Senaste nytt

Betala Mastercard innan nästa faktura kommer

mha321

Medlem
Knepigt - har mitt konto på SEB... SEB Kort som är ett dotterbolag till SEB vill inte ta emot mina pengar (som en garanti att jag skall kunna betala) och de vill förmodligen inte utöka min kreditgräns till 300 tkr... ;) Vad vill de egentligen, inte tjäna pengar på kunder som är villiga att "spendera"... De betalar då tillbaka till SEB dvs samma koncern har pengarna.

Knepig värd man lever i... :)
*tror* det handlar om regler kring penningtvätt och dyl. Men håller med om att det är skruvat.
En del säker det. Jag tror det också är så att de inte får ta hänsyn till att det är samma koncern i slutänden - det ska vara mer eller mindre vattentäta skott mellan bolagen för sådant.

Formellt sett är det väl också så att SEB kort ab är ett systerbolag till SEB, och inte ett dotterbolag. Båda är dotterbolag till Skandinaviska Enskilda Banken AB. Eller något i den stilen.
 

Morgan

Medlem
Fick ytterligare svar från SEB kort,

"Det är inte längre tillåtet att sätta in pengar på kortet i förväg för att öka köputrymmet..."???
Då finns det bara en sak att göra. Bita i det sura...

Förlåt. Du gör självklart upp med bilhandlaren om att komma och betala 30 tkr/dag i två veckor, och har en stående betalning på SEB på samma belopp!
 

Maja

Medlem
Blir lite nyfiken på vilken bilhandlare som går med på att man betalar med kort? Tipsa gärna om vilken bilhandlare det är. Kanske ska styra om mitt framtida bilköp dit bara för man får massa härliga poäng som man annars går miste om. :D
 

MrRob

Medlem
Blir lite nyfiken på vilken bilhandlare som går med på att man betalar med kort? Tipsa gärna om vilken bilhandlare det är. Kanske ska styra om mitt framtida bilköp dit bara för man får massa härliga poäng som man annars går miste om. :D

Min erfarenhet är att bankkort tar de flesta men kreditkort är lite värre. American Express rätt svårt. Det är oftast en förhandlingsfråga med säljaren.
 

MrRob

Medlem
Sedan när man väl förhandlat sig till att betala med kreditkort (tex SAS MC) ska man prova att bjuda 2% mindre fast betala kontant/banköverföring.
Sedan får man göra kalkylen om det är värt de 2% extra för att få poäng.

Så är det. En möjlig väg är att köra Curve som bör tolkas som ett bankkort hos handlaren eftersom det inte är ett kreditkort men då behövs kanske flera betalningar vilket också kan vara bökigt.
 

Obex

Medlem
Försöker också hitta deras regler nedskrivna. Kundtjänst sa att det inte går att förskottsbetala längre. Då frågade jag om jag kan betala 300k ena dagen föra över pengar och strax efter betala samma summa igen. Fick då som svar att det måste gå 30 dagar innan jag får göra så stort köp igen. Fick dubbla poäng på 300k iaf och får betala resten av bilen när det gått 30 dagar :)
 

Protein48

Medlem
Blir lite nyfiken på vilken bilhandlare som går med på att man betalar med kort? Tipsa gärna om vilken bilhandlare det är. Kanske ska styra om mitt framtida bilköp dit bara för man får massa härliga poäng som man annars går miste om. :D
Brabil i Väsby. Hämtade bilen i maj förra året. Betalade 400K fördelat lika på SAS Mastercard och NCC Mastercard. Inget extra påslag. Tyvärr var det inte dubbla poäng förrän juli månad;).
 
Toppen