Senaste nytt

Bonusresa till Japan för 5 personer - 2021

danielhog

Medlem
Tänkte uppdatera med hur detta har artat sig. Det visade sig via en del lyckliga omständigheter att det gick betydligt snabbare att få ihop de poäng som krävdes (412 500) för att boka 5 pers till Japan med 3 st. 2-4-1 vouchers. Så nu är det bokat och klart redan sommaren 2020. Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019

Förhoppningsvis kan några andra ha glädje av hur jag gjorde med själva bokandet.

Först kände jag stor ödmjukhet inför det som kändes som nästan omöjligt. 5 personer i Business till Tokyo och hem från Okinawa. I några svaga ögonblick funderade jag till och med på att använda "chatflights", men kom sedan på bättre tankar och köpte istället tillgång på Awardfares när det var knappt ett år kvar till planerad resdag i början av juni 2020.

Eftersom jag aldrig bokat annat än SAS bonusresor tidigare, trodde jag att det även för andra *A var 330 dagar. Men lite av en slump såg jag att det fanns tillgänglighet på olika varianter nästan ett år innan! Att få plats alla fem på samma flighter såg jag som uteslutet, och efter en del googlande och kontroll av rutter föll valet ganska snabbt på att flyga från London till Tokyo (Haneda) med Singapore Airlines, eftersom de har flighter med 2 timmars mellanrum. Lite smart att åka med samma bolag ändå. Då kan vi nästan göra sällskap hela vägen och åka på en sightseeing-tur till Singapore tillsammans under vår långa layover i Singapore innan vi åker vidare till Tokyo.

Så jag ringde Tallin för att se om dessa går att boka åt oss, och vips fick jag bra hjälp att boka in oss på de flighterna och de kunde även se till att vi kunde åka tillsammans till London via Frankfurt med Lufthansa dagen innan med samma plan. Det trodde jag aldrig skulle gå. För oss passar det utmärkt att åka tillsammans på eftermiddagen dagen innan med en övernattning i London. Det blir en lugn start på vår Japan-resa tillsammans hela familjen, och vi slipper en supertidig morgon.

Jag bokade endast utresan, och höll bevakning på hemresan 3 veckor senare. De biljetterna var ännu inte släppta.

Hade glädje av Star Alliance-bokningssidan på sas.se för att se olika tillgängligheter för mer sammanhängande alternativ. Till exempel fanns det efter några veckor ingen tillgänglighet mellan Singapore och Köpenhamn med Singapore Airlines, men det fanns tillgänglighet från Seoul till Köpenhamn via Singapore med Singapore Airlines. Married segments! Aha!

När det sedan fanns tillgänglighet för hemresan, var det ganska enkelt att boka för 2 av oss. Då fanns det en möjlighet att åka Business från Okinawa till Seoul med Asiana, och sedan vidare med Singapore Airlines till Singapore och till Arlanda via stopp i Moskva. Det blev ingen ombokningsavgift, som jag faktiskt räknat med. Det kanske inte räknas som en ombokning när man lägger till en hemresa. Men eftersom det bara fanns 2 bonusplatser i Business var det alternativet svårt för oss andra 3.

Det fanns tillgänglighet på samma plan från Okinawa till Seoul (även om det bara var Economy) och plats på Singapore Airlines till Köpenhamn istället för Stockholm. Så jag tänkte glad i hågen att det inte var något problem. Men det var det. Eftersom SAS-biljetterna inte släppts från Köpenhamn till Stockholm än (330 dagar) kunde jag inte boka hemresan från Okinawa till Köpenhamn eftersom det då skulle bli "dubbel open jaw" som inte är tillåtet. Så för att inte riskera att tappa platserna på Singapore Airlines bokade jag istället en resa från Tokyo till Seoul, och sedan från Seoul till Singapore och från Singapore till Köpenhamn. Då får jag visserligen en ombokningsavgift då jag behöver boka om i framtiden, men det tycker jag det var värt för att säkra de långa flighterna med Singapore Airlines.

Så idag släpptes till slut SAS-biljetterna från Köpenhamn till Stockholm, och det gick utmärkt att boka av Tokyo till Seoul och ersätta med Okinawa till Seoul. Lyckligtvis hade ingen annan bokat de 3 Economy-biljetterna. Då kom nästa problem. Det fanns 2 platser i Plus och 2 platser i Economy från Köpenhamn till Stockholm. Det går inte att lösa med en bokning för 3 personer. Alltså måste bokningen splittas.

