Senaste nytt

BA Visa 2-4-1 (2 för 1) voucher

johno

Ny medlem
Hej,
Har en 2-4-1 voucher som snart expirerar och tyvärr har jag inte tiden att själv utnyttja denna. Tänkte därför att jag skulle bjuda mina föräldrar på resa - jag och min far har samma första namn i passet och samma efternamn. Jag provade att ringa BA support o sondera lite, enligt de så ska man kunna uppdatera passinformationen (födelsedatum osv) online om det gäller en "vanlig" resa man köpt.
Men nu ligger ju vouchern låst till mitt egna BA-konto där mitt födelsedatum ligger "hårdkodat", dvs jag kommer behöva kontakta de för att ändra detta..gissar jag.
Är det någon som vågat sig på att boka en 2-4-1 och låta sin namne resa på denna istället? I vilket led brukar de öht kolla ev. personnummer på biljett/pass?
Om man t.ex checkar in i automat så är det ju i princip ingen som kontrollerar vem som egentligen använder biljetten?
Tror ni BA själva bryr sig om detta, det är väl egentligen entercard som står för vouchern...

Tacksam för all typ av input!

/Mvh
 

nissefalk

Medlem
Hej,
Har en 2-4-1 voucher som snart expirerar och tyvärr har jag inte tiden att själv utnyttja denna. Tänkte därför att jag skulle bjuda mina föräldrar på resa - jag och min far har samma första namn i passet och samma efternamn. Jag provade att ringa BA support o sondera lite, enligt de så ska man kunna uppdatera passinformationen (födelsedatum osv) online om det gäller en "vanlig" resa man köpt.
Men nu ligger ju vouchern låst till mitt egna BA-konto där mitt födelsedatum ligger "hårdkodat", dvs jag kommer behöva kontakta de för att ändra detta..gissar jag.
Är det någon som vågat sig på att boka en 2-4-1 och låta sin namne resa på denna istället? I vilket led brukar de öht kolla ev. personnummer på biljett/pass?
Om man t.ex checkar in i automat så är det ju i princip ingen som kontrollerar vem som egentligen använder biljetten?
Tror ni BA själva bryr sig om detta, det är väl egentligen entercard som står för vouchern...

Tacksam för all typ av input!

/Mvh


Gick just in och tittade på en av mina resor bokade senare i år med en 2 för 1 voucher och på själva bokningen så kan man ändra allt utom namn på bokningen, det går dock att ändra namn i pass fältet, jag har 3 förnamn men använder bara ett förnamn i själva bokningen så i passfältet skriver jag alltid exact som i passet.

Om ni nu har samma för och efternamn så skulle det kunna gå bra att boka då dina hård kodade uppgifter går att ändra efteråt, jag har tidigare ändrat passnummer på en bokad BA resa efter att jag fått ett nytt pass och det har ju alltid fungerat ok.

Kan alltid vara värt att boka om dom får problem vi incheckning så blir dom ju naturligtvis besvikna men resan blir väl då av bokad och du får tillbaka dina Avios mot en av boknings avgift tror jag, och i vilket fall så försvinner ju din 2 för 1 voucher vare sig du bokar eller inte.

Så här ser det ut när man går in och uppdaterar uppgifter om passagerare.

42555-f8ecbc6308f1762830206d81381b4d0f.jpg
 

Attachments

  • BA booking.jpg
    BA booking.jpg
    76,2 KB · Visningar: 271

Stefan62

Medlem
Jag har en "companion-voucher" som har sista giltighetsdatum 10 november 2016.

Om jag förstår reglerna rätt så ska resan påbörjas senast på sista giltighetsdatum - rätt?

Kan jag då göra så att första delen till London genomförs före 10 november och sedan fortsätta t ex 10 december till Asien för att sedan göra returen i januari 2017?
 

Homer

Medlem
Det där funderade jag också på för ett tag sedan, när jag försökte boka själv online fick jag felmed
•Sorry, outbound travel must take place before your voucher expires. Please select another date.
så jag läste på BA Flyertalk och där sägs det någonstans att de ändrat reglerna nyligen så att
all outbound travel måste göras före det datumet.
 

johno

Ny medlem
Hej igen, för framtida referens kan jag meddela att det utan problem gick att boka och genomföra resa för släkting med samma för- och efternamn som mig själv.
Precis som nissefalk tipsade om gick alla uppgifter förutom namnet att ändra i bokningen - antar att de i incheckningen inte har någon större koll på vem som äger kredikortet eller ens om det öht är en bonusresa..
 

Johan67

Medlem
Dags att använda 2-4-1-vouchern.

Söker tips på vilken destination man ska välja för att få prova BA First på enklaste sätt?
 

agehall

Medlem
Från nu och utresa senast första veckan i november.
Lycka till. F-platserna försvinner ofta minuter efter att de släpps. Har du tur kan du hitta ströplatser till olika destinationer, men det lär bli svårt med så kort varsel. Din största chans är nog att kika på NYC dit BA har många flighter/dag.
 

nissefalk

Medlem
Jag brukar kolla på BA hemsidan under spend avios och där finns det en check availability

New York lär vara enklast att hitta med kort varsel som sagt, just nu finns det platser dit 26,27 Okt och 1a Nov med retur 12,15,24 Nov

Delhi finns ut 22,23 Nov och hem 30e Nov, kollade Delhi eftersom de flög 787-9 dit tidigare i år men verkar inte göra det längre

Abu Dhabi finns ut 28e Okt hem 2,5,7,12 och lite senare datum i November , kan rekommendera Abu Dhabi då det är bra väder och så får du flyga med en Boeing 787-9 som bra riktigt bra (bäst) BA första klass.

Det var några exempel då jag satt och slösurfade, lycka till med att hitta något.

Jag tror du kan använda denna länk till sökningen på BA, du får logga in först innan du kommer till söknings sidan British Airways - Login
 
Toppen