Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

Jonted

Medlem
Hej,

Jag har försökt leta här på forumet men hittar inget bra svar.
Hur lyckas ni boka SAS Business award?

Tycker att oavsett var och när jag tittar så finns det bara Economy och Plus. Någon övergripande vy för att se när nästa lediga business plats finns verkar inte heller gå vilket gör att man bara sitter och klickar sig fram dag för dag.

Letar resor till Asien eller USA (från ARN eller GOT) med SAS och skulle helst åka Maj - Augusti men har full förståelse för att detta kanske är för sent.

Men om man ska hålla utkik efter dessa platser hur gör man? När måste man senast boka? Släpps det ibland extra platser närmare inpå etc?

Tack!
 

Canadien

Medlem
330 dagar innnan avresa brukar 2 platser släppas, inte alltid dock. Sedan kan det ibland släppas fler ett par månader innan avresa eller ifall SAS får för sig att öppna upp mer. Enda rådet är att kolla varje dag och inte tveka när platser dyker upp. Bra om du kan vara lite flexibel med vilka dagar du vill åka.

Det är betydligt enklare att hitta Business awards med övriga Star Alliance. För att hitta dessa söker du på Uniteds eller ANAs hemsidor för bonusresor. Finns trådar om det här på forumet.
 
Hej,

Jag har försökt leta här på forumet men hittar inget bra svar.
Hur lyckas ni boka SAS Business award?

Tycker att oavsett var och när jag tittar så finns det bara Economy och Plus. Någon övergripande vy för att se när nästa lediga business plats finns verkar inte heller gå vilket gör att man bara sitter och klickar sig fram dag för dag.

Letar resor till Asien eller USA (från ARN eller GOT) med SAS och skulle helst åka Maj - Augusti men har full förståelse för att detta kanske är för sent.

Men om man ska hålla utkik efter dessa platser hur gör man? När måste man senast boka? Släpps det ibland extra platser närmare inpå etc?

Tack!
De brukar släppas ungefär 330 dagar före, tror många rycker dem då och sedan avbokar om de inte behöver dem. Och när de avbokas så är det inte säkert att de återgår som tillgängliga bonusresor.
Edit: tvåa på bollen igen...
 

palmen

Moderator
Som redan har påtalats så släpps platserna ca 330 dagar innan, kan komma fler platser senare dock.
I regel bokas de populära resmålen upp inom 1 vecka efter att platserna släppts, oftast så försvinner platserna redan samma dag.

Du kan använda Uniteds hemsida för att söka på den sträckan du vill resa, tex Stockholm-Los Angeles och bocka i att du enbart vill se direktflyg.
Här finns guiden för hur man söker på United, då kan du få upp månadsöversikt åtminstone
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Generellt är det väldigt svårt att hitta awards med SAS under sommaren, tidigare år har det ibland gått bra och andra gånger verkar de ha lagt blackout under högsommaren i och med att de har väldigt hög beläggning på flygen i alla fall.
Lättast är det oftast att hitta resor till Chicago, Washington, Peking och Shanghai.
 

Jonted

Medlem
Tack för alla svar!
Har läst guiderna gällande uniteds sida och den verkar fungera fint, bra tips med att bara kolla direktflyg dock det hade jag missat.
 

Canadien

Medlem
Hittar i princip bara några resor till EWR men i övrigt ingenting med SAS oavsett vad jag väljer tyvärr.
Nej så är det. Svårt är bara förnamnet. Tur ska man ha också. Just nu finns det gott om platser i Feb- Mars eftersom SAS släppte fler awards nån gång i slutet av December men Maj-Aug är säkerligen det mesta nollat.

Du får helt enkelt söka igen lite senare och hålla tummarna.
 
Toppen