Något jag missat helt var tanken på att kids inte kan åka själva på en egen bokning hur som helst. Nu har jag sådan tur att sonen precis fyllt 18, så det blir inte "unaccompanied minors". Men det var som sagt mer tur än skicklighet. Så bokningen splittades, och då gick det utmärkt att ordna så att 2 av 3 åker Plus och 1 åker Go. Min instruktion var att splitta min bokning, så son + dotter var på samma.

Men det visade sig att agenten råkat göra fel och bröt loss sonen istället. Nu spelar det ingen större roll (förhoppningsvis) och agenten blev väldigt stressad över att ha gjort fel och hon blandade in sin manager. Men det gick inte att gå tillbaka, precis som jag misstänkte. Jag var mest orolig när det blev tyst att de skulle prova att avboka och sedan boka på, och då riskera att Singapore-flighterna inte kommer tillbaka till inventory. Rysare! Men som tur var hade det inte provat något sådant. Och för mig är det inte någon kris på något sätt. Agenten lovade att skriva en anteckning att OM jag vill splitta bokningen igen så det blir 3 olika bokningar, så kommer det att kunna göras utan att jag behöver en till voucher. Normalt är det annars 1 voucher per bokning.

Lärde mig idag att SAS ibland släpper fler biljetter i SAS Plus vid 300 dagar, så kanske var splitten av bokningen onödig. Å andra sidan hade jag då behövt riskera att någon annan tar biljetterna på planet från Okinawa. Nu är det rätt praktiskt att vi åker alla 5 med samma plan från Okinawa till Seoul.

Så nu har min plan med att få 5 pers till Japan i Business mer eller mindre gått i lås. Vi har ett tillräckligt bra alternativ bokat och klart. Nu är det bara resten av bokningarna kvar, vad gäller hotell och resmål osv.

Och jag har ett ständig vakande öga för att se om det dyker upp några roliga alternativ på både dit- och hemresa. :) Kanske går det att ordna så vi kan åka på samma plan alla 5 i Business? Kanske går det att testa något annat bolag på ditresan?
Fantastiskt, tack för uppdateringen.

Smart med samma bolag från samma stad, om det blir dåligt väder eller irrops så ökar sannolikheten lite att ni är i samma städer, kontra om ni routat via Zürich och London och det börjar snöa i London.
 

Big Birger

Medlem
Fantastiskt, tack för uppdateringen.

Smart med samma bolag från samma stad, om det blir dåligt väder eller irrops så ökar sannolikheten lite att ni är i samma städer, kontra om ni routat via Zürich och London och det börjar snöa i London.
Precis min tanke. På hemvägen är det mindre noga. Då kan vi åka olika vägar med olika bolag.
 

Big Birger

Medlem
Liten uppdatering: Vi hade 2 platser i Business från Okiawa till Seoul på hemvägen, och 3 platser i Economy. Samma plan. Kort flygtid (2 timmar) i en Airbus 321 som bara har 12 platser i Business, så det är fine.

Fick mejl från awardfares-bevakningen i förra veckan att det släppts två platser till i Business. Ett telefonsamtal och 2x150 kr fattigare var det fixat. Så nu har vi bara en Economy-plats kvar att fixa. :)
 
Liten uppdatering: Vi hade 2 platser i Business från Okiawa till Seoul på hemvägen, och 3 platser i Economy. Samma plan. Kort flygtid (2 timmar) i en Airbus 321 som bara har 12 platser i Business, så det är fine.

Fick mejl från awardfares-bevakningen i förra veckan att det släppts två platser till i Business. Ett telefonsamtal och 2x150 kr fattigare var det fixat. Så nu har vi bara en Economy-plats kvar att fixa. :)
snyggt!
Har kommit undfund med att jag måste vidga mina vyer lite - att sattsa på enbart SAS flyg (primärt till USA) gör det svårt med framförhållningen och... såklart begränsade destinationer. Jag testade Awardfares gratisversion några gånger men märkte fort att det inte räckte till. Antar att det är lika bra att satsa på 1 års prem. och hoppa igång.... men tänkte fråga en sak innan.

snyggt!
Har kommit undfund med att jag måste vidga mina vyer lite - att sattsa på enbart SAS flyg (primärt till USA) gör det svårt med framförhållningen och... såklart begränsade destinationer. Jag testade Awardfares gratisversion några gånger men märkte fort att det inte räckte till. Antar att det är lika bra att satsa på 1 års prem. och hoppa igång.... men tänkte fråga en sak innan.
... lyckades skicka innan frågan:
Enligt din erfarenhet på Awardfares: är det rimligt att hitta mångt fler destinationer än de som SAS erbjuder med StarAlliance, eller är det snarare variation och antal som utökas? Jag har t.ex. letat efter att ta mig till östra afrika någon gång i slutet av HT 2020-VT2021 men har inte lyckats hitta en enda Eurobonusresa (via sökning på UNITED) som dyker upp som köpbara på de egna flygbolagens hemsidor.
Känns som att det primärt är USA och Asien (utöver Europa) som gäller för eurobonusprogrammet - eller kan jag ha fel?
 
