Senaste nytt

Betala Mastercard innan nästa faktura kommer

Protein48

Medlem
Hade du kredit på 200k på varje kort eller betalade du in i förväg?
Jag gjorde en fuling och betalade in i förväg så att det skulle täcka och sedan ringde jag in, för att förvarna om stort köp. Då sade de något i stil med "ajabaja, men det får gå för den här gången". Jag fick väl spela lite dum då jag sedan förklarade att jag hade gjort samma överföring till NCC, som också det är SEB. Sammanfattningsvis kan man väl säga att man egentligen inte får göra så, ur penningtvättssynpunkt, men så länge man inte springer och köper bilar varje månad så ansågs väl ett undantag vara ok.
 

apknug

Medlem
Jag gjorde en fuling och betalade in i förväg så att det skulle täcka och sedan ringde jag in, för att förvarna om stort köp. Då sade de något i stil med "ajabaja, men det får gå för den här gången". Jag fick väl spela lite dum då jag sedan förklarade att jag hade gjort samma överföring till NCC, som också det är SEB. Sammanfattningsvis kan man väl säga att man egentligen inte får göra så, ur penningtvättssynpunkt, men så länge man inte springer och köper bilar varje månad så ansågs väl ett undantag vara ok.
Fast just ut penningtvätts synpunkt torde det vara OK. Du har clearat sanktionen innan den sker med din betalnings förmedlare om än i "strid" med deras kommersiella villkor.

Hade det varit rödflagg på penningtvätt så hade de stoppat transaktionen.
 
  • Gilla
Reactions: hco

toer00

Medlem
Jag satte in 300 k i veckan från mitt konto i SEB, har sedan tidigare 40 k i kredit. Dvs nu överskrider jag den potentiella över köpgränsen med 40 tkr.
Därefter testade jag att handla lite möbler till mitt vinförråd för 15 tkr för att se om det fanns någon spärr när disponibelt belopp överskrider 300 tkr?
Det köpet gick igenom utan några problem... Om ca 3 veckor skall jag ringa och avisera om stort köp, så då får jag spela dum...

Ang penningtvätt så kan ingen säga någonting så länge som man använder sitt privata bankkonto och för över pengar?

Sedan är det så att jag hittar inget i deras villkor som säger att man inte får sätta in mer pengar än vad senaste faktura är?

Kreditutrymme
Avser den kreditgräns upp till vilken kontoskulden i sin helhet inte behöver betalas vid nästföljande fakturering.
(Står inget om att köpgränsen inte skulle kunna ökas med ”egen insättning”)

Betalningsansvar och betalningsvillkor
Om förtidsbetalning sker på annan tid än avtalad förfallodag ska den anses ha skett den första förfallodagen efter betalningen.
(Detta är väl bara för att inbetalningar i förväg skall debiteras mot kommande faktura)

Jag tror att ”kundtjänst” är gemensam för alla SEB Kort AB’s kort, de har oftast ingen speciell insikt i det speciella med SAS kortet och poängboost...
Det dom tror är att man genom egen insättning försöker höja sitt kreditutrymme. Exempel jag har 40 tkr i kredit, genom att sätta in 60 tkr så får jag en kredit på 100 tkr. Vitsen med egna insättningar är ju att få poäng på köp, inte att utöka sitt kreditutrymme... Så allt de som de säger är egentligen baserade på missförstånd.. En ”vanlig” kund sätter nog inte pengar i onödan på sitt kreditkort... , Cirkel K - för att kunna tanka mera...???

Det finns inget de egentligen kan stoppa eller dyl. De enda som kan stoppa detta är väl om man för om de ”allmänna villkoren” men där gäller...

SEB Kort ska meddela ändringar i Allmänna villkor och priser minst två (2) månader innan ändringarna ska börja gälla.
(argumenten från kundtjänst att de är inte tillåtet längre håller inte, då skulle man behövt ändra och fört in att man inte har rätt att betala in pengar som överskrider nästa fakturaskuld i deras villkor)

Kan någon minna sig om att någon ändrig skett under 4-5 år som detta kort har existerat..?

Så det är nog bara som ni säger, att spela dum varje gång... alternativt blanda in SEB korts ledning men då kanske det finns risk att någon börjar ”räkna på detta”... med osäkert resultat? Sedan att insättningar av den är kalibern borde gynna SEB kort, då de får provision på ett större belopp...
 

toer00

Medlem
Jag gjorde en fuling och betalade in i förväg så att det skulle täcka och sedan ringde jag in, för att förvarna om stort köp. Då sade de något i stil med "ajabaja, men det får gå för den här gången". Jag fick väl spela lite dum då jag sedan förklarade att jag hade gjort samma överföring till NCC, som också det är SEB. Sammanfattningsvis kan man väl säga att man egentligen inte får göra så, ur penningtvättssynpunkt, men så länge man inte springer och köper bilar varje månad så ansågs väl ett undantag vara ok.

NCC som också det är SEB... ?? Vad är det??
 

palmen

Moderator
@toer00 varför fortsätta skriva om detta och din plan. Kortbolagen läser här och kommer ju lätt se vad du planerar att göra och om de har synpunkter på det lär du märka det framöver.

Vet inte varför du börjar att prata om att blanda in SEBs ledning i detta. Känns väldigt ogenomtänkt om du frågar mig. Gör inget som kan riskera att saker blir sämre för alla andra framöver.

Du får gärna testa det du nu planerat, men dumt att tapetsera internet med det mer än nödvändigt enligt mig.
 

mha321

Medlem
Ang penningtvätt så kan ingen säga någonting så länge som man använder sitt privata bankkonto och för över pengar?

Det kan startas en utredning där de kräver in bevis på att det var just det. Och även om du kan bevisa det (inte svårt i det här fallet), så är det nog inte så kul att hamna i en sådan utredning ändå. Och det medför såklart en risk att få en "flagga" i systemet inför framtiden också.
 
Toppen