Senaste nytt

Bombardier C Series CS100/CS300 numera Airbus A220-100/A220-300

Senator

Moderator
Vi försöker hålla nere "flygplanssnacket" på BC, men detta är en såpass stor nyhet att den bör spridas.

Som många redan vet, så skenade Bombardiers kostnader för utveckling av C-series iväg och skapade stora ekonomiska bekymmer för Bombardier.

Under sommaren har Airbus slutligen förvärvat 50.01% av C-Serien och en re-branding har ägt rum. Skall bli intressant att följa, särskilt nu som även Turbo-Props är borta från de 4 största amerikanska flygbolagen.

Källor: Forbes och Business Traveller
Airbus Rebrands Bombardier C-Series As A220 And Knocks Boeing-Embraer Lineup. But Who Wins?

Airbus unveils new A220 aircraft family – Business Traveller

Turboprop flights are now history at major US airlines – Business Traveller
 
Fasen, precis när man lärt sig koden BCS1 och BCS3 och börjat vänja sig vid att säga "after the Swiss C-series" då ska man ändra, vad ska jag nu säga på radion? "After the airbus two twenty"? Då kommer ju hälften tro att jag sa "three twenty", "after the airbus two two zero" funkar men är ju inget kul. Dessutopm samma problem igen med risk att man hör "three two zero". "After the C-series" funkade ju så bra... :(


Om någon undrar vilka arbetsproblem man har som flygledare så kanske ni just fick lite insyn :rolleyes:
 

InTheWind

Medlem
Jag flög CS300 med LX förleden dag på rad 1 (2+3 konfig.). Ett nästan nytt flyg fyllt med doft av färskt läder och lukt av lösningsmedel som är på flykt från plastdetaljerna. Bekväma skinnsäten med tunna armstöd som är helt ok om man sitter i C-kabinen. Den sektionen saknar förresten helt klassgardiner och det finns intet spår av någon gardinbåge. Ett plus är det stOra fönsterna. Rad 1 får dock kraftigt underbetyg för de pyttesmå och bräckliga borden. Dessa sitter i det lilla armstödet och kan av outgrundlig anledning endast skjutas ut mycket lite - som på en CRJ men bräckligare och inte lika skjutbara. Har man kagge så får den inte vara särskilt stor, då det betyder att du inte får plats bakom bordet. Serveringsbrickorna är därför av en ny väldigt liten modell som inte en gång har plats för ett bröd eller dryckesglas. Pursern studsade förvånat när hon började servera. Assietten är också av en mindre modell. Hela serveringskonceptet i C är således plötsligt kraftigt försämrat, låt vara att det var som vanligt på de A320 och A321 jag också flög med denna resa, även om maten också var degraderad. Värst av allt är att platserna 1D och 1F saknar bagagehylla. Denna är reserverad för personal och låsbar för säkerhets skull. Rad 1 i LH-gruppen är ju i utgångspunkt blockad för gruppens egna top-fliers, men för denna modell är det nu bäst att undvika den raden, med det enda undantaget för den som är liten och tunn. Då kan man sitta på 1A. Hur kan man bygga in sådana designfel i en ny modell i dessa tider? Testar inte management produkten live?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag flög CS300 med LX förleden dag på rad 1 (2+3 konfig.). Ett nästan nytt flyg fyllt med doft av färskt läder och lukt av lösningsmedel som är på flykt från plastdetaljerna. Bekväma skinnsäten med tunna armstöd som är helt ok om man sitter i C-kabinen. Den sektionen saknar förresten helt klassgardiner och det finns intet spår av någon gardinbåge. Ett plus är det stOra fönsterna. Rad 1 får dock kraftigt underbetyg för de pyttesmå och bräckliga borden. Dessa sitter i det lilla armstödet och kan av outgrundlig anledning endast skjutas ut mycket lite - som på en CRJ men bräckligare och inte lika skjutbara. Har man kagge så får den inte vara särskilt stor, då det betyder att du inte får plats bakom bordet. Serveringsbrickorna är därför av en ny väldigt liten modell som inte en gång har plats för ett bröd eller dryckesglas. Pursern studsade förvånat när hon började servera. Assietten är också av en mindre modell. Hela serveringskonceptet i C är således plötsligt kraftigt försämrat, låt vara att det var som vanligt på de A320 och A321 jag också flög med denna resa, även om maten också var degraderad. Värst av allt är att platserna 1D och 1F saknar bagagehylla. Denna är reserverad för personal och låsbar för säkerhets skull. Rad 1 i LH-gruppen är ju i utgångspunkt blockad för gruppens egna top-fliers, men för denna modell är det nu bäst att undvika den raden, med det enda undantaget för den som är liten och tunn. Då kan man sitta på 1A. Hur kan man bygga in sådana designfel i en ny modell i dessa tider? Testar inte management produkten live?
Hur är benutrymmet? Har en sådan flight på 1A. Brickan kan jag hantera men dåligt benutrymme gör mig tokig.
 

AABack2ARN

Medlem
Har flugit med den maskinen en gång och satt på rad 3. Jättebra med benutrymme och stadig bricka som var i stolen framför. Så jag skulle inte ens sträva efter rad 1 på det planet.
 
Toppen