Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

palmen

Moderator
Sitter och skakar framför datorn efter att spänningen har lagt sig. :confused: Det är på riktigt rätt så spännande och nervöst att boka en resa som man väntat på i flera år i princip. Typ "orsaken till varför jag är en medveten resenär."

Min första First! :eek:

Jo, minsann, det blev en lång timme att bearbeta min routing, tidtabell och bokning, plus sedan efter långa sekunder att vänta i telefon för att UuA gick igenom. Nu är jag 1360,89 € och 47 500 Avios fattigare. Pengarna gick på nätet för en t/r i Club World med henne - Queen of the Skies och Avios gick till CW -> First. Behövde inte betala extra i skatter eller bränsletillägg. Kollade naturligtvis först award-tillgången för UuA.

Min reaktion när jag upptäckte dealen på FlyerTalk och uppfattade att det är ju än optimal rutt med 747-400 för dryga 9 timmar i First, så min reaktion var typ när Homer Simpson får fnatt och blir extatisk. :D

Visa bifogad bild 87919

Och så positioneringen:

Visa bifogad bild 87920

Ursprungligen skulle jag boka min första resa med Babybus efter träffen i Barca, men det blev nu ad-hoc redan 2019 en t/r i First och med planmodellen jag har alltid velat göra den premiären med. :confused: Bara jag får mitt Gold tillbaka i maj, så blir det 1A/1K, vilket jag hoppas finns ännu då ledigt.

För att inte gå off-topic, så faren i CW är bra för TP runs. Ca. 1400 € med skatter, oberoende av avgångspunkten i Tyskland.

Min resa är inte det, men delar faren med mig p.g.a. potentialen:
  • inga datumbegränsningar
  • boka senast 50 dagar innan avgång
  • stanna minst lör-sön efter TATL, 12 mån max
  • 1 stopover i LON, MAD eller HEL - 150€
Faren funkar från hela Tyskland, men rekommenderar HAM, FRA, DUS, TXL, STR och MUC för OW-positionering ARN-HEL-XXX och v.v. med AY.

Detta är endast ett exempel jag grejade för er, men ni kan använda er egna kreativitet. IB via MAD? AA 757 på EDI-PHL/PHL-EDI (april-oktober)? AY via H:fors? Babybus? :)

Visa bifogad bild 87918

Troligen finns inte faren i många dagar efter att typ halva FlyerTalk och övriga spekulanter bokar.
Snyggt, borde ge 720 TP. Boka två sådana och en tor till London i club Europe och man får Emerald hos British Airways.
 

Flying Finn

Medlem
Nu vill inte jag vara den som är den, men jag upplever (trots att jag är väldigt förtjust i B747-400ER) att just First på denna är sist på min lista på "London Airways". Jag rangorndar:
A380
B789
B77W
B772
B744
i fallande skala. Om du kan få 1A eller 1K är dessa "bäst"

Jo, jag vet att hårdvaran i kabinen är bäst på A380-800 och B787-9, men de dras inte ur drift på ett tag ännu. Du har helt rätt med din lista troligen. Det är dock mera brådskande att få uppleva åtmistone en gång nosen av en äkta Jumbojet. :) Min nästa First får bli med något nyare, i fall det blir igen med BA och inte en Avios-biljett med t.ex. QR eller CX.
 

Flying Finn

Medlem
MPM 6013, så HEL är inte möjlig. Kollade inte först saken, eftersom jag var endast ute efter First-uppgraderingen. Men t.ex. en bokning t/r STR-LON-NYC-LAX-YVR är 2 (40 + 140 + 140 + 40) = 720 TPs och ca. 1470 € fattigare. Så @palmen har rätt - två resor och CE-positionering = Gold/OWE.
 

NotRyan

Medlem
Denna resa (två bokningar) ger 1480 TP för runt 31.000 kr

2019-APR-13, 14.35--16.35, BA6045, ARN-HEL, Airbus A320
2019-APR-14, 08.00--09.10, BA6031, HEL-LHR, Airbus A350
2019-APR-15, 08.25--11.05, BA0117, LHR-JFK, Boeing 747
2019-APR-16, 09.59--13.18, AA0255, JFK-LAX, Airbus A321
2019-APR-17, 09.45--12.52, AA0283, LAX-HNL, Airbus A321

