Senaste nytt

Biltåg i Europa

NyfikenGrau

Medlem
och en övernattning på ett billigt Ibis på vägen, som brukar hamna på runt 60€ för en familj på fyra per natt.

Nja då får man leta rätt länge...skulle räkna med ca det dubbla per natt även på budgetställen om man åker oförberett. Men är man ute i god tid (åtminstone några månader) så kan man nog hitta nåt åt det hållet på östtyska obygden eller liknande. Apropå det,
WMM Hotel Betriebs GmbH
intressant ny tysk kedja med "helautomatiska" hotell där man bara ser städpersonal, man laddar upp ID och vaccinationsintyg vid bokningen och får en kod när man kommer fram, vi provade en natt i Ingolstadt för 41 €, mycket fräscht (än så länge, byggstandarden verkade inte vara nån höjdare).

Men okej du har rätt, tåget blir dyrare. Jag ser ändå en rationell mening med att ta det, nämligen om man ska mycket långt. Tar vi Hamburg-Verona som exempel, är det inget jag skulle ta om resmålet är norra Italien, däremot skulle jag gärna ta det om jag ska ända ner till t.ex. Amalfi-kusten som det pratas om ibland här. Då kan det verkligen vara skönt att slippa 3-4 rena transportdagar.
 
Om jag ska ta biltåget i lite försvar så är ”rytmen” till södra Europa ganska bra (och givet att inga 4 timmars förseningar inträffar). För en 08 börjar resan 08 på morgonen för att hinna till Hamburg Altona sen e m. Lämnar Hamburg vid 18 och Verona vid 12 nästa dag efter sjukt ineffektiv bilavlastning. Ankommer destination i norra Italien under e m i lagom tid för en fin kväll. Returresan börjar mitt på dagen för att hinna till Verona sen e m. Lämnar Verona vid 18 och Hamburg vid 10:15 efter sjukt effektiv bilavlastning. Som 08 hemma 08 (pm) med lite mat och kaffe på färjorna mellan D-DK och DK-SE.
 

RickardG

Medlem
Nja då får man leta rätt länge...skulle räkna med ca det dubbla per natt även på budgetställen om man åker oförberett. Men är man ute i god tid (åtminstone några månader) så kan man nog hitta nåt åt det hållet på östtyska obygden eller liknande. Apropå det,
WMM Hotel Betriebs GmbH
intressant ny tysk kedja med "helautomatiska" hotell där man bara ser städpersonal, man laddar upp ID och vaccinationsintyg vid bokningen och får en kod när man kommer fram, vi provade en natt i Ingolstadt för 41 €, mycket fräscht (än så länge, byggstandarden verkade inte vara nån höjdare).

Men okej du har rätt, tåget blir dyrare. Jag ser ändå en rationell mening med att ta det, nämligen om man ska mycket långt. Tar vi Hamburg-Verona som exempel, är det inget jag skulle ta om resmålet är norra Italien, däremot skulle jag gärna ta det om jag ska ända ner till t.ex. Amalfi-kusten som det pratas om ibland här. Då kan det verkligen vara skönt att slippa 3-4 rena transportdagar.
Jo jag håller med, jag säger inte ”aldrig i livet”, men det ska till en del särskilda omständigheter för att jag skulle tycka det var ett intressant alternativ.

Däremot är det inte så svårt att hitta billiga hotell längs vägarna, här är ett färskt exempel:

198AFC9F-748A-47A4-AA06-096DCCA86C16.jpeg
 

NyfikenGrau

Medlem
Däremot är det inte så svårt att hitta billiga hotell längs vägarna, här är ett färskt exempel:

Skulle precis ta upp den kategorin, som nu är betydligt billigare än före pandemin - hotell i storstäder och framför allt mässhotellen. Särskilt de senare har naturligtvis väldigt ont om gäster numera och här går det att få Radisson, Hilton och liknande för långt under 100 € på många ställen. Dessa ligger också ofta väldigt bra till som "motell" nära motorvägarna.

På motsvarande sätt är just nu hotell vid kuster, stora sjöar etc. totalt svindyra jämfört med före pandemin (och utanför semestertider).

För en 08 börjar resan 08 på morgonen för att hinna till Hamburg Altona sen e m.

Men då får man pressa gaspedalen rejält, eller? Inget jag skulle fixa och Google Maps spottar ut 11h 30 för den sträckan. Enig i övrigt.

Flyg+hyrbil annars

Vi reste "alltid" så pre-pandemin. Men det har blivit rätt stor skillnad med egen bil på vad man kan släpa med sig till resmålet...och köpa med sig hem :D
 

NyfikenGrau

Medlem
Prylar kan man skicka. DHL tar 1500 kr för en pall hem till Sverige.


Jo visst. Krångligare att skicka kajaken och grillen till destinationen dock :)
Sen är den sorgliga sanningen också att jag tappat lusten att flyga nu i pandemin, får hoppas det är övergående. Orkar inte med alla maskkrav och intyg/kontroller, som man till mycket stor del slipper om man åker i egen bil. Ska försöka tvinga iväg oss på flygresa i höst dock!
 

Palazzi

Medlem
Jag har tagit givet tåg, men utan bil, vid något tillfälle.

Som sagt inget under i komfort och renlighet, men för enkom sovplats minns jag det som mycket prisvärt (betalade under 1500kr till Verona).

För att svara på trådstarten så tror jag att det är denna nivå man får vänja sig vid, för trots alla diskussioner om nya nattåg i Europa så hör jag det talas väldigt lite om ”biltåg”. Då många nya initiativ sker med statsstöd och/eller crowdfunding, med miljötänk som motiv, så tycks man önska att bilarna stannar hemma (jag lägger ingen värdering i resonemangens rimlighet).

Jag hoppas såklart att det kommer fler biltåg, men jag tror det blir svårt att få ekonomi i konceptet på värst många rutter. Iom att bilarna tar så mycket plats så måste priset/säte kompensera. Människor med given budget och betalningsvilja finns säkert, men kanske inte nog många på andra rutter än de vi redan ser.
 
Toppen