Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

Alf

Medlem
Den svensktalande delen av kundtjänsten för förfrågan och bokning av poängbiljetter med Avioser är rent av oförskämd. Detta gäller när jag knappat in begäran om en svensktalade agent. Vid två tillfällen har samma manliga svensktalande agent svarat. Ena gången skulle jag försöka ändra flyg i redan en bokad resa men det fanns inte platser. Jag skämtade då till det om han inte kunde trolla fram bara en plats. Han fräste då till något om oförskämt och slängde på luren.

Idag hamnade jag hos samma stolpskott igen när jag skulle fråga om hur många Avioser det gick åt för en resa med Qatar från Dubai via Doha. Detta lyckas jag inte se på hemsidan för bokningar, då jag bara kan ta upp sträckan Doha till Stockholm och får antal Avioser på denna. För mej är det krångligt med hur många Avioser det går åt på en sträcka, det varierar beroende på rutt. Detta förklarade jag för agenten, han mumlade något ohörbart när jag ville ha denna uppgift och lade på luren.

Det verkar som han satt mej på någon hatlista. Detta stolpskott till agent borde nog inte ha något med kunder att göra. Jag var inte i några av fallen oförskämd mot honom.

Jag ringde sedan upp den engelsktalade delen och fick trevliga svar på mina frågor.
 

agehall

Medlem
Inte för att det är OK att vara otrevlig mot kunder i telefon, men vad är svårigheten med att ta reda på kostnaden online?

Om du ska ta reda på vad det kostar att flyga AAA-BBB-CCC med Avios, så söker du sträcka för sträcka och summerar. Skatter och avgifter kan bli annorlunda när du bokar ifall du bokar en genomgående award, men antalet avios stämmer. Du kan även använda British Airways - Login för att se kostnaden.
 

Alf

Medlem
Inte för att det är OK att vara otrevlig mot kunder i telefon, men vad är svårigheten med att ta reda på kostnaden online?

Om du ska ta reda på vad det kostar att flyga AAA-BBB-CCC med Avios, så söker du sträcka för sträcka och summerar. Skatter och avgifter kan bli annorlunda när du bokar ifall du bokar en genomgående award, men antalet avios stämmer. Du kan även använda British Airways - Login för att se kostnaden.

Jo jag lärde det av damen jag pratade med. Jag är van vid zoonindelning eftersom jag skall till största delen använda AA poäng och där är det ju samma antal poäng för hela området. Men sträckan DOH- DXB är också osäker eftersom det bara finns ekonomi och first på sträckan. Men det verkar bli ekonomi om man bokar en business biljett. Jag är van vid att business på den långa sträckan ger F då inte C finns, i varje fall inom USA. Så himla enkelt är det inte med Avioser, i varje fall har jag för det mesta problem med dessa så jag jobbar på att bli av med dessa. Ofta när jag försöker boka på BA hemsida lyckas jag inte komma igenom med att deras system räknar ut den totala åtgången av Avioser, t ex om det är ett Finnair flyg inblandat. Om jag då behöver hjälp av deras agenter behöver jag väl ändå inte varje gång komma i kontakt med ett av deras stolpskott. Det finns ju andra jobb att sätta en sådan person på där man inte har kundkontakt.
 

agehall

Medlem
Du får säkert ringa in och boka, men priser kan du kolla online. British Airways Executive Club kör inte med en zonindelning utan avstånd och det är samma avstånd som gäller oavsett var du ska resa. Så egentligen är det mycket enklare att räkna ut priser i BAEC än i andra program.

Att du brukar få F inom USA beror nog på att du bokar det - de har ju inte business inom USA. Eftersom BAEC tar betalt per sträcka så får du inget gratis av att du bokar det ena eller andra på det långa segmentet.
 

AABack2ARN

Medlem
Att du brukar få F inom USA beror nog på att du bokar det - de har ju inte business inom USA.

Off Topic: Notera att American numer har ändrat sina bokningsklasser inrikes i USA till business (J C D och I). Att de fortsatt försöker kalla detta First Class (i sina egna system) minskar förvisso inte förvirringen. De använder F A och P i de fall det är tre kabiner (exempelvis JFK-LAX).
 

Homer

Medlem
När de sänkte intjäningen på inrikes First USA så sänkte de även kostnaden för att boka,
så numera kostar det bara 2x ekonomi att boka mot för 3x tidigare.
 

palmen

Moderator
Måttligt imponerad av BA just nu. Skulle avgått 2100 från Atlanta men blev 1,5h sena hit. Ny tid är satt till 2147 enligt gate. Klockan är 2130 nu och besättningen har inte ens gått ombord ännu.
Uppe i loungen sa de att boarding skulle börja om 10 minuter och det var 15 minuter sedan. Kan väl i och för sig inte beskylla British Airways för vad de gör i loungen här.

British Airways app säger avgång 2204, det lär ju inte heller inträffa. Hade nästan 4h planerat i Galleries First, får se hur många timmar det faktiskt blir.
 

palmen

Moderator
Måttligt imponerad av BA just nu. Skulle avgått 2100 från Atlanta men blev 1,5h sena hit. Ny tid är satt till 2147 enligt gate. Klockan är 2130 nu och besättningen har inte ens gått ombord ännu.
Uppe i loungen sa de att boarding skulle börja om 10 minuter och det var 15 minuter sedan. Kan väl i och för sig inte beskylla British Airways för vad de gör i loungen här.

British Airways app säger avgång 2204, det lär ju inte heller inträffa. Hade nästan 4h planerat i Galleries First, får se hur många timmar det faktiskt blir.
Boardat nu i alla fall, de hade dock ställt inte termostaten på 132F enligt kapten, dvs bastu ombord.
Står fortfarande kvar vid gate men verkar vara boarding completed åtminstone och har hela nödutgångsraden själv.
Får se när vi kommer iväg, 2223 nu och inga tecken på att vi ska starta snart tyvärr.
 

Jönsson

Medlem
Boardat nu i alla fall, de hade dock ställt inte termostaten på 132F enligt kapten, dvs bastu ombord.
Står fortfarande kvar vid gate men verkar vara boarding completed åtminstone och har hela nödutgångsraden själv.
Får se när vi kommer iväg, 2223 nu och inga tecken på att vi ska starta snart tyvärr.
Det är få saker på flyget som är värre än en varm kabin vid boarding. Som dessutom blir ännu varmare av alla passagerare. Speciellt om man blir lite illamående.
 

palmen

Moderator
Det är få saker på flyget som är värre än en varm kabin vid boarding. Som dessutom blir ännu varmare av alla passagerare. Speciellt om man blir lite illamående.
Tog väl ca 20 minuter frånvarande boarding började till de fixat så det kom in sval luft. Snart suttit en timme ombord och ingen info om när vi kan tänkas få starta. Flightradar har ingen info och BA appen säger att vi skulle startat för 40 minuter sedan.
 
Toppen