Biltåg i Europa

Diskussion i 'Andre transportmidler' startet af Lellelilltroll, 25 Juli 2021.

1. Spänningen är nog inte problemet utan effekten som måste överföras från nätet och transformeras ombord till rätt spänning är nog en utmaning.

2. Homer

Homer Medlem

Biltåg var bättre förr...

Bilder på svenska biltåg: Biltåget åren 1984-1993. - Järnvägshistoriskt forum

Biltag SJ.jpg

Biltag.jpg

Nja, det var ju stängda vagnar.

011430121 og SK989 synes godt om dette.
  3. Fredrik Staxäng

Fredrik Staxäng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För länge sedan, när regler inte alltid tillämpades strikt, så fick jag åka med i hytten på ett Rc-lok. I de hastigheter det var fråga om då (upp till 130) så uppfattade jag att det fungerade ungefär så här: På en effekskala 0-10, så användes först 1 för att sträcka ut tåget, sedan 8-10 till för att komma upp i fart. Sedan beroende effektbehovet på banans lutning. Uppför 4-5, nedför 0, och plan mark.

Enligt wikipedia är max-förbrukningen 3600kW, så om banan inte är enbart mycket uppför så skulle man nog kunna ladda något hundratal bilar med 22kw.

Jane Insane, Palazzi, hco og yderligere 1 synes godt om dette.
  4. marbe166

marbe166 Medlem

By:
    CGN
    ÖBB har biltåg, och det var ganska prisvärda när jag kollade senast, vilket var ett tag sen, 250 EUR Düsseldorf-Innsbruck om jag minns rätt.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!