BAEC Tier Points Run tråd

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startet af kristerj, 20 August 2011.

1. @Canadien nu blir det lite blandning av olika frågor här. Men du minns Lufthansa/Swiss dealen till Karibien? Det finns British Airways också:
    INNC47U6 British Airways I Round-Trip 23393(SEK) B
    Inte snorbilligt men:
    MIN STAY: 3 dagar
    ADV PUR: 7 dagar
    STOPOVER:
    UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE OUTBOUND AND ON
    THE INBOUND FARE COMPONENTS
    LIMITED TO 2 FREE AND UNLIMITED AT EUR 200.00
    EACH.
    TRANSFERS:
    6 TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 3 IN EACH
    DIRECTION
    ROUTING:
    1. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MIA-British Airways/American Airlines-AUA
    2. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MAD-IB/British Airways-MIA-British Airways/American Airlines-AUA
    3. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MIA-AV/American Airlines-BOG-LA-AUA
    4. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MAD-IB/British Airways-MIA-AV/American Airlines-BOG-LA-AUA
    5. STO-IB/British Airways-LON-FLL-MIA-AV/American Airlines-BOG-LA-AUA
    6. STO-IB/British Airways-LON-MIA-US/British Airways/American Airlines-BOG-LA-AUA
    7. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MAD-IB/British Airways-BOG-LA-AUA
    Detta var ARN-AUA

Kollade även på ARN-NAS:
    1. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MIA-UP/British Airways/American Airlines-NAS
    2. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-MAD-IB/British Airways-MIA-UP/British Airways/American Airlines-NAS
    3. STO-IB/British Airways-LON-FLL-MIA-UP/British Airways/American Airlines-NAS
    4. STO-IB/British Airways-LON-IB/British Airways-NAS
    5. STO-IB/British Airways-LON-ORL-UP-NAS
    ca 2.000kr billigare.

Summa summarum: ingen bra ur TP men sista-minuten till Nordamerika med stopover eller, kombinerat med Bogota är det ganska bra :)

Flying Finn og Canadien synes godt om dette.
  2. NotRyan

NotRyan Medlem

Jag funderar på hur många TP man får HNL-LAX om man bokar en fare G0AKVSIH? Matrix säger booking code I vilket också visas när man söker flighterna medan farebasis (och Expertflyer) antyder G. Det vore inte så kul att räkna med 140 TP och få 20....

Fare 1: Carrier American Airlines G0AKVSIH HNL to SJC (rules)
    Passenger type ADT, one-way fare, booking code I
    Covers HNL-LAX (First), LAX-SJC (First)

Enligt expertflyer så är det bokningsklass G men seatas i First
    2019-02-20 (4).png

Är detta någon sorts av instant upgrade fare, och hur många TP ger en sån?

3. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kul!, men denna går inte att routa via norra US eller Canada om jag förstår rätt, endast Miami?

4. Tyvärr. Jag började skriva denna innan jag kollade routing rules. Så inte lika bra som Lufthansa/Swiss

5. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men bra tips iallafall, ska se om det går att sy ihop något med denna för en annan resa.

6. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    @Senator, tackar för att du delade med dig den där!

AUA är ju inte precis en intressant destination med Americans billiga I-klassens fares från Europa som slutar i Karibien, bl.a. AUA (samma variant finns till nästan hela Karibien, förutom typ US Virgin Islands och Kuba), och är förmångliga för affärsklass över Atlanten, eftersom American Airlines flyger endast en gång i veckan till AUA från MIA, så du måste älta på ön oberoende gillar du det eller ej. :) LATAM och stopover i Kolumbien väcker mitt intresse, för den kan då kombineras med en anhängande resa med LATAM eller American Airlines ex-BOG.

