Senaste nytt

British Airways börjar att köra Boeing 787 Dreamliner på London-Stockholm

A380*G

Medlem
Härligt, det bör väl rimligtvis innebära att vi får en daglig 787-flight till London så småningom och kanske tom inom ett år? 787orna BA har beställt ska ju helt ersätta 767orna och då är det en 787-8 de kommer få sätta in på ARN-rutten. Med tanke på att BA bör ha fått samtliga beställda 787-8 inom ungefär ett år ser utsikterna för det riktigt bra ut!

Välkommen till BC.se Ergo. Det kan väl också tänkas att det finns andra företag som opererar widebody flygfrakt mellan Stockholm och London också? :rolleyes:
 

Homer

Medlem
Härligt, det bör väl rimligtvis innebära att vi får en daglig 787-flight till London så småningom och kanske tom inom ett år? 787orna BA har beställt ska ju helt ersätta 767orna och då är det en 787-8 de kommer få sätta in på ARN-rutten. Med tanke på att BA bör ha fått samtliga beställda 787-8 inom ungefär ett år ser utsikterna för det riktigt bra ut!
.

767orna har ju renoverats så de lär ju vara kvar längre än ett år.
 

Ergo

Medlem
Välkommen till BC.se Ergo. Det kan väl också tänkas att det finns andra företag som opererar widebody flygfrakt mellan Stockholm och London också? :rolleyes:

Tack!
Det finns det inte, oregelbundna fraktflighter förekommer såklart men anledningen till att BA flyger en daglig WB ska ju vara att frakten måste transporteras dagligen till London.

Ergo - det är känslig last av stort värde (tänk Arlandarånet).


Guld, kontanter? Kan fortfarande inte komma på något som inte får plats i en Narrow-body.
 
Last edited:

Ergo

Medlem
767orna har ju renoverats så de lär ju vara kvar längre än ett år.

Har de renoverat alla? Jag tänker annars att 787-9 och 787-10 som också ska ersätta 767orna kommer dröja ett par år till så att de renoverat ett par 676or verkar rimligt 9 och 10 är ju dock inte aktuella på ARN-linjen så 787-8 måste vara tilltänkt till oss. Sedan är det såklart möjligt att en av rutterna som kommer få en "9a" får "vår" 787-8 tills deras är levererad vilket kan ta ett par år.

Klart bör iaf vara att BA som sagt öronmärkt en 787a till oss som vi kommer få förr eller senare. Förutsatt att något inte håller på att förändras i det här fraktavtalet som funnits i så många år.
 
Last edited:
Ursäkta OT, men jag hade faktiskt inte hört talas om någon känslig last som gör att de måste köra en WB varje dag till ARN. Jag antar då att det är samma anledning till att de gör samma sak till CPH?
 

David

Medlem
Tack!
Det finns det inte, oregelbundna fraktflighter förekommer såklart men anledningen till att BA flyger en daglig WB ska ju vara att frakten måste transporteras dagligen till London.

Guld, kontanter? Kan fortfarande inte komma på något som inte får plats i en Narrow-body.

Kan det inte tänkas vara speciella säkerhetscontainers som kräver wide-body-cargohold? T.ex. i LD3-format som inte går in i en narrow body.
 

Ergo

Medlem
Kan det inte tänkas vara speciella säkerhetscontainers som kräver wide-body-cargohold? T.ex. i LD3-format som inte går in i en narrow body.

Intressant, skulle vilja veta mer om detta då man i sådana fall undrar varför det inte krävs när värdepapper och kontanter transporteras till andra destinationer. Måste vara väldiga volymer.
 
Toppen