Senaste nytt

Betalning med kreditkort i utlandet - vilken valuta?

mha321

Medlem
Har läst om hotell som även om man valt lokal valuta är snälla nog att byta tillbaka till kundens valuta ( loyaltylobby eller om det var OMAT har skrivit ) i NZ är det någon som råkat ut för det?
Jag har råkat ut för det i taxi i Madrid, bytt till sek trots att jag bett om eur. Tillräckligt lite pengar för att inte orka tjafsa med någon som knappt kan ett ord engelska.

Och har varit med om att hotellpersonal i bland annat Kanada upprepat försökt argumentera för förträffligheten i det och att jag ska byta, på en nivå at man undrar om de har provision. Däremot har de inte bytt för mig efter att jag hållt fast vid cad.
 

BAS

Medlem
Tog ut pengar i Spanien på en bankomat nyligen. Nu räckte det inte med att en gång välja debitering i euro. Nej, då fick man ytterligare en varning om att man skulle få ett okänt belopp uttaget i SEK. Sen var man tvungen att välja en gång till.

Uttaget var på 140 euro, bankomatens "erbjudande" var 1445 kr, det debiterade beloppet på mitt konto landade senare på 1341 kr. Förstår att bankerna tjänar rejält med pengar på detta.
 
  • Gilla
Reactions: mry

Homer

Medlem
Curve dyker ju upp som prepaid i systemen vad jag sett så det borde det göra.



Själv har jag ingen aning, men hittade den här kommentaren i ett brittisk forum

They used to be prepaid, but for the last 9 months they have been issued as “proper” debit cards (surprisingly).
 

mha321

Medlem
Själv har jag ingen aning, men hittade den här kommentaren i ett brittisk forum

They used to be prepaid, but for the last 9 months they have been issued as “proper” debit cards (surprisingly).
Hah. Intressant. Jag är rätt säker på att mitt dykt upp som det, men det finns onekligen en viss risk att jag blandat ihop det med Revolut-kortet. Eller så är det så att den specifikt dyker upp som debit när man har Revolut som underliggande kort, och det är det jag minns ifrån eller något i den stilen.
 

M.K

Medlem
Jag ska testa Curve utomlands nästa vecka om ingen annan hinner före. Hoppas verkligen på funktionen då det är irriterande med växlingslureriet.
 
Toppen