Senaste nytt

[Bekräftat] SWISS beställer 6st Boeing 777-300ER

Jonas C

Medlem
Antagligen för att börja fasa ut deras A340. Dock sitter Swiss på 15 aktiva A340-313x...

Tanken är att dessa 77W ska ersätta de 6st äldre A340-plan som finns i flottan, dvs de som SWISS plockade upp i andrahand. 77W är tänkt att användas på rutter med hög premiumtrafik, exempelvis GRU och LAX. Därav är det ganska sannolikt att de kommer att köra med en stor C kabin, gissningsvis 50-60 stolar. Jag skulle själv tippa på att de inte trycker in mer än 280-300 passagerare i 77W.
 

LX14

Medlem
Frågan är om dem kommer trycka in 3-4-3 i Economy likt Emirates i sina 777W, eller om de väljer den mer luftiga premium lösningen 3-3-3.
 

SK1989

Medlem
Swiss skrev:
In SWISS configuration, the aircraft will have more than 300 seats.

Lite förvånad faktiskt, trodde de skulle leasa ett gäng A340-600 under några år och beställa A350-900 och -1000 nu. Ganska länge att vänta tills 2016 om de behöver mer kapacitet...
 

Magino

Medlem
Frågan är om dem kommer trycka in 3-4-3 i Economy likt Emirates i sina 777W, eller om de väljer den mer luftiga premium lösningen 3-3-3.

Enligt Business Traveller ser det ut som om Swiss seriöst funderar på att trycka in 10 i bredd på deras 777or, vilket jag verkligen hoppas de tänker om. Sedan finns det även fundering kring om även Swiss ska introducera premium economy.
 

Palazzi

Medlem
Enligt Business Traveller ser det ut som om Swiss seriöst funderar på att trycka in 10 i bredd på deras 777or, vilket jag verkligen hoppas de tänker om. Sedan finns det även fundering kring om även Swiss ska introducera premium economy.

Man har väl inget val, tyvärr... Svårt att konkurrera om resterande bolag får in 20% fler passagerare i sina plan. Dock tråkigt :(

Är inte överförtjust i Premium Economy-konceptet... Först när standaren på hårdvara blir så bra som hos TK känns det prisvärt, och då verkar det ju inte bära sig ekonomiskt för bolaget (i.o.m att TK tar bort konceptet).

Allt beror ju såklart på vilken hårdvara vi pratar om, men jag vill inte betala 13.000kr ARN-ZRH-NYC i en vanlig stol med extra benutrymme. Då är det bättre att man behåller sin nuvarande ekonomiklass som känns väldigt prisvärd.

Känns för mig som om Qantas sitter på den bästa kompromissen, om vi nu nödvändigtvis måste se denna förändring :)
 

johhenrik

Medlem
Är inte överförtjust i Premium Economy-konceptet... Först när standaren på hårdvara blir så bra som hos TK känns det prisvärt, och då verkar det ju inte bära sig ekonomiskt för bolaget (i.o.m att TK tar bort konceptet).

Är detta rykte verifierat? Jag har pratat med dem på TK på ARN och det enda de har sagt är att de hört samma rykte, men detta har ju varit ett rykte i 6 månader nu... Som de sa på ARN, det är bara GRU och LAX som Comfort går bra på, annars är det halvfullt oftast, vilket jag sett på IST-PVG ofta.
 

Palazzi

Medlem
Är detta rykte verifierat? Jag har pratat med dem på TK på ARN och det enda de har sagt är att de hört samma rykte, men detta har ju varit ett rykte i 6 månader nu... Som de sa på ARN, det är bara GRU och LAX som Comfort går bra på, annars är det halvfullt oftast, vilket jag sett på IST-PVG ofta.

Tror mig veta att det är så här: Man plockar inte bort Comfort Class på de plan som finns, men kommer inte installera det i nya flygplan. De plan som har Comfort Class kommer få fortsätta ha det tills de ska fasas ut 2016, av naturlig anledning... Så är det iaf sagt enligt en intervju med den turkiska chefen (hittar inte länken).

Själv tycker jag att man borde testa kabinen inom Europa... En del anslutningsflyg med TK är ganska långa. På ARN-IST hade jag gärna betalat extra för dessa säten.
 
Toppen