Senaste nytt

Betalning med kreditkort i utlandet - vilken valuta?

Homer

Medlem
Det där med 0% påslag ska man ta med en nypa salt om det inte är solklart vilken kurs det handlar om, Interbank/Avista kursen eller VISA/Mastercards eller någon annan kurs.

Avis och Hertz jobbar stenhårt med att lura en skriva på att man vill betala i egen valuta.
Många hotell tar betalt i SEK utan att alls fråga, man får en snygg fakura i lokal valuta
men på kontoutdraget ser man att de tagit betalt i SEK.
 

magost

Medlem
Väcker denna gamla tråd, då frågan handlar om kort & valutor.

jag har fått lite reklam om tjänsten WeSwap, är det någon som testat den?
https://www.weswap.com/sv/

WESWAP verkar ju riktigt bra!

Annars är det alltid stor warning på allt och alla som vill växla åt dig annat än ditt kreditkortsföretag (som inte heller är gratis men iallafall har en känd avgift och ofta helt ok kurs). Denna tråden är informativ:

Whine Wednesdays: Dynamic Currency Conversion (DCC) Scam | LoyaltyLobby
 

nota bene

Medlem
När det gäller cash brukar jag växla privat kring midmarket. Om det inte är möjligt (konstiga icke-europeiska valutor) brukar det bli kontantuttag i bankomat till kortets kurs, ca 1%-1,5% påslag.
 
Betal altid i lokal valuta! I uge 5 i Schweiz oplevede jeg en forskel på ca 7DKK! På en transaktion på ca. 170DKK. Jeg var opmærksom og sagde at jeg ville betale i CHF, men huskede alligevel beløbet i DKK for sammenligningens skyld. Så igen, betal altid i lokal valuta.
 

FrontX

Medlem
Jag brukar alltid be om lokal valuta, men sen när det gått några dagar så brukar det omvandlas till SEK på kontot och då är det inte samma summa som jag en gång betalt. Hur kommer det sig?. Är jag ex i DK, så betalar jag DKK 500 enligt kvitto, men på kontot är det draget SEK601 (ingen koll på kursen). Skit konstigt. Då vinner iaf jag inget på att betala i lokal valuta.
 

kristerj

Medlem
Jag brukar alltid be om lokal valuta, men sen när det gått några dagar så brukar det omvandlas till SEK på kontot och då är det inte samma summa som jag en gång betalt. Hur kommer det sig?. Är jag ex i DK, så betalar jag DKK 500 enligt kvitto, men på kontot är det draget SEK601 (ingen koll på kursen). Skit konstigt. Då vinner iaf jag inget på att betala i lokal valuta.
I och med att ditt bankkonto är i SEK så måste ju alla utländska belopp omvandlas till SEK, du fick en kurs på 1,2 till DKK. För att se om det var bra eller inte måste du jämföra med det belopp i SEK som presenterades för dig när du fick valet om att välja SEK eller DKK vid betalningstillfället. Min gissning/erfarenhet är att det beloppet i SEK var var högre än 601, troligen i intervallet 610 - 620 SEK
 

mry

Medlem
När jag jämfört men att betala i lokal valuta jämfört med svenska kronor på ett kort som inte har valutaväxlingsavgift så är det ca 5% billigare att ta det i lokal valuta.
 

Delayed

Medlem
Ett litet skräckexempel från det närliggande området bankomatuttag. Tog ut kontanter häromdagen i en "vanlig" bankomat i Prag. Fick erbjudande om det "trygga" alternativet att "ta ut i SEK":

IMG_1009.JPG


Maskinen rekommenderade verkligen att jag skulle välja den "trygga" varianten med känd växelkurs vilket då skulle kosta mig 5990 SEK. I princip avrådde maskinen från att välja lokal valuta då jag då skulle "drabbas" av en okänd växelkurs. Som den gambler man är valde jag dock lokal valuta, vilket visade sig vara ett rätt klokt val:

atm.png


En nätt besparing på över 500 SEK eller nästan tio procent. Vet inte om detta var en ovanligt girig bankomat eller om det är lika illa på andra maskiner. Någon som har flera exempel från Tjeckien eller andra länder?
 
Toppen