Last edited by a moderator:

danielhog

Medlem
Vilka konkreta flygplatser har du sökt efter biljetter till?


FlightConnections - All flights worldwide on a map!

På länken kan du se vilka bolag som trafikerar en viss flygplats, sedan söker du tillgång på resan segment för segment.

Tips är att börja med det långa benen med inte lika frekvent trafik. T.ex. kan du söka FRA - CUN före du söker ARN-FRA, då det är större sannolikhet att det finns fler bonusplatser ARN - FRA.
 
Hej - jag kan t.ex. hitta en resa från Istanbud (IST) till Zanzibar ZNZ via vilken generisk sökmotor som helst, så länge jag köper den för pengar...
Men dessa dyker då inte upp på Awardfares, vilket är rimligt (inte alltid det finns bonusbiljetter, lite upp till flygbolagen) - min fråga är därför om det av din erfarenhet går att hitta bonusresor till afrikanska kontinenten på awardfares sökmotor?

Jag testade faktiskt sas egna sökmotor för Star Alliance resor och hittade bonusresor i biz IST-ZNZ - och där fick jag utslag - dessa fanns inte registrerade på awardfares. Lite skeptiskt till att betala en årsavgift om resultatet är osäkert, de hävdar att premium innebär Custom searches och längre söktider, men det står inget om mer utbud (har ju sökt inom 3 månader och fått olika utslag på sas.se och awardfares på samma sträcka)

Förlåt om jag låter gnällig, jag är genuint intresserad av att lära mig de bästa knepen och då även betala för bra verktyg - om de levererar :)
 

Attachments

  • Awardfares.png
    Awardfares.png
    190,6 KB · Visningar: 226

palmen

Moderator
Hej - jag kan t.ex. hitta en resa från Istanbud (IST) till Zanzibar ZNZ via vilken generisk sökmotor som helst, så länge jag köper den för pengar...
Men dessa dyker då inte upp på Awardfares, vilket är rimligt (inte alltid det finns bonusbiljetter, lite upp till flygbolagen) - min fråga är därför om det av din erfarenhet går att hitta bonusresor till afrikanska kontinenten på awardfares sökmotor?

Jag testade faktiskt sas egna sökmotor för Star Alliance resor och hittade bonusresor i biz IST-ZNZ - och där fick jag utslag - dessa fanns inte registrerade på awardfares. Lite skeptiskt till att betala en årsavgift om resultatet är osäkert, de hävdar att premium innebär Custom searches och längre söktider, men det står inget om mer utbud (har ju sökt inom 3 månader och fått olika utslag på sas.se och awardfares på samma sträcka)

Förlåt om jag låter gnällig, jag är genuint intresserad av att lära mig de bästa knepen och då även betala för bra verktyg - om de levererar :)
Det finns en tråd om just Awardfares, använd den för dessa typer av frågor. Jag skulle gissa på att du missförstått lite hur det fungerar, du kan bara se vad andra personer sökt om du inte betalar, tror man kan söka typ 2-3 månader fram i tiden själv.

Allt detta finns beskrivet flera gånger om i Awardfares tråden så jag rekommenderar att du läser lite där.
 
Last edited:

Big Birger

Medlem
Fick mejl igår 16:45 från Awardfares att det fanns tillgänglighet på A380, så jag ringde Tallinn direkt för att se om det gick att boka om fru och ena sonen så vi åker med samma plan allihop från London till Singapore. Det gick inte "pga married segments" så jag fick tipset att ringa Singapore Airlines för att "divorca" segmenten först.

Men innan jag ringde Singapore Airlines idag på morgonen ringde jag Tallinn igen, och då gick det plötsligt att ändra. Lite tröttsamt att det är så godtyckligt beroende på vilken agent man får prata med. Men nu är vi i alla fall alla fem inbokade på samma plan från London till Singapore. :)
 
Toppen