA hade lite datastrul, så det tog lite tid att lämna bagaget.

Säkerhetskontrollen på T2 lämnar ju lite att önska.

Men när vi boardat och väntar på Push Back så är det tydligen för mycket trafik i luften någonstans på vägen, så vi blir sittandes här i upp till en timme...

Tur vi har gott om tid i London innan nästa plan lyfter.

Starkt! Ganska frekvent med den typen av förseningar just till LHR. "Restrictions" är nog det vanligaste ordet som används runt Londons luftrum. Oavsett om det är SAS, BA, DY, eller EJU. Har 6 resor (12 legs) till LHR sista året och tror 5 av dem hade "restrictions". Oftast mellan 20 min - 40 min.
 
D

Deleted member 30163

Guest
så är det tydligen för mycket trafik i luften någonstans på vägen
Precis som sagts är det vanligt på LHR. Om det är dåligt väder eller andra omständigheter vrider man helt enkelt på kranen och tillåter färre plan per timme att landa. Då är det bättre att inte åka och spara bränsle än att cirkulera runt London.
 

Alf

Medlem
Precis som sagts är det vanligt på LHR. Om det är dåligt väder eller andra omständigheter vrider man helt enkelt på kranen och tillåter färre plan per timme att landa. Då är det bättre att inte åka och spara bränsle än att cirkulera runt London.

Men det är ju så det fungerar över hela världen. Det är inget specifikt för London. Trafikflödet inom Europa styrs från Eurocontrol i Holland.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Men det är ju så det fungerar över hela världen. Det är inget specifikt för London. Trafikflödet inom Europa styrs från Eurocontrol i Holland.
Trodde inte Eurocontrol styrde över UK's luftrum. Luftvägarna in till England från norden borde ju inte bli fulla så fort? Jag talade om NATS förresten.
 

trekker

Medlem
Men det är ju så det fungerar över hela världen. Det är inget specifikt för London. Trafikflödet inom Europa styrs från Eurocontrol i Holland.
Tveksam till att några holländare sitter och bestämmer start och landningar på LHR, dock har jag ju inte koll på hur det fungerar på vägen dit även om jag knappast tror det är luften innan London som är problemet.
 

Alf

Medlem
Trodde inte Eurocontrol styrde över UK's luftrum. Luftvägarna in till England från norden borde ju inte bli fulla så fort? Jag talade om NATS förresten.

Tveksam till att några holländare sitter och bestämmer start och landningar på LHR, dock har jag ju inte koll på hur det fungerar på vägen dit även om jag knappast tror det är luften innan London som är problemet.

Jag har inte skrivit att några Holländare eller andra inom Eurocontrol styr Englands luftrum. Jag har sagt att Eurocontrol styr trafikflödet inom Europa. Detta medför att de flygplan som startar mot en flygplats inom Europa exv England måste vara klarerade av Eurocontrol innan de startar, finns det restriktioner av olika anledningar eller man är sen till start får man en ny startid, slottid. När väl flygplanet är i Engelskt luftrum tar Engelsmännen själv hand om det. Det är också här det är trångt i luftrummet. Det är väl inte så många som flugit till London utan att hamna i holding före landning.

Det är faktiskt så att även flygledaren på Engelska flygplatser måste ha klarering från Eurocontrol innan flygplanet får starta mot Europa.

Eurocontrol är en Europeisk sammanslutning för flygledning och flygledare och annan personal kommer från de olika medlemsländerna så Holländarna som jobbar där är inte någon majoritet.

Detta var en hel del OT så jag slutar här.
 
Men det är ju så det fungerar över hela världen. Det är inget specifikt för London. Trafikflödet inom Europa styrs från Eurocontrol i Holland.
LHR operer jo på 98% kapasitet, det er jo derfor f. eks BA kansellerer flighter dagen før det er meldt dårlig vær. Det er bedre å planlegge dette på forskudd enn å kansellere på selve dagen. Nå har jeg ingen tall, men regner ikke med at ARN operer på 98%.
 
Toppen