Senaste nytt

Bokning på aa.com, biljettpris visas i U$ när jag är inloggad?

GOTBound

Medlem
Egentligen mer en observation än problem.
Jag bokade en sportlovsresa till Orlando nu ikväll, det lustiga var att när jag var inloggade på aa.com med mitt AAdvantage konto så fick jag alla priser i dollar samt att layouten under bokningsprocessen var annorlunda, dock visades den svenska flagga uppe i högra hörnet precis som när jag inte var inloggad.

Priserna i U$ var något högre omräknat till de i SEK ojusterat för AMEX valutapåslag. Det kanske är välkänt fenomen men första gången för mig då det var längesedan jag flög och bokade AA.

Rutt:
GOT-LHR-PHL-MCO
MCO-DFW-LHR-GOT

Jag valde att boka urloggad och sedan koppla resan till mitt AAdavantage, vid betalning kom dock ett meddelande om att bagage policyn för biljetten inte kunde verifieras, jag bokade Main Cabin biljetter där incheckat bagage och sittplatsval ingår, detta meddelande dök även upp när jag gick in under My Trip.
Jag ringde AA och de såg att just bagage delen i min bokning såg konstigt ut, lösningen var efter kommunikation med back-office att de kunde lösas genom att ställa ut/re-ticket våra biljetter, vilket AA gjorde och mycket riktigt, nu försvann felmeddelandet och bagage policyn var uppdaterade i bokningen.

EK

Fotnot, en lärdom idag är att det är billigare (känns fel forum för detta ;)) att boka Main Cabin hos AA än motsvarande hos BA då sittplats val för statuslösa OneWorld passagerare ingår hos AA men inte hos BA.

Fotnot 2, jag ser framemot Centurion Lounge i PHL där vi har 3h connection, hoppas migrationen inte äter upp för mycket lounge tid. På hemresan har vi 1h i DFW och jag är tveksam att vi hinner med Centurion Lounge där.

Fotnot 3, det går att vända och vrida på att det är dubbla Membership Rewards poäng på en bokning i U$ vilket ev. offsettar valuta påslag och de marginellt högra priset, samt att man slipper ringa AA ang. bagage policyn som inte följer me... hmmm, next time ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Jag tror det är så att när du loggar in hamnar du med automatik på den amerikanska sidan - trots att den svenska flaggan visas. Du får exakt samma bokningsdialog om du som icke inloggad först väljer USA som marknad och sedan börjar söka efter flyg.

Den amerikanska sidan är fasansfullt mycket bättre (läs mindre dålig) än den svenska som nyttjar Amadeus - dock med problemet att det inte går att betala med ett kort som inte är registrerat i USA och några andra ställen samt att priserna hamnar i USD.

Senaste bokningen gjorde jag dock så att jag satte bokningen on hold och ringde American. Det funkade men resan blev biljetterad i USD. Eftersom jag har Executive Platinum slipper jag bokningsavgiften men jag tror andra behöver betala för att göra på detta sättet.

Tror inte AA vill ha svenska kunder eftersom de dessutom begränsar antalet biljetter i de lägre premiumklasserna mha married segments till ett minimum OCH har höga priser till att börja med om man inte bokar 90 dagar innan och är borta i minst 6 dagar :(
 

GOTBound

Medlem
Det förklara också varför jag fick betydligt fler alternativ av avgångar när jag var inloggade.
Tack för utförligt svar, det uppskattas!

EK
 
Toppen