2019-APR-17, 21.32--06.31, AA0693, HNL-PHX, Boeing 757
2019-APR-18, 10.01--14.36, AA5940, PHX-YEG, Canadair CRJ 900
------------------------------------------------------------
2019-APR-23, 15.27--17.55, AA5921, YEG-PHX, Canadair CRJ 900
2019-APR-24, 06.00--07.36, AA3196, PHX-LAX, Canadair CRJ 700
2019-APR-24, 08.20--11.32, AA0031, LAX-HNL, Airbus A321

2019-APR-25, 13.06--21.42, AA0162, HNL-LAX, Airbus A321
2019-APR-26, 12.50--21.25, AA0238, LAX-JFK, Airbus A321
2019-APR-27, 21.00--09.05, BA0172, JFK-LHR, Boeing 747
2019-APR-28, 18.10--23.00, BA6034, LHR-HEL, Airbus A330
2019-APR-29, 17.30--17.30, BA6049, HEL-ARN, Airbus A320
 

Flying Finn

Medlem
Kunde inte låta bli att ladda upp följande seriestripp från Daily Telegraph (läs: Torygraph) som postades tidigare i veckan på FlyerTalk. Inte är vi desto mindre rubbade här på BC.se. ;)

TP run.jpg


På talan om TP runs och att åka så direkt som möjligt, så ett gott exempel på medvetet resande är min uppkommande TP run, som jag delade med er tidigare. Nu så har den efter tre omroutingar blivit lite annorlunda. :) Jag tror dock att jag återkommer med nuläget först när jag tänkte pröva att göra någon typ av en reserapport i liveformat under resan i maj.
 

Flying Finn

Medlem
Tippsar er om att JV har nu matat in nya giltighetsdatums för en del av I-bokningsklassens TATL-priser för våren 2020. Rätt så bra med datum i april på kommande. Personligen behöver jag inte mera TPs under våren 2020, men någon annan kanske vill göra kap innan FT vaknar upp. :) Och nej, jag tänker inte ännu försöka mig på GGL. :p Har inte bl.a. tid med det. Men som sagt: kan rekommendera t.ex. start från Inverness och som destination SJU (San Juan, Puerto Rico), intjäningspotentialen är en 800 TPs för en 19 400-19 800 kr med TATL och DFW-SJU som båda ger 2 x 140 TPs.

FT-klassikern för 2019, OTP-PHX, har inte ännu blivit uppdaterad, men personligen har jag redan på tapeten (eller rättar sagt på papper antecknat) alternativ för sommaren och hösten 2020.
 

Senator

Moderator
Det blir nog ARN-NAS med American och British Airways som får täcka in mina Toronto och New York behov framöver när jag inte vill stanna över en helg. Här är många American fare basis
American ARN NAS.JPG


Notera avsaknad av ADV PURCHASE samt SAT/SUN REQ
Routing regler för den billigaste INN0NMN1 AA I Round-Trip 20000(SEK) B -- / 12M
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 5984
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
TICKETED POINT DEDUCTION OF 1500 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA NYC OR EWR OR PHL
TICKETED POINT DEDUCTION OF 750 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA DFW
TICKETED POINT DEDUCTION OF 1000 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA MIA OR CLT
TICKETED POINT DEDUCTION OF 500 MILES APPLIES
WHEN TRAVEL IS VIA SJU

2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
ANY COMBINATION OF THE FOLLOWING -
2 ONLINE ON AA
2 INTERLINE INCLUDING AA
BETWEEN AA AND AA/AB/AY/BA/EY/GF/HG/IB/KQ/LX/
LY/QR/RJ/S7/UL IN AREA 2 IN EACH DIRECTION.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
ANY COMBINATION OF THE FOLLOWING -
2 ONLINE ON AA
IN UNITED STATES IN EACH DIRECTION.
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND
EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE
COMPONENT


British Airways har liknande priser men där är allt hårdkodat via MIA. Så Karibien verkar åter vara en sweetspots eftersom det finns ett antal stopover möjligheter också på dessa. Inte maximala TP runs, men besvarar ett annat problem som är hyfsade priser överlags med One World på kort varsel och utan lör/sön krav. Ping @AABack2ARN och @Canadien
 

Canadien

Medlem
Bra, ska försöka hitta en rutt med stopover i YUL på utresan och i NYC på returen. Mitt BAEC Gold degraderas till Silver om 2v så det är snart dags att flyga lite mer OW för att återkvalificera nästa period.
 
Toppen