Senaste nytt

Bli inte lurad av onlineresebyråernas karta när du bokar ett hotellrum via dem

Dr. Miles

Expert
Jag försökte att boka ett hotell i Guangzhou som heter "Guangzhou Jiayi Hotel Apartment ( 嘉驿国际酒店公寓 på kinesiska)" genom Expedia.se.

Screenshot20180923 01 XP.png


Jag valde detta hotell för att det låg ganska nära till en av mina leverantörers kontor.
Sedan märkte jag något underligt.
Markören ligger på 天河北路 (Tianhe North road. Det var där jag vill bo.) men adressen är någon annanstans. Inte ens i samma distrikt.

Hotellets adress är:
36F Vertical International Center
No.362 Jiangnan South Avenue
Haizhu district
Guangzhou​

"No.362, Jiangnan South Avenue" betyder 江南大道362号
och "Vertical International Center" betyder 达镖国际中心.

达镖国际中心 ligger i Haizhu distrikt och 天河北路 (där jag vill bo) ligger i Tianhe distrikt.

Screenshot20180923 02 GM.png


Alltså, hotellet riktiga adressen är ca 11 km bort från markören.
(röda markören på vänster och ner är riktiga adressen. Vita markören på höger och upp är adressen Expedias karta visar.)

Problemet här är att Expedia hämtar information från Google Maps och även Google Maps visar fel adress när man söker med hotellets namn "Guangzhou Jiayi Hotel Apartment".

Så, om ni letar efter något hotell som ni har aldrig bott på och inte heller sett, mitt råd är att dubbelkolla med adressen på Google Maps eller liknande tjänster.
 

Mr Basic

Medlem
Har också stött på detta. Om hotellet har egen hemsida är det bäst att ta adressen därifrån och söka i Google maps.
 

Dr. Miles

Expert
Upplever ofta detta problemet, och då specifikt i Kina. Har inte stött på det någon annanstans.
Inte på onlineresebyråernas webbsida men på Hotelscombined (prisjämförelsesida), kunde jag hitta några sådana exempel även i Thailand.
Oftast är det mindre hotell som ligger i soi (sidogata). De stora hotell och hotell som ligger vid stora vägen är inte påverkade.

Ett exempel:
Siam Privi Residence
49 Soi Sotaranin 1 Samsannok,
Din Daeng,
Bangkok​

Så här visar Hotelscombined:
Hotellet ligger bredvid MRT station, Thailand Cultural Centre.
Screenshot20180924 01 HC.png


och riktiga adressen är på röda markören (på höger och upp).
Hotellet ligger lång in i djupa soi. Inte ens närheten av MRT station.
Screenshot20180924 02 GM.png
 

intuition

Medlem
Har råkat ut för liknande på hotels.com i Spanien. Det var visserligen bara några hundra meter fel, men jag cirklade runt fel kvarter i minst en halvtimme innan jag hamnade rätt (på tiden före fri EU-roaming).


Sedan hoppade jag till när jag såg kartan i inlägget. Jag har nämligen en lägenhet i Tianhe. Nu är den för långt bort från det önskade läget för att erbjuda i det här fallet, men jag tyckte det var lite lustigt att se att någon lägger upp en karta på en mångmiljon-stad och så är det nästan "hemmifrån" för en annan!
 
Toppen