Senaste nytt

Bo i djurpark - Varghotellet på Järvzoo

JochenS

Medlem
Efter att ha kört närmare 400 mil under sommarsemestern med Mini (utan större klagomål) så försökte vi korta ner sträckorna på hemresan från Härjedalsfjällen till Peking, och då passade vi på att ta en natt på Varghotellet på Järvzoo.

Kort och gott är Varghotellet fem rum i det som kallas Vargladan som också innefattar en mindre konferensanläggning. Den ligger med två sidor mot vargarnas hägn, och med fönster från rummen direkt ut i varghägnet. Hotellet hade helt undgått oss tidigare, som ändå är i dessa trakter rätt så frekvent, och inte heller har jag kunnat hitta någon omnämning här på forumet (men jag kan ju ha missat något), så därför kommer här en lite mer utförlig rapport.

Järvzoo
Detta var vårt första besök på Järvzoo, som vi gillade skarpt. Under Minis första tre år har vi ändå avverkat en ansenlig mängd djurparker och denna kommer högt upp på listan, trots att det är en relativt enkel och liten park. Parken ligger upp på slutningen i utkanten av Järvsö, och består uteslutande av djur som finns eller har funnits vilda i Sverige. Parken är öppet året om och man får se djuren genom att promenera en 3km lång trätrottoar utan trappor, men med viss lutning, som passerar ett antal hägn. För att nämna några djur så kan man se varg, björn, fjällräv, vild skogsren, bisonoxe och (kanske det bästa) en stor mängd olika ugglor. Djuren har i förhållande till många andra parker stora ytor att röra sig på, vilket gör att man inte alltid kommer så nära, men på ett dygns vistelse hann vi se alla djur väldigt bra. Parken ligger också precis bredvid skidbackar och bikepark vilket kan kombineras med djurparksbesök beroende på säsong.

Lite kul med parken är att entrén är öppen 10-17 men man får sedan vara kvar så länge man vill, vilket vi knappt såg någon utnyttja. Man kan exempelvis tända sig en brasa och grilla om man är kvar på kvällen, antingen inne eller ute, vid fina iordninggjorda grillplatser med ved.'

20200802_083817.jpg

Entré till parken

IMG_9042.jpg

Gångvägen genom parken

IMG_9081.jpg

Älgarna

IMG_9086.jpg

Fjälluggla

IMG_9092.jpg

Utsikt från parken

Varghotellet
Incheckning till Varghotellet görs vid parkentrén och man får då förutom sin rumsnyckel en dosa till grinden så man kan köra in bilen i parken fram till hotellet, och en nyckel som går till inpasseringsgrinden till parken i fall man vi ta en promenad utanför. Ett kort som berättigar till en riktigt trevlig frukost på närbelägna Bergshotellet fick man också.

Parkerar gör man precis utanför entrén till Vargladan, och vill man sedan gå in i parken så är det bara att ta trappan upp till serveringen vid Vargladan som också har enklare mat och fika till riktigt rimliga priser.

Rummen är absolut ingen lyx, men slog samtidigt många rum jag fått på Scandic och First runt om i landet. Välstädat och med helt ok sängar. Hotellet har tre dubbelrum och två familjerum (med möjlighet till två extrasängar). Vårt familjerumrum (Grytet) hade dessutom bastu med ett lite mindre fönster ut mot varghägnet. Det häftiga var dock det stora fönstret ut mot vargarna. Under dagen höll sig vargarna i en annan del av hägnet men fram på kvällen kom hela flocken upp och valparna lekte i säkert en timma utanför fönstret. Det var riktigt roligt att se så nära. Den största nackdelen med rummen är nog avsaknaden av bra ventilation en varm dag eftersom det inte går att öppna de stora fönstren ut mot parken, och A/C saknas.

Bokning gjorde vi på nätet och det var nödvändigt att förskottsbetala (MC eller Visa) och avbokningsmöjligheten var rätt begränsad.

IMG_9095.jpg

Nycklar till rum och djurpark

IMG_9020.jpg

Grytet

IMG_9022.jpg

Fönster ut mot varghägnet

IMG_9034.jpg

Vargladan och vårt fönster ut mot hägnet

IMG_9065.jpg

Vargar fotade från bastufönstret i lite dåligt ljus

20200801_210828.jpg

Vargungar fotade från stora fönstret i ännu sämre ljus

Vår vistelse

Eftersom vi checkade in redan vid tvåtiden, så tog vi direkt en runda i parken med fikastopp. De flesta besökare verkar dock komma tidigare på dagen och eftersom alla går samma slinga kändes parken relativt tom redan vid tretiden, och man kunde i lugn och ro ta sig från hägn till hägn. Framåt sextiden satte vi upp gasköket och värmde lite enkel mat en bit upp i parken och nu hade vi i princip parken för oss själva. Vi träffade efter stängning bara på en av de andra familjerna som både på hotellet. Att kunna gå runt själv på kvällen var nog ändå det häftigaste med vistelsen. Frun fick en egen tur i skymningen medan jag nattade Mini, och då var djuren mycket mer aktiva än på dagen. Själv vaknade jag före övriga familjen och tog mig en morgonrunda före frukost. Vargarna hade vi gott om tid att följa under kvällen, men dagen därpå höll de sig bara i en annan del av hägnet.

För frukost så tog man en kort promenad till Bergshotellet som ligger precis utanför parken, med en lite mindre frukostbuffé av bättre kvalitet. Äggröran bland det bättre jag fått på hotell. Utcheckning senast 10.30 och sedan fick man vara i parken så länge man orkade.

Värt priset?
Rummen ligger på mellan 2600 och 3400kr/natt oftast och då ingår inträde (225kr per vuxen annars). Vi hade lagt 3200kr och jag tycker ändå att det var en så bra upplevelse att jag kan tänka mig att göra det igen. Räknar man bort inträdet för två personer, och att vi ändå hade behövt ta en natt någon annanstans, så hamnar priset för ”upplevelsen” en bit över tusenlappen.
 

Mr Basic

Medlem
Tackar @JochenS :)
Senast (flera år sedan) jag besökte Järvzoo kunde man följa personalen en viss tid när de matade (vissa) djur vilket gjorde att de kom fram till trägången. Minns att björn och järv ”kom fram”. Dessutom kunde man gå in ngt som motsvarade barnens zoo och där kunde man klappa en älg (vilket jag självklart gjorde :D). Ngt du känner igen? :rolleyes:
 

JochenS

Medlem
Tackar @JochenS :)
Senast (flera år sedan) jag besökte Järvzoo kunde man följa personalen en viss tid när de matade (vissa) djur vilket gjorde att de kom fram till trägången. Minns att björn och järv ”kom fram”. Dessutom kunde man gå in ngt som motsvarade barnens zoo och där kunde man klappa en älg (vilket jag självklart gjorde :D). Ngt du känner igen? :rolleyes:
Allt du räknar upp var tyvärr stängt/stoppat pga Coviden. Men ett framtida år får vi komma tillbaka för älgklappning. :)
 

Börnen

Medlem
Vi har varit i parken (för tio år sen) men missade helt att man kunde bo där. Får bli ett besök till när det blir säkert att resa söder om Sundsvall igen :) :)
 
Toppen