Senator synes godt om dette.
  7. Booking code I borde betyda I-klass. Så då talar vi om
    HNL-LAX 140 TP
    LAX-SJC 40 TP

Great Circle Mapper

Intressant nog åkte jag LAX-SJC den första dagen när American slutade med P/A/F inrikes som gav 60 TP och gick över till I, D, J :(

8. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    Gjorde ett tankefel som naturligtvis inte går att rätta till nu mera. :D

"är förmångliga för affärsklass över Atlanten, eftersom American Airlines flyger endast en gång i veckan till AUA från MIA"

Alltså: Europe-Karibien är förmångliga för affärsklass över Atlanten som I-klassens fare hos American Airlines, men INTE p.g.a. att American Airlines flyger endast en gång i veckan till AUA. ;) Men att dalta en vecka på Aruba är kanske inte något alla på BC.se (ink. jag) vill göra. :)

Så kom jag även fel ihåg varför jag minns tidtabellen... :confused:

AUA är den enda destinationen som ger 4 x 140 TPs med Karibien-dealen och då med routingen DFW-AUA-DFW. Hur det kommer sig att jag kände till den, så orsaken är att jag kollade det alternativet kring jul när jag planerade inför 2019. Rutten från DFW trafikeras en gång i veckan (kom bara ihåg fel avgångsort i USA) och endast vissa årstider, medan MIA-AUA är den enda dagliga rutten årent runt med American Airlines till Aruba, men den ger endast 40 TPs. :)

Flygtidtabellen med American Airlines från DFW med 140 TPs är god endast för en som antingen ligger i det karibiska solskenet i en vecka eller flyger utanfört OW till t.ex. Venezuela. Det finns mindre pinsamma sätt att göra TP runs i mitt tycke. ;) Men som sagt så även Europa-Karibien-faren kan ge 4 x 140 TPs och detta undantag är då Aruba via Texas, fast vanligen är det bara 2 x 140 TPs.

9. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    Sitter och skakar framför datorn efter att spänningen har lagt sig. :confused: Det är på riktigt rätt så spännande och nervöst att boka en resa som man väntat på i flera år i princip. Typ "orsaken till varför jag är en medveten resenär."

Min första First! :eek:

Jo, minsann, det blev en lång timme att bearbeta min routing, tidtabell och bokning, plus sedan efter långa sekunder att vänta i telefon för att UuA gick igenom. Nu är jag 1360,89 € och 47 500 Avios fattigare. Pengarna gick på nätet för en t/r i Club World med henne - Queen of the Skies och Avios gick till CW -> First. Behövde inte betala extra i skatter eller bränsletillägg. Kollade naturligtvis först award-tillgången för UuA.

Min reaktion när jag upptäckte dealen på FlyerTalk och uppfattade att det är ju än optimal rutt med 747-400 för dryga 9 timmar i First, så min reaktion var typ när Homer Simpson får fnatt och blir extatisk. :D

BA First 01.jpg

Och så positioneringen:

BA First 02.jpg

Ursprungligen skulle jag boka min första resa med Babybus efter träffen i Barca, men det blev nu ad-hoc redan 2019 en t/r i First och med planmodellen jag har alltid velat göra den premiären med. :confused: Bara jag får mitt Gold tillbaka i maj, så blir det 1A/1K, vilket jag hoppas finns ännu då ledigt.

För att inte gå off-topic, så faren i CW är bra för TP runs. Ca. 1400 € med skatter, oberoende av avgångspunkten i Tyskland.

Min resa är inte det, men delar faren med mig p.g.a. potentialen:
    • inga datumbegränsningar
    • boka senast 50 dagar innan avgång
    • stanna minst lör-sön efter TATL, 12 mån max
    • 1 stopover i LON, MAD eller HEL - 150€
    Faren funkar från hela Tyskland, men rekommenderar HAM, FRA, DUS, TXL, STR och MUC för OW-positionering ARN-HEL-XXX och v.v. med AY.

Detta är endast ett exempel jag grejade för er, men ni kan använda er egna kreativitet. IB via MAD? American Airlines 757 på EDI-PHL/PHL-EDI (april-oktober)? AY via H:fors? Babybus? :)

STR-YVR.jpg

Troligen finns inte faren i många dagar efter att typ halva FlyerTalk och övriga spekulanter bokar.

MrDollar, Senator og palmen synes godt om dette.
  10. Bra pris @Flying Finn men tyvärr 50 dagar! Det var nytt ;) 28, 60, och 90 dagar har jag sätt men inte 50.

Nu vill inte jag vara den som är den, men jag upplever (trots att jag är väldigt förtjust i B747-400ER) att just First på denna är sist på min lista på "London Airways". Jag rangorndar:
    A380
    B789
    B77W
    B772
    B744
    i fallande skala. Om du kan få 1A eller 1K är dessa "bäst"

Flying Finn synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!