Senaste nytt

Begära upgrade SAS GO->Plus pga inställt flyg?

Volatyle

Medlem
Hej,

Jag råkade ut för ett inställt europaflyg för SAS idag, de ersättningsflyg de kunde erbjuda innebär att jag anlände till orten 14:00 istället för 09:00 vilket gjorde att jag missade det jag skulle göra och helt enkelt valde att inte åka alls. Därtill fick jag boka om hemresan (som såklart var en separat bokning) för inte helt obefintliga summor. Dessutom kunde jag inte avboka hotellet så jag åker på den smällen också.

Jag är väl medveten om policyn och villkoren att om det är två olika bokningar försvinner deras ansvar, och det är väl fine. Jag får bita i det sura äpplet och ta kosten för hotell och hemresa, men värst av allt är ju såklart strulet idag och att jag fått lägga halva dagen på att sköta logistik så jag kan få till detta mötet nästa vecka istället.

Jag har fått hjälp att boka om ditresan med SAS till nästa vecka, och uppskattade den hjälp jag kunde få via bokningscentret där jag bemöttes trevligt och höll trevlig ton tillbakat - trots omständigheterna. Ett förslag jag la fram, som en (om än liten) kompensation var att jag tyckte jag åtminstone kunde få åka Plus på den nya bokningen, givet att plats fanns. Detta kunde hon inte hjälpa till med utan hänvisade mig till customer care via hemsidan (vilket har 3 veckors behandlingstid, så det känns ju rätt menlöst).

Jag förstår att frågan kan vara lite som en långt-snöre fråga. Men rent generellt, är det någon idé att jag på flygplatsen dra storyn om detta och på ett vänligt sätt fråga om det går att få en uppgradering givet att det finns utrymme som lite plåster på såren för incidenten eller är det ungefär lika menlöst som att försöka nå customer care?

Finns det något sätt att komma i kontakt med någon på SAS som faktiskt har mandat att ta beslutet i denna fråga, redan innan avgång nästa vecka?

Jag har silverstatus och 160000 poäng och flyger väldigt regelbundet uteslutande med SAS kan nämnas.

Vol
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Om något borde du väl försöka få SAS att kompensera dig för kostnaden för den hemresa du var tvungen att boka om, eller?
 

Volatyle

Medlem
Om något borde du väl försöka få SAS att kompensera dig för kostnaden för den hemresa du var tvungen att boka om, eller?

Instämmer, men där var dom väldigt tydliga - resor bokade separat och utanför deras resebokning (dessutom med annat bolag) kommer aldrig att ersättas. Hon pekade på villkoren där och att dom var mycket tydliga kring detta.

Vol
 

Canadien

Medlem
SAS bör ersätta enl EU 2004/261 såvida det inte var p g a väder på just din flygning. Sedan kan du försöka med ditt försäkringsbolag för hemresan och hotellet. Antar att du betalat med något kort som har reseförsäkring.
 

Volatyle

Medlem
OK, där har vi pudelns kärna. Annars tycker jag att de hade kunnat kompensera men om det är med ett annat bolag förstås jag att de inte vill göra något.

Exakt - det är väl fine. Är det så villkoren är utformande får man ju respektera det, mitt förslag kring att en nya resan skulle ske i plus tyckte jag kändes rimligt, även om vi bortser från hemresan har ju detta andra kostnader som enskilt beror på SAS för oss då vi måste byta datum för mötet osv. Jag jobbar själv med kundrelationer så jag tänkte helt enkelt att uppoffringen för dom att ge oss plus (givet det fanns plats) på nya bokningen var närmast obefintlig men som kund är det ju något man kan ta på och trots det lilla ändå kännas som en ganska fin kompensation - men flygbranschen jobbar kanske inte riktigt i det tänket antar jag :)

Vol
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Generellt är det någonstans mellan väldigt svårt och omöjligt att få en uppgradering i ett sådant läge. Det fall när det kan fungera är om det inte finns några platser kvar du Go på ersättningsflyget, då kan du få plus på det. Men finns det go kvar så är det kört.
 

Canadien

Medlem
Ja, man får skilja mellan vad bolaget är skylidigt att göra och vad ensklida medarbetare kan godkänna ibland. I detta fall bör du kunna få kontant ersättning via EU 2004/261 claim, samt kontakta ditt kortförsäkringsbolag för att kanske få tillbaka utlägg för hotell samt hemresan som ej blev av.
 
Toppen