Senaste nytt

Betalning med kreditkort i utlandet - vilken valuta?

Dr. Miles

Expert
Ett litet skräckexempel från det närliggande området bankomatuttag. Tog ut kontanter häromdagen i en "vanlig" bankomat i Prag. Fick erbjudande om det "trygga" alternativet att "ta ut i SEK":

Visa bifogad bild 56906

Maskinen rekommenderade verkligen att jag skulle välja den "trygga" varianten med känd växelkurs vilket då skulle kosta mig 5990 SEK. I princip avrådde maskinen från att välja lokal valuta då jag då skulle "drabbas" av en okänd växelkurs. Som den gambler man är valde jag dock lokal valuta, vilket visade sig vara ett rätt klokt val:

Visa bifogad bild 56907

En nätt besparing på över 500 SEK eller nästan tio procent. Vet inte om detta var en ovanligt girig bankomat eller om det är lika illa på andra maskiner. Någon som har flera exempel från Tjeckien eller andra länder?
Detta erbjudande kommer på flera och flera bankomater utomlands.

Jag har sett liknande även i Thailand, Singapore, Hong Kong.
 
Jag har sett liknande de få gånger jag behöver ta ut cash. Vansinnigt. Jag kör alltid lokal valuta vilket åtm ger mig en svensk motpart om någon försöker ockra på valutaväxlingen
 

Delayed

Medlem
Jag har sett liknande de få gånger jag behöver ta ut cash. Vansinnigt. Jag kör alltid lokal valuta vilket åtm ger mig en svensk motpart om någon försöker ockra på valutaväxlingen
Vansinnigt är ett milt uttryck i sammanhanget. :) Det är ta mig f-n rena rånet. Undrar hur många mindre resvana (svenskar) som går på det här. Antagligen massor. :(
 

Delayed

Medlem
Ja förmodligen. Det finns två saker som är oändliga; människors idioti och universum. Vad gäller universum så råder det dock en viss osäkerhet.
Ja hade jag valt SEK så hade jag definitivt varit en idiot och förtjänat den ekonomiska smällen och dessutom både tjära och fjädrar, samt kanske en kortare kölhalning. :) Detsamma kan sägas om övriga som hänger här frekvent och är (mycket) resvana.

Det är dock lätt att glömma bort att vi nog inte direkt är representativa för befolkningen i allmänhet och jag har förståelse för att den som kanske reser utomlands en gång vart femte år inte har koll på sådana här saker och lätt kan luras att välja den kända "trygga" växelkursen som vid en hastig överslagsräkning främst i bankomatkön lätt kan verka rimlig.
 
Ja hade jag valt SEK så hade jag definitivt varit en idiot och förtjänat den ekonomiska smällen och dessutom både tjära och fjädrar, samt kanske en kortare kölhalning. :) Detsamma kan sägas om övriga som hänger här frekvent och är (mycket) resvana.

Det är dock lätt att glömma bort att vi nog inte direkt är representativa för befolkningen i allmänhet och jag har förståelse för att den som kanske reser utomlands en gång vart femte år inte har koll på sådana här saker och lätt kan luras att välja den kända "trygga" växelkursen som vid en hastig överslagsräkning främst i bankomatkön lätt kan verka rimlig.
Japp, du har helt rätt. Men det hade fortfarande varit ett icke rationellt val. Många av de människorna som blir blåsta på växelkursen gör förmodligen rationella val på annat håll där det istället är vi som är idioter och gör bort oss :)
 

mha321

Medlem
Hade inte många gått på det, så hade det inte varit så att det dyker upp på fler och fler ställen. Man får ju även den frågan i vanliga kort terminaler på fler och fler ställen tycker jag.
 

Timmy

Medlem
Ett litet skräckexempel från det närliggande området bankomatuttag. Tog ut kontanter häromdagen i en "vanlig" bankomat i Prag. Fick erbjudande om det "trygga" alternativet att "ta ut i SEK":

Visa bifogad bild 56906

Maskinen rekommenderade verkligen att jag skulle välja den "trygga" varianten med känd växelkurs vilket då skulle kosta mig 5990 SEK. I princip avrådde maskinen från att välja lokal valuta då jag då skulle "drabbas" av en okänd växelkurs. Som den gambler man är valde jag dock lokal valuta, vilket visade sig vara ett rätt klokt val:

Visa bifogad bild 56907

En nätt besparing på över 500 SEK eller nästan tio procent. Vet inte om detta var en ovanligt girig bankomat eller om det är lika illa på andra maskiner. Någon som har flera exempel från Tjeckien eller andra länder?

Jag har sett detta i Tyskland, jag kör alltid lokal valuta men jag tror många väljer det "säkra" om vederbörande är stressad eller att det är en lång kö bakom och det inte finns tid för att kolla upp växelkursen via mobilen och att man inte hinner resonera. Sedan ses banker som en auktoritet och då kan det vara enkelt att lita på vad banken säger.

Men ja det är ett ofog utan dess like.
 

jumbooze

Medlem
Har läst om hotell som även om man valt lokal valuta är snälla nog att byta tillbaka till kundens valuta ( loyaltylobby eller om det var OMAT har skrivit ) i NZ är det någon som råkat ut för det?
 
Toppen