Senaste nytt

Biluthyrning.nu - någon med erfarenhet av dem?

Hej,

Ska boka hyrbil för en privat resa, torsdag-söndag om två månader i Kiruna.

Med 20% rabatt (genom Eurocard) landar Avis på 2800 kr, medan det genom biluthyrning.nu landar på 1800 kr.

Det verkar vara del av någon större internationell koncern så jag antar de är ok? En tusenlapp kan man ju alltid lägga på något roligare på privat semester liksom.
 

EgOscar

Medlem
Jag har ingen erfarenhet, men jag tycker INTE det verkar vara en större koncern utan en mindre svensk spelare (Tobera AB, Umeå) som försöker skapa kopior på sin svenska site. Dåligt uppdaterad hemsida, riktigt låg omsättning. Jag skulle inte chansa med okända bolag när de kommer till förmedling/bokning av hyrbil, har du testat dessa datum med rentalcars.com istället? rentalcars.com är väl marknadsledare, del av booking.com och anses seriösa, har kundservice, jag har själv bokat och även ställt in bokningar med dem. allt har gått bra.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Jag har ingen erfarenhet, men jag tycker INTE det verkar vara en större koncern utan en mindre svensk spelare (Tobera AB, Umeå) som försöker skapa kopior på sin svenska site. Dåligt uppdaterad hemsida, riktigt låg omsättning. Jag skulle inte chansa med okända bolag när de kommer till förmedling/bokning av hyrbil, har du testat dessa datum med rentalcars.com istället? rentalcars.com är väl marknadsledare, del av booking.com och anses seriösa, har kundservice, jag har själv bokat och även ställt in bokningar med dem. allt har gått bra.
Ops, det du säger stämmer. Jag måste ha blandat ihop företag när jag googlade runt.

Rentalcars blev snarlikt bokning direkt hos Avis (med 20% rabatten då).

Verkar vara CarTrawler som jag gissar är ungefär lika seriösa som alla andra tredjepartsaktörer. 9 gånger av 10 säkert smärtfritt.

Går tex att boka via deras sida
https://book.cartrawler.com/mobile.car.php?hideInterstitial=false&lang=sv#/searchcars

Tex Norwegian använder samma motor så borde ha motsvarande pris
https://www.norwegian.com/se/bokning/hyrbil/
Kommer ner till typ 2500kr, så inte långt ifrån direkt hos Avis (med 20% rabatt). Men tack, för kika runt lite :)
 
Problemet löste sig av sig själv genom att jag inte längre hittar erbjudandet.. så nu blir direkt hos Avis med Eurocards rabatt det billigaste ändå.

Antingen råkade jag tidigare välja fel klockslag eller så har den dynamiska prissättningen slagit till. Jag håller lite koll på de sidor ni tipsade om men just nu är de inte billigast.
 
Hittade varför priset skiljde nu iaf! Om jag väljer att jag bor i USA kostar det 1800kr, om jag väljer Sverige som boendeland landar det istället på 2800kr.

Detta genom Norwegian biluthyrning (carcrawler).
 

ulagun

Medlem
Kostar konstigt nog oftast mer att boka direkt istf diverse mellanhänder.
Förstår inte hur detta går ihop?
Mitt exempel nästa vecka hyrbil 18 dagar från AtH.
Rentalcar, med någon variant av helförsäkring ca 6000 kr med bil från Sixt.
Sixt tar över 8.000 för samma bil med deras helförsäkring.
Får inte detta gå ihop. Rentalcar måste ju tjäna på detta.
Måste finnas någon hake i det finstilta.
Av trygghet/feghet betalar jag lite mer och bokar jag alltid direkt av uthyraren direkt. ( dock aldrig Hertz igen som blåst oss ett antal gånger )
De har dessutom oftast en desk vid ankomsthallen istf vänta i evigheter på att en shuttle kanske dyker upp.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kostar konstigt nog oftast mer att boka direkt istf diverse mellanhänder.
Förstår inte hur detta går ihop?
Mitt exempel nästa vecka hyrbil 18 dagar från AtH.
Rentalcar, med någon variant av helförsäkring ca 6000 kr med bil från Sixt.
Sixt tar över 8.000 för samma bil med deras helförsäkring.
Får inte detta gå ihop. Rentalcar måste ju tjäna på detta.
Måste finnas någon hake i det finstilta.
Av trygghet/feghet betalar jag lite mer och bokar jag alltid direkt av uthyraren direkt. ( dock aldrig Hertz igen som blåst oss ett antal gånger )
De har dessutom oftast en desk vid ankomsthallen istf vänta i evigheter på att en shuttle kanske dyker upp.


Jag kan bekräfta att det stämmer som du skriver, men jag vet inte heller varför. Jag bokar bara direkt med "kedjor" vid (frikostiga) poängkampanjer, annars via mellanhänder. Tog upp detta redan när Agehall presenterade sina budord då jag inte var helt överens med delar av sjunde budet (använd inga mellanhänder för hyrbilar) :)

Angående självrisker/helförsäkring så tycker jag att det enklaste är att alltid ha en och samma försäkring för detta, antingen via kreditkort eller helt separat försäkring. Anledningen är att man då i lugn och ro kan studera in försäkringsvillkoren och vet exakt hur man ska göra när olyckan är framme, istället för att vid varje uthyrningstillfälle läsa in sig på en helt ny försäkring (något väldigt få i praktiken gör).

Påslagen från kedjorna vid uthyrningstillfället är för det mesta rent ocker och i ditt konkreta fall är det Sixt som saltar räkningen något djävulskt. Jag skulle absolut inte ta deras för 2000 kr för några veckor(!!) när inte ens en helt separat försäkring kostar mer än 1000 kr på ett år. Gissa om kedjorna tjänar pengar på att pracka på kunderna hutlöst prissatta försäkringar vid disken.
 
Toppen