Senaste nytt

Bombardier C Series CS100/CS300 numera Airbus A220-100/A220-300

InTheWind

Medlem
Hur är benutrymmet? Har en sådan flight på 1A. Brickan kan jag hantera men dåligt benutrymme gör mig tokig.
Ingen höjdare men fullt godkänt. Avståndet mellan vägg och den lilla brickans framkant framstår desto mer bisarr av denna anledning. Tacka vet jag LH's väggmonterade metallbord i kombo med det lilla glasbordet i armstödet. Det var en rejält lång grabb på 1D som inte verkade ha några som helst problem han heller. Dessutom fick han heller inte serveringsvagnen på knäna. Men han och hans son på 1F fick sitt handbagage stuvat på min sida. Det kändes heller inte trångt mot fönsterväggen, och som sagt, fönstret är kanon. Det är sällan jag kan se rakt "ut" utan att titta i väggen över fönstret. Direkt efter att jag kom hem lade jag ut en kommentar på SeatGuru beträffande brickan. Ett litet problem på det stora klotet men en allvarlig sak i BC-världen!
 

maswan

Medlem
Jag har flygit med den hos Swiss ett par-tre gånger längre bak i kabinen, och jag gillar det mesta hos flyget förutom just stolen. Av nån anledning så får jag mer träsmak efter den korta turen mellan Zürich och Geneve än Arlanda och Zürich. Hoppas att det finns fler stolval till den och att SAS (underleverantör) väljer en annan, om nu valet faller på A220 för att komplettera de mindre maskinerna.
 

InTheWind

Medlem
BTW det finns ännu en knasig detalj på denna kärra. Kranen över handfatet (jag är nu i den främre toaletten) är en liten sak som saknar en fotocell. Istället måste man trycka på en liten fånig och ganska ovillig blå knapp på kranens ovansida. Hur praktiskt är det på en skala att tvätta händerna en åt gången 2018? Dessutom kommer den att paja om inte så länge. Nåväl, Airbus kommer säkert att eliminera sådana dumheter.
 

Taggen

Medlem
908B584B-22EF-4AE2-9210-1D6944F9EB2A.png
Flightradar har uppdaterats.
 

DrGold

Medlem
Ser för övrigt faktiskt ut som Fokker 100 fortfarande flygs för Helvetic.
Helvetic Airways - Wikipedia

Stämmer. Flög Fokker 100 med Helvetic från Zürich till München senast för några månader sedan. Diverse detaljer som brickborden och de ovala fönstren gav sköna retrovibbar från turer med Linjeflygs F28or som jag gjorde i min ungdom...

Ursäkta att jag hakade på OT. Skyller på akut nostalgi! :)
 

Palazzi

Medlem
Läste en nyhet, idag, om att man genom en uppdatering ökar range för den större modellen (A220-300) med 200nmi. Normalt är väl inte det en avgörande skillnad, men i detta fall så hamnar man på 3550nmi som då räcker för Atlantflygningar från flera större flygplatser i Europa.

Finns väl en trend att bedriva direktlinjer med mindre flygplanstyper, speciellt sedan pandemin (som lär innebära minskat underlag åtminstone något år).

Airbus extracts more range from A220-300 with further weight increase | News | Flight Global

Möjligen är detta intressant i kombination med att Jetblue startar flygningar över Atlanten, och har A220-300 i flottan redan. Man kan tydligen köra retrofit på existerande flyg, för att få till längre räckvidd. Ingen av Jetblues A220 har dock någon first-/business class, vilket man erbjuder på sina A321NEO (under namnet "Mint").

Narrow body 8h är väl gränsfall, men allt beror väl på konfiguration antar jag. Det är ett rätt trevligt plan inom Europa kan jag tycka.
 
